Vandglas

    Sprøjtemidler i det rene vand

    Grundvandet burde være rent drikkevand. Det har været kravet om og ønsket til forvaltningen af grundvands ressourcen. Men det holder ikke, gennem de senere år er antallet af beretninger om sprøjtegifte og andre farlige stoffer i grundvandet, nærmest været en månedlig foreteelse. Godkendelse og restriktioner, som man har på området, har ikke været tilstrækkelige til at forhindre en grundvandsforurening.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    Sarqap-Tasersua-Panorama.jpg
    © Laust Wium Olesen

    Forløb om arktis

    Et forløb om arktis, der giver eleverne indsigt i naturens processer og menneskets påvirkning af miljøet.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    KLima

    Klima, bæredygtighed, økologi

    Temperaturen stiger, isen i Arktis smelter, vejret bliver mere ekstremt og havene stiger.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Klimaforandringer

    Global opvarmning og klimaindsats

    DR Skoles tema om klimaændringer.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Arktisk

    Klimaforandringer i Arktis

    Fire temasider om klimaforandringerne særligt i Arktis.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Energi

    Energiforsyning – nu og i fremtiden

    To temasider om energiforsyning.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Øvelse med gær og hormonforstyrrende stoffer
    © Christian Gothard Rix

    Udviklingsprojekter på biofag.dk

    Undervisningsministeriet har støttet en række udviklingsprojekter om bl.a. bioinformatik, hormonforstyrrende stoffer, arktiske klimaspor og eksperimentets didaktik.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    super5.jpg
    © Peter Bondo Christensen

    Opgaverne til Klimaarktis (11)

    Modulet her indeholder to filer, nemlig en pdf fil med alle opgaverne til Klimaarktis og en pdf fil med alle kapitlerne samlet under et.
    Indholdstype: 
    Øvelser og opgaver
    Målgruppe: 
    Lærer
    Kelp
    © Peter Bondo

    Livsbetingelser i Arktis (6)

    Arktis er den del af den nordlige halvkugle, hvor gennemsnitstemperaturen i den varmeste måned (juli) er under 10 – 12 °C. Befinder man sig i Grønland i vinterhalvåret, oplever man store mængder sne, kulde og mørke, men heldigvis også frostklart vejr og nordlys. Om sommeren oplever man lyse nætter. Nord for Polarcirklen, der krydser Grønland ca. 1/3 oppe i landet, er der midnatssol om sommeren. Jo nærmere man kommer Nordpolen, jo større forskel er der på lyset og årstiderne.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    Isfjeld
    © Peter Bondo

    Indlandsisen smelter (5)

    Grønlands indlandsis er den næststørste ismasse i Verden – kun overgået af Antarktis’ iskappe. Indlandsisen dækker 80 % af Grønlands areal og indeholder tre millioner km3 frosset ferskvand. Den er i gennemsnit to km tyk og består af sammenpresset sne fra flere hundrede tusinde år. Den globale opvarmning får også Indlandsisen og gletsjerne fra Indlandsisen til at smelte. Man ser det tydeligt på Grønland, hvor gletsjerne i den sydlige del bliver tyndere ved randen hver år.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    Isfjeld
    © Peter Bondo

    Havisen reduceres (4)

    Den kraftige opvarmning af de arktiske områder har allerede slået igennem med en række synlige effekter. Tydeligst af alt er måske, at havisen i disse år forsvinder med rasende fart. Man kan tydeligt følge havisens udbredelse på billeder taget af satellitter. Ud fra sådanne billeder kan man se hvor meget af havisen, der forsvinder hvert år.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    Koral
    © Peter Bondo

    Det globale Kulstofkredsløb (3)

    I kulstofkredsløbet bliver kulstof (C) udvekslet mellem atmosfæren, landjorden og oceanerne. Det sker når kemiske forbindelser der indeholder kulstof, f.eks. CO2, ved hjælp af biologiske og kemiske processer omdannes til nye kulstofholdige stoffer, f.eks. glukose (C6H12O6) i planter eller hydrogencarbonat HCO3- i havet.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    Fjord
    © Peter Bondo

    Drivhusgasser og drivhuseffekt (2)

    Når Solens kortbølgede stråler går gennem atmosfæren, rammer de Jorden og varmer dens overflade op. Så bliver Solens energi lavet om til langbølgede varmestråler, og Jorden sender på et eller andet tidspunkt varmen tilbage til atmosfæren.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    Hvalros
    © Peter Bpndo

    Er Jorden blevet varmere? (1)

    Ja, kloden bliver varmere. Stille og roligt får vi det varmere og varmere. Specielt er det gået stærkt gennem de sidste 50 -100 år – altså efter industrialiseringen for alvor satte ind.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    Biotopundersøgelse
    © Nykøbing Katedralskole

    Økologiserien - FaDB forsøg

    Økologiserien består af en række forsøgsvejledninger. Vejledningerne er pakket som en zip-fil, der kan downloades.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Øvelser og opgaver
    Målgruppe: 
    Lærer
    Affald_COLOURBOX1201297.jpg

    Genbrug af metal

    Affald er en ressource, som vi i højere grad er nødt til at udnytte. Lad eleverne udarbejde en rapport om genbrug og affald som en ressource.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    Traktor ved vadehavet.jpg

    Vadehavet

    Et forløb om Vadehavet, som giver eleverne en forståelse af naturens påvirkning af livsvilkårene i et dansk udkantsområde.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    Billede af en vandkikkert7

    Forløb om åer og vandløb

    Et tværfagligt forløb som dækker kernestof om økologi, det periodiske system, bindinger og stofmængde samt klima, kredsløb og erhvervsforhold.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    Sandbanker ved vadehavet.jpg

    Biotop- og diversitetsbestemmelse i Vadehavet

    Tag eleverne med til Vadehavet for at lave en biotop- og diversitetsbestemmelse af området ud fra en række arbejdsspørgsmål.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    Oekosystemer Rosenvangskolen 0021200.jpg

    Byforskning dag 6: Biotopbeskrivelse

    En heldagsekskursion hvor grupperne skal beskrive de grønne (og våde) områder i en bydel. Man kan følge op på ekskursionen med et forsøg om pH i jord.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer