Skitsetegning af personer i farver

    Forældregruppen kan styrke fællesskabet i klassen

    Du har som forælder en stor betydning for at bidrage til at skabe et inkluderende børnefællesskab i dit barns klasse. Her i artiklen kan du læse om konkrete aktiviteter som ”præsentationsrunder” og om at have en ”makkerordning”.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Forældre
    En cirkel af hænder der er lagt over hinanden

    Hvordan kan jeg bidrage til et godt samarbejde med skolen om mit barn?

    Her i artiklen får du konkrete idéer og værktøjer til, hvordan du kan hjælpe skolen med at skabe et godt samarbejde om dit eget barn og de børnefællesskaber, barnet er en del af.
    Indholdstype: 
    Situationer
    Målgruppe: 
    Forældre
    Hænder med puslespilsbrikker i farver

    Dialogspil skaber forståelse og medansvar

    Du og de andre forældre har forskellige holdninger, meninger og baggrunde. Dialog kan bygge bro mellem jeres forskelligheder og skabe forståelse og accept af hinanden. Et konkret redskab til at skabe denne dialog er dialogspil.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Forældre
    speach cloud

    Udform jeres eget dialogspil om inklusion

    Her i artiklen kan du finde inspiration til, hvordan et dialogspil kan udformes, og hvordan dialogkort kan indgå som en del af spillet.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Forældre
    3D figurer med farvede puslespilsbrikker

    Brug et færdigudviklet dialogspil

    I dag er der udviklet flere forskellige dialogspil med inklusion og trivsel som omdrejningspunkt. Her kan du finde fire eksempler på dialogspil, som både kan spilles af dig som forælder og lærere.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Forældre
    Underviser og elever i rundkreds

    Sæt få, klare og fælles mål

    For mange mål på samme tid medvirker ofte til en stor spredning af indsatser og aktiviteter på flere områder. Det kan gøre det svært at se en tydelig effekt af de igangsatte indsatser og aktiviteter – og kan medføre, at både ledelse og medarbejdere kan miste fokus, ejerskab og opbakning til en forandrings- og udviklingsproces.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    Skoleskilt

    Rød tråd fra politisk vision til skoledag

    Arbejdet med inklusion kræver fælles fodslag i hele ledelseskæden - fra politikere og forvaltningschefer til lederne og de enkelte medarbejdere. ”Inklusion skal gennemsyre alle de valg, vi træffer,” siger Anders-Peter Østergaard, der er direktør for Børn, Skoler, Familier og Kultur i Hillerød Kommune.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    En stak af gule ringbind

    Kvalitetsrapporter som styrings- og opfølgningsredskab - også for inklusion

    Kvalitetsrapporten er et velkendt status- og evalueringsværktøj, som bruges til at sikre systematisk dokumentation og samarbejde mellem lokale politikere, forvaltning og skoler om evaluering og udvikling af kvaliteten i folkeskolen.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    Elever poserer for kameraet

    Spørg brugerne, hvad de har brug for fra PPR

    Hvad har lærere og pædagoger egentlig brug for fra PPR? Det spørgsmål stiller PPR i Greve Kommune løbende og skræddersyr tilbuddene efter, hvad lærere, pædagoger og ledere af skoler og dagtilbud ønsker.
    Indholdstype: 
    Cases
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    Skolemøde

    Pejlemærker for udviklingen af PPR

    KLs syv pejlemærker, der viser hvordan, for udvikling af PPR, så funktionen bedst muligt understøtter inklusionsindsatsen.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    Skolemøde

    Lær af jeres bedste praksis med Appreciative Inquiry

    Når en forvaltningschef eller skoleleder vil skabe mere inkluderende børnefællesskaber, er det en fordel at lade ledere og fagpersonale i fællesskab tage afsæt i at lære af deres bedste praksis.
    Indholdstype: 
    Værktøjer
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    Underviser i fokus

    PPR i Greve tilbyder hjælp i pakker

    Temapakker gør det mere overskueligt, hvad skoler og dagtilbud kan finde på hylderne hos PPR i Greve Kommune, når lærere og pædagoger har brug for støtte til at arbejde mere inkluderende.
    Indholdstype: 
    Cases
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    Gruppesamtale over et bord

    De 5 faser i Appreciative Inquiry

    Appreciative inquiry bygger på fem faser: Fokuser, forstå, forestil, fastslå og frigør.
    Indholdstype: 
    Værktøjer
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    Skilt: Administration

    Helhed og sammenhæng i styringskæden

    Bevidst og målrettet styring spiller en helt afgørende rolle i inklusionsarbejdet. For at nå målet skal der styres efter både kommunens segregeringsgrad, børnenes faglighed og trivsel – og de decentrale aktører skal opleve sammenhæng mellem styring og visioner.
    Indholdstype: 
    Metoder
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    Far med søn

    Teamsamarbejde om inklusion

    Inklusion kan kun lykkes i fællesskab. Hvis det pædagogiske personales teamsamarbejde ikke fungerer, så fungerer inklusionen heller ikke, og det skal ledelsen tage højde for, når rammerne for forandringsprocessen skal tilrettelægges.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    Billede af pige med hue

    Mit barn skal udredes af PPR

    Her kan du læse mere om, hvordan du som forælder kan forholde dig, hvis dit barn skal undersøges af Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR).
    Indholdstype: 
    Situationer
    Målgruppe: 
    Forældre
    Lærer peger i elevs bog

    Mit barn modtager specialundervisning

    Hvis dit barn modtager specialundervisning eller anden specialpædagogisk bistand, er der en række muligheder for at justere støtten til dit barn.
    Indholdstype: 
    Situationer
    Målgruppe: 
    Forældre
    Børn der leger sammen

    Legegrupper forebygger mobning

    Legegrupper kan være med til at skabe et godt sammenhold i klassen, så alle elever trives og er glade for at gå i skole.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Forældre
    FFF-logo
    © Skole og Forældre, Det Centrale Handicapråd

    Forældre fremmer fællesskabet

    Forældre bidrager til inklusion og fællesskab ved at deltage aktivt i samarbejdet omkring skolen og klassen. Det kræver ikke kun, at du som forælder søger indflydelse og samarbejde, men også at skolen og kommunen inviterer og opfordrer forældre til at støtte op om de inkluderende børnefællesskaber.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Forældre
    Formidling

    PPR giver viden og proces

    PPR har redskaberne til at hjælpe inklusionsprocessen på vej.
    Indholdstype: 
    Cases
    Målgruppe: 
    Forvaltning