Nybyggeri på Godsbanearealet, efteråret 2013
    © Jørgen Wilhelmsen

    Godsbanen - byfornyelse i Aalborg - hvorfor bo der? (3)

    Den biologisk og psykologisk baserede indledning om byøkologi og hvilke biologiske krav vi som beboere må stille til byen.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    København

    Byøkologi

    I dette tværfaglige forløb skal eleverne arbejde med byen som et økosystem og samspillet mellem levende og døde faktorer.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    IR.jpg

    Den urbane varmeø - albedo

    Via to øvelser skal eleverne arbejde med den urbane varmeø og måle varmeafgivelse.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    Temaet_er_vand_COLOURBOX1725191_0.jpg

    Ekskursion til et rensningsanlæg

    Tag eleverne med til et rensningsanlæg og lad dem udarbejde en tværfaglig rapport om spildevand.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    fotosyntese.jpg

    Fotosyntese - iltbobler og vandpest

    Eksperiment om fotosyntesens afhængighed af temperatur med perspektiverende spørgsmål til byer.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    Affald_COLOURBOX1201297.jpg

    Genbrug af metal

    Affald er en ressource, som vi i højere grad er nødt til at udnytte. Lad eleverne udarbejde en rapport om genbrug og affald som en ressource.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    Hus  ved Sct Cecilia i Trastevere, Rom
    © Jørgen Wilhelmsen

    Godsbanen - byfornyelse i Aalborg - et historisk perspektiv (4)

    Indledningen her er historisk funderet, og handler om byen som den var før 1900 og hvad der skete frem til 1. Verdenskrig, En historie om et bymæssigt paradigmeskift. Men selvfølgelig også det fundamentale, hvad skal en by indeholde for at være et godt sted at bo.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    Træ og himmel.jpg
    © Hanne Heimbürger

    Luftforurening

    På baggrund af målinger af forskellige gasser skal eleverne analysere problemet og komme med løsningsforslag.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    Olieboring

    Olieforurening

    I dette lille forsøg skal eleverne lave en bestsemmelse af olie i jord.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    globus.jpg

    Rapportøvelse om regionale forskelle i Danmark

    I dette geografiforsøg skal eleverne undersøge regionale forskelle og socioøkonomiske forhold.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    Nybyggeri på Godsbanearealet, efteråret 2013
    © Jørgen Wilhelmsen

    Byfornyelse i Aalborg - Godsbanearealet - kort forløb.

    Godsbanearealet i Aalborg er et eksempel på en byudvikling, hvor tidligere DSB sporarealer inddrages i byen. Dette modul introducerer undervisningsforløbet "Byfornyelse i Aalborg - Godsbanen", som et eksempel på hvordan en ny bydel skabes på gamle industriarealer.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    Aalborg Studenterkursus. En vidensvirksomhed
    © Jørgen Wilhelmsen

    Byfornyelse i Aalborg, byens økologi (2)

    Hvordan underviser man i byøkologi? Modulet her indeholder nogle overvejelser om byøkologis placeringen i forhold til biologi fagets faglige mål og kernestof. Desuden er der to eksempler på, hvordan man kan lave et flerfagligt samarbejde mellem biologi og henholdsvis historie og psykologi.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    Gadebillede fra nørrebrogade i København

    Byforskning - forløb om Byøkologi

    Byøkologi: Et naturfagligt forløb over 9 hele undervisningsdage samt ½ års undervisning. Ved udgangen af 2011 var over halvdelen af jordens befolkningen bosat i byområder. I Danmark - og resten af Europa - er andelen meget større. Det giver selvsagt nogle udfordringer af forskellig art, når forbrug og produktion er adskilt, samt når spredningen af arten mennesket bliver så ujævn.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    Den grænseløse by
    © Tom Nielsen

    Den grænseløse by

    Center for strategisk Byforskning har udgivet bogen "Den grænseløs by", der netop handler om, hvordan den urbane struktur i planlægningen - også breder sig i det åbne land. Brug linket for at få materialet fra bogen.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    Der ligger stadig rester fra det gamle skinneanlæg på baneterrainet
    © Jørgen Wilhelmsen

    Den grænseløse by - det grænseløse landskab

    Godsbanen i Aalborg er et eksempel på udvikling af et nyt bykvarter, hvor der tages hensyn til skybrud. Er det muligt at gøre et bykvarter som Godsbanen bæredygtig? Eller spørgsmålet burde være, på hvilken måde kan Godsbanearealet indgå i Aalborg, som bæredygtig by?
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    Blodbøg Marianske Lazne
    © Jørgen Wilhelmsen

    Det grænseløse landskab

    Når den grænseløse by rammer det grænseløse landskab vil skelnen mellem by og land blive et spørgsmål om kvadratmeter mark eller antallet af højhuse. En bæredygtig tilgang vil være en gensidig respekt for kvaliteten af livet i byen, henholdsvis på landet. En respekt der bla. omfatter nødvendigheden af plads.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    Berlin Potsdamer Platz
    © Jørgen Wilhelmsen

    Godsbanen - byfornyelse i Aalborg - Dansk Byplanlaboratoriums materiale (8)

    Dansk Byplanlaboratorium har en hjemmeside, hvor der findes en hel del materiale beregnet til undervisning på gymnasialt niveau. Materialet præsenteres på hjemmesiden. Der findes en mulighed for at downloade flere af materialerne, og de kan også købes for små penge.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    Marienbad, konsol i promenadebygningen
    © Jørgen Wilhelmsen

    Godsbanen - byfornyelse i Aalborg, AT, ressourcerum (9)

    Der findes en rimelig stor mængde af materialer om Øster Å projektet, her er summeret nogle materialer, der kan downloades som pdf. Desuden findes en video om et af delprojekterne, som det anbefales at starte med. Desuden findes en litteraturliste over velegnede lærebøger i biologi. Mht. feltudstyr henvises til skolernes eget udstyr til måling af fx. ilt.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer