farvet snor

    Bånd og snore

    Neonfarver og nylongarn kan sagtens bruges, når man arbejder med teknikker til enkle bånd og snore med redskaber fra forskellige tidsperioder.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    stjerner med krusedulleflet

    Flettet julepynt i træ og andre materialer

    Der er mange muligheder for at lave julepynt i træ, strå, bånd, finér, m.m.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Figur i troldhasselgren
    © Irene Egeskov Andersen

    Hvad gemmer grenen?

    Hvilke figurer gemmer en stump troldhasselgren? Eleverne arbejder med snitning, herunder sikkerheden ved arbejdet med snittekniv.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Julepynt
    © Mette Jørgensen

    Julepynt i træ - enkle teknikker

    Der er mange muligheder for at lave enkel julepynt i træ, strå eller finér.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    maxiflet - snorefletning i bevægelse
    © Kirsten Brandt Olesen

    Maxiflet - snorefletning i bevægelse

    Bevægelse i undervisningen - snorefletning, hvor eleverne samarbejder om at flette snore. Udover den valgte fletteteknik, stilles der krav til elevernes samarbejde.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    maxiflet - snorefletning i bevægelse
    © Kirsten Brandt Olesen

    Maxiflet - snorefletning i bevægelse - komplicerede mønstre

    Bevægelse i undervisningen - snorefletning, hvor eleverne samarbejder om at flette snore. Udover den valgte fletteteknik, stilles der krav til elevernes samarbejde. Ind imellem må det vi gør godt være for sjov og uden et produkt, der venter forude. Bare alle er klar over, hvad det faktisk er vi leger/gør. Og det er de fleste. Har haft mere end en elev, der højt sagde " over, under,over, under" bare for at være sikker på at gøre det rigtige. Mentalt har mange måttet holde tungen lige i munden. Forløbet er venligst udlånt af Kirsten Brandt Olesen, Ikast.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Skammel med hylde og individuelt særpræg
    © Irene Egeskov Andersen

    Skamler-valgfag

    En skammel er i sit grundudtryk et siddemøbel. Måske kan det også være en skulpturel genstand. Det afhænger af hvordan skammelen gøres til et personligt møbel - gennem valg af materialer og teknikker.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    3003_.jpg

    Albedo og forskellige overflader

    Et enkelt forsøg hvor man med IR-termometer måler opvarmning af forskelligfarvede materialer.
    Indholdstype: 
    Øvelser og opgaver
    Målgruppe: 
    Lærer
    Kemi

    Aminosyrers kondensation

    Eleverne skal i dette forsøg bestemme aminosyrers kondensation - alanin og glycin - ved osmose.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    appelsinjuice
    © colourbox

    Bestemmelse af C-vitaminindhold i juice

    Lær eleverne om stofmængdeberegninger ved at lade dem bestemme koncentrationen af antioxidant i grapejuice.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    sten i spand

    Bestemmelse af densitet og kalkindhold for bjergarter

    Eksperiment hvor eleverne skal bestemme densiteten af og kalkindholdet i forskellige stenarter.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    Kemi

    Bestemmelse af pH i jordprøve

    I dette forsøg skal eleverne bestemme jords pH og reflektere videre over plantevækst og jordbundsforhold i Danmark.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    Spirer

    Biologiske forsøg med genetik

    Tre små forsøg hvor genetiske problemstillinger sættes i spil.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    Affald
    © Hans Jørn Schmidt

    Biotopbestemmelse af en å

    Tre eksperimenter med målinger af vandets renhed, organismer og vandføring.
    Indholdstype: 
    Øvelser og opgaver
    Målgruppe: 
    Lærer
    Luftfoto af en mindre by

    Byforskning dag 1: Beskrivelse af din by

    Klassen skal i grupper beskrive byen ud fra forskellige parametre som befolkningstæthed, erhvervsstruktur, trafik og forsyning.
    Indholdstype: 
    Øvelser og opgaver
    Målgruppe: 
    Lærer
    Paragraftegn

    Byforskning dag 2: Besøg på teknisk forvaltning

    På den anden dag i forløbet skal eleverne på besøg på teknisk forvaltning og udarbejde en turistbrochure.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    elhuset_1.jpg
    © Hans Jørn Schmidt

    Byforskning dag 3: Byens selvforsyning

    I grupper skal eleverne analysere byens selvforsyningsevne.
    Indholdstype: 
    Øvelser og opgaver
    Målgruppe: 
    Lærer
    Skydække over Aarhusbugten
    © Mikkel Kruuse-Andersen

    Byforskning dag 4: Byens luft

    Heldagsekskursion hvor grupperne skal måle luftens indhold af forskellige gasser.
    Indholdstype: 
    Øvelser og opgaver
    Målgruppe: 
    Lærer
    Hul i skydække

    Byforskning dag 5: Besøg DMI

    Eleverne skal undersøge regn og klimaforandringer i en bydel og udføre forsøg, der illustrerer vandets kredsløb.
    Indholdstype: 
    Øvelser og opgaver
    Målgruppe: 
    Lærer
    Oekosystemer Rosenvangskolen 0021200.jpg

    Byforskning dag 6: Biotopbeskrivelse

    En heldagsekskursion hvor grupperne skal beskrive de grønne (og våde) områder i en bydel. Man kan følge op på ekskursionen med et forsøg om pH i jord.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer