Museum of London, The Wall
    © Jørgen Wilhelmsen

    Bæredygtige byer et tema, DAC og Learning

    Bæredygtige Byer er et undervisningsforløb for elever på ungdomsuddannelserne. Eleverne skal gennem et særlig udviklet spilkoncept spille sig igennem en række problemstillinger, som er centrale for begrebet bæredygtighed, samt for fremtidens bæredygtige byer.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    Den grænseløse by
    © Tom Nielsen

    Den grænseløse by

    Center for strategisk Byforskning har udgivet bogen "Den grænseløs by", der netop handler om, hvordan den urbane struktur i planlægningen - også breder sig i det åbne land. Brug linket for at få materialet fra bogen.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    Der ligger stadig rester fra det gamle skinneanlæg på baneterrainet
    © Jørgen Wilhelmsen

    Den grænseløse by - det grænseløse landskab

    Godsbanen i Aalborg er et eksempel på udvikling af et nyt bykvarter, hvor der tages hensyn til skybrud. Er det muligt at gøre et bykvarter som Godsbanen bæredygtig? Eller spørgsmålet burde være, på hvilken måde kan Godsbanearealet indgå i Aalborg, som bæredygtig by?
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    Logobillede for Center for Strategisk Byforskning
    © Center for Strategisk Byforskning

    Den grænseløse by - en publikation fra Center for Strategisk Byforskning (2013)

    Den Grænseløse by præsenterer en række centrale forskningsresulteter fra Center for Strategisk Byforskning. Bogen kan downloades gratis her.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    Blodbøg Marianske Lazne
    © Jørgen Wilhelmsen

    Det grænseløse landskab

    Når den grænseløse by rammer det grænseløse landskab vil skelnen mellem by og land blive et spørgsmål om kvadratmeter mark eller antallet af højhuse. En bæredygtig tilgang vil være en gensidig respekt for kvaliteten af livet i byen, henholdsvis på landet. En respekt der bla. omfatter nødvendigheden af plads.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer