Virksomhed fra luften

    Skole-virksomhedssamarbejde i udskolingen

    Materialer: Karrierelæringsunderstøttende skole-virksomhedssamarbejde • Forskellige typer af skole-virksomhedssamarbejder • Praksiseksempler
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Virksomhed fra luften

    Skole-virksomhedssamarbejde i udskolingen

    Materialer: Karrierelæringsunderstøttende skole-virksomhedssamarbejde • Forskellige typer af skole-virksomhedssamarbejder • Praksiseksempler
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Skoleledelse
    Børn udskoling

    Udskoling

    Inspiration til undervisning i udeskole rettet mod udskoling.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    Elever ved computer
    © Troels Gannerup Christensen

    NEWSroom

    Arbejd med nyheder på engelsk som en del af undervisningen - naturligvis. I dag har vi enestående gode muligheder for at inddrage aktuelle engelske tekster i undervisningen, som også eleverne kan arbejde med.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Lærer
    Udskoling

    Udskoling

    Undervisningsministeriets samlede materialer og vejledninger målrettet de centrale elementer i udskolingen til lærere og pædagogisk personale.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Udskoling

    Udskoling

    Læs Undervisningsministeriets samlede materialer og vejledninger målrettet de centrale elementer i udskolingen til forvaltningen.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    Udskoling

    Udskoling

    Læs Undervisningsministeriets samlede materialer og vejledninger målrettet de centrale elementer i udskolingen til skoleledelse.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Skoleledelse
    IT

    Brug it, der styrker elevernes praksisfællesskaber

    It kan skabe variation i skoledagen og fungere understøttende på den anvendelsesorienterede undervisning. I denne artikel finder du eksempler på praksisstilladsering af elevernes arbejde i problemorienteret projektundervisning.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Den længere og mere varierede skoledag

    En varieret skoledag i udskolingen

    Materialer: Klasseledelse • Anvendelsesorienteret undervisning • Undervisningsforløb • Bevægelse • Teknologi
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Bevægelse i skolen

    Bevægelse i udskolingen skal være kvalificerende, udfordrende og meningsfuld

    Bevægelse er også godt for udskolingseleverne, men hvordan skaber vi bevægelse, der giver mening for både lærer og elev? Hvornår er bevægelse med til at understøtte sundhed, læring og trivsel i udskolingen? Hvilke udfordringer møder man i implementeringen af bevægelse i udskolingen?
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Bål
    © Mette Østman

    Udeskoleprojekt om sociale kompetencer, der lærer eleverne om samarbejde og gruppedynamik gennem praktisk arbejde (praksiseksempel)

    Sophienborgskolen i Hillerød har indført udeskole til alle skolens klassetrin, herunder 7. klasse. Formålet med udeskoleprojektet er at lære eleverne om samarbejde og gruppedynamik gennem praktisk arbejde.
    Indholdstype: 
    Cases
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Filmkompagniet (fra film)

    Sådan kan du forbedre ledelsen i klasserummet

    God klasseledelse er afgørende for trivsel og læring. Der gives her eksempler på inkluderende klasseledelse og redskaber til lærere og ledelse til at udvikle og arbejde med klasseledelse gennem bl.a. små film, der viser arbejdet i udskolingen.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Pige der hopper

    Udeskole og valgfredage i 7. klasse – eksempel fra Sophienborgskolen

    Sophienborgskolen i Hillerød har implementeret udeskole og valgfredage i udskolingen som del af en varieret og anvendelsesorienteret undervisning, der bl.a. kan medvirke til øget motivation. Skolen har gjort sig nyttige erfaringer, der kan være relevante for lærere og skoleledere, som planlægger lignende forløb.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    En mand der holder tommelfingre op

    Valgfrihed og afbræk øger motivationen i udskolingen (praksiseksempel)

    Valgfredage giver udskolingseleverne mulighed for at arbejde med et valgfrit emne. Det skaber motivation og gejst hos eleverne og giver lærerne mulighed for at undervise i emner, de selv brænder for.
    Indholdstype: 
    Cases
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Vriksomhed

    Gode råd til skole-virksomhedssamarbejdet fra ’Fremtidens valg og vejledning’

    Det treårige projekt ‘Fremtidens valg og vejledning’ skal bidrage til, at unge vælger den rigtige uddannelse med skole-virksomhedssamarbejde som den ene ud af tre forsøgstyper. I inspirationsmateriale fra projektet gives gode råd til at skabe et velfungerende skole-virksomhedssamarbejde.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Tre bøger, et æble og et kridt

    Uddannelsesparathed

    Materialer: Uddannelse og job • Motivation • Ikke-uddannelsesparate • Kollektiv Vejledning • Gruppevejledning • Brobygning
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Skoleledelse
    Tre bøger, et æble og et kridt

    Uddannelsesparathed

    Materialer: Uddannelse og job • Motivation • Ikke-uddannelsesparate • Kollektiv Vejledning • Gruppevejledning • Brobygning
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    Tre bøger, et æble og et kridt

    Uddannelsesparathed

    Materialer: Uddannelse og job • Motivation • Ikke-uddannelsesparate • Kollektiv Vejledning • Gruppevejledning • Brobygning
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Elev og lærer på virksomhed

    Mød en medarbejder fra CG Jensen: Højdevangens Skole i København og CG Jensen (praksiseksempel)

    Interviews med medarbejdere fra CG Jensen gav eleverne på Højdevangens Skole i København et realistisk billede af en arbejdsplads og trænede dem i at begå sig uden for skolens rammer.
    Indholdstype: 
    Cases
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Støttende ledelse

    Ledelse og organsering

    Materialer: Linjer og holddannelse • Professionelle relationer
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Forvaltning