SOSU - aktivering af forforståelse

    Korte film om kroppen

    Forskning viser, at elever har lettere ved at læse en faglig tekst og bedre kan huske den bagefter, hvis de ved noget om emnet, inden de begynder at læse. Denne forforståelse kan de fx få ved at se et lille filmklip om emnet som appetitvækker. Find filmklip til uddannelsesspecifikke fag om sygdom, kroppen, handicap og alderdom på denne side.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    vand

    Cirkeltræning - husk drikkedunk

    Præsenterer eleverne for fysisk træning, hvor det er deres egen vægt, der bruges som belastning. Brug musik og og lad eleverne opleve og mærke følgevirkningerne af musklernes hårde arbejde under og efter træningen.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Sangundervisning

    Fokus og energi – stemme og krop

    Formålet er, at gøre eleverne klar til at kunne deltage opmærksomt i sang med bevidsthed om egen og andres rolle i musikalsk udfoldelse.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    billede af burger med arme og ben

    Fællesfagligt fokusområde: "Kan en burger være sund?"

    Forløbet omhandler fødevarer, fødevareproduktion og fordøjelse med udgangspunkt i en burger.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    to drinksglas

    Fællesfagligt forløb: "Rom og cola"

    Rom & cola er en drink, mange unge kender til. Det fællesfaglige forløb gør rom & cola til genstand for naturfaglig undersøgelse.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Børn der synger

    Gang i klangen

    Øvelserne bruges som opvarmning og smidiggørelse af stemmen. Ved at arbejde klangligt ud fra asso-ciationer og følelser, træner vi naturlig og sund stemmebrug.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    billede af burger

    Kan en burger være sund? - Elevforudsætninger og læringsmål

    Fra Fælles Mål til læringsmål for forløbet.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    køleskab med kæde og lås

    Kan en burger være sund? - Evaluering

    Her beskrives de forskellige stadier af evalueringsfasen.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    billede af to burgere med børn ovenpå

    Kan en burger være sund? - Evaluering i planlægningsfasen

    Inspiration til, hvordan du løbende kan følge op på elevernes læreproces.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    billede af grønsager i pose

    Kan en burger være sund? - Gennemførelse lektion 1-26

    Gennemførelsen af forløbet er beskrevet med afsæt i en lektionsplan.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    tallerken med teksten: Kcal

    Kan en burger være sund? - Tegn på læring

    Elevernes vej mod målet
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Billede af burger

    Kan en burger være sund? - Undervisningsaktiviteter

    Overvejelser om rammesætning, arbejdsproces og undervisningsdifferentiering.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    to piger sidder og strækker musklerne ud

    Kroppen i fokus (kropsbasis)

    Eleverne skal trænes i at fordybe sig i de elementære kropsbasisfærdigheder som motorik, styrke, bevægelighed og smidighed, for herigennem at blive bevidst om og gå på opdagelse i kroppens mange muligheder.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    to piger sidder og strækker musklerne ud

    Kroppen i fokus (kropsbasis) - Undervisningsaktiviteter

    Nedenfor kan du læse om undervisningsaktiviteterne, arbejdsformen samt om hvordan undervisningsdifferentiering kan tilgodeses på forskellige måder
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Fordøjelsessystem

    Menneskets fordøjelsessystem - Evaluering

    Lærer og elever evaluerer forløbet.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Syngende børn

    Musikalske begreber med stemme og krop

    Formålet er at introducere og bevidstgøre følgende musikalske begreber: solo, tutti, ostinat og rondo gennem improvisation med stemme og krop.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Lege
    © Colourbox

    Opvarmning

    Opvarmning med indskolingseleverne. Cirkelstruktur med mulighed for lærerstyring og eleverne individuelle præg. Strukturen giver et godt overblik og er enkel i sin form.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    hella_joof.jpg
    © Hella Joof

    Retten til at være den, du er

    Hvad er forskellen på seksualitet og kønsidentitet? Kan man vælge at blive heteroseksuel? Er biseksuelle bare forvirrede? Formålet er at give et billede af seksualitet og kønsidentitet gennem eksistentielle spørgsmål og refleksioner omkring det at være bøsse, lesbisk, biseksuel, heteroseksuel og/eller transkønnet.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Drinks glas

    Rom og cola - Elevforudsætninger og Læringsmål

    Fra Fælles Mål til læringsmål for forløbet.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    drinkglas

    Rom og cola - Evaluering i planlægningsfasen

    Inspiration til, hvordan du løbende kan følge op på elevernes læreproces.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale