Klasse set bag fra globus

    Undervisning og læring

    Børn er forskellige og har derfor forskellige forudsætninger for at lære. I skolen er dit barns læring i centrum, og læreren planlægger og tilpasser derfor sin undervisning, så den tager udgangspunkt i det enkelte barn.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Forældre
    mor læser for datter

    Hvordan støtter jeg mit barns læring i hjemmet?

    Som forældre kan du støtte op om dit barns faglige og sociale udvikling på mange forskellige måder. På denne side kan du finde eksempler på situationer og metoder, der kan styrke dit barns læring og udvikling.
    Indholdstype: 
    Situationer
    Målgruppe: 
    Forældre
    skoletaske med indhold

    Forberedelse skaber gode skoledage

    Dit barn har brug for din støtte til at forberede skoledagen. Er du positiv indstillet overfor skolen og er tasken pakket med bøger og madpakke, kan du skabe grundlaget for en god skoledag
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Forældre
    Hjernen

    Dit barns læring er centrum for undervisningen

    Undervisningen i skolen har fokus på dit barns læring. Derfor tager læreren udgangspunkt i det, dit barn allerede ved og kan. Læreren sætter mål for det nye, dit barn skal lære, og tilpasser hele tiden sin undervisning ved at bruge feedback og evaluering. På den måde bliver dit barn mere bevidst om, hvad det skal lære, og denne bevidsthed styrker læringen.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Forældre
    Elevplan

    Få overblik over dit barns læring med elevplanen

    Alle elever i folkeskolen skal have en elevplan. En elevplan beskriver og dokumenterer dit barns læring i skolen. En elevplan er med til at fastholde, at udviklingen i dit barns læring bliver vurderet og evalueret et antal gange hen over skoleåret.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Forældre
    Elever har forskellige behov

    Undervisningsdifferentiering - når undervisningen er tilpasset elevens faglige niveau

    Børn har forskellige forudsætninger for at lære. Derfor differentierer og tilrettelægger læreren sin undervisning, så den tilpasses den enkelte elev.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Forældre
    Lærer hjælper elevgruppe

    Understøttende undervisning

    Understøttende undervisning er et nyt element i skoledagen. Gennem den understøttende undervisning møder dit barn en lang række forskellige aktiviteter, der alle har til formål at spille sammen med og støtte op om undervisningen i fagene.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Forældre
    Elever i undervisningssituation

    Læring

    Folkeskolereformen giver mere tid til undervisning og fordybelse i fagene. Antallet af undervisningstimer i fagene er øget, så det i højere grad bliver muligt at udvikle de enkelte fag og inddrage nye og anderledes måder at undervise på.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Elever
    solur af træ

    Læring du kan bruge

    En gammel talemåde siger, at det man hører, det glemmer man, det man ser, det husker man, men det man gør, det forstår man. Der er egentlig ikke noget nyt eller overraskende ved den talemåde, for du kender sikkert mange eksempler på, at du har haft nemmere ved at lære noget, når du selv er aktiv og ikke kun passiv.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Elever
    Læring
    © Alinea

    BlivKlog.dk

    Find både ny viden, grundlæggende teori og praksisnære tips, når blivklog.dk giver dig gratis artikler til din undervisning.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    grafiske figurer der viser udvikling

    Den fleksible erhvervsskole

    På CELF arbejdes der med et koncept om fleksibilitet i uddannelserne. Konceptet bygger på fleksibel levering, fleksibel læring, fleksibel tilstedeværelse og fleksible roller for lærer og elever.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Ledelse
    Lærer
    Elev med medie

    Taksonomier: Bevægelsen fra nem til svær

    Fagenes bevægelse fra nem til svær er ikke ens, hvilket kan vanskeliggøre fagligt samspil. Men en bevidsthed om fagenes taksonomiske forestillinger, letter samarbejdet. Er det Bloom, SOLO, Kolb? Hvilke vidensniveauer er der tale om?
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    Flow i undervisningen

    Fleksibel og dynamisk flow læring

    På CELF er lærere og ledelse i gang med at udvikle et koncept om dynamisk flow læring. Meningen er, at eleverne ikke skal stoppes i deres læring bare, fordi de skal skifte fag, skifte klasse eller skifte lærer. De skal heller ikke stoppes i deres uddannelse, blot fordi der er for få elever til at uddannelsen kan gennemføres. Konceptet om dynamisk flow læring indeholder overvejelser over anvendelse af digitale platforme i undervisningen, sammenhænge mellem teori og praksis, en ny lærerrolle og en ny organisering.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Ledelse
    Lærer
    Roning i romaskine
    © Foto credit: Lars Møller

    Attention… Go! Roning – stafet og samarbejde

    Dette undervisningsmateriale bringer roningen helt ind i klasselokalet. Temaet er stafet og samarbejde, som er to grundpiller i roning. Forløbet bidrager til tre vigtige elementer i idrætsundervisningen: sundhed, trivsel og læring.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Heppekor til udøver i romaskine
    © Lars Møller

    Attention… Go! Roning – stafet og samarbejde - Evaluering

    Lærer og elever evaluerer forløbet.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Dreng i romaskine
    © Lars Møller

    Attention… Go! Roning – stafet og samarbejde - Planlægning

    Planlæg forløbet med afsæt i elementerne læringsmål, undervisningsaktiviteter, tegn på læring og evaluering.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Børn graver roe op
    © Frank Juel Pedersen

    Den længere og mere varierede skoledag - generelt

    Den længere og mere varierede skoledag skal give skolerne mere tid til undervisning ved flere fagopdelte timer og ny tid til understøttende undervisning.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Farvet skydeskive med pil

    I mål med læring

    Et udviklingsprojekt om arbejdet med mål og rubrics med eksempler fra naturfag.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Eckersberg overværede den skildrede manøvre om bord på kongens dampskib "Ægir" den 2. maj 1843
    © C.W. Eckersberg (Dansk, 1783 - 1853), Christian VIII med følge overværer på sit dampskib "Ægir" den 2. maj 1843 manøvreringen af en eskadre på Københavns ydre red, 1844, Statens Museum for Kunst, www.smk.dk

    Interaktive websites til leg og læring

    Her kan du finde inspiration til at inddrage interaktive websites og spil i billedkunstundervisningen.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    To hænder som holder læringsbegrebet

    Kroppen i fokus (kropsbasis) - Tegn på læring

    Tegn på læring er tegn på, om eleven er på vej – eller har nået målet. Nedenfor er opstillet tegn på læring for hvert læringsmål i tre niveauer.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale