Område
Målgruppe
Emneord
eTwinning i dagtilbud
Det er en oplagt mulighed for institutioner fra dagtilbudsområdet at deltage i eTwinning
Tema:
Indholdstype:
Andet
eTwinning – også en oplagt mulighed for børnehaver
40 pædagoger mødtes den 15. september på professionshøjskolen UCC i København til gratis inspirationsdag om ’eTwinning og medieleg i børnehaven’.
Dagen handlede om internationalt samarbejde med de yngste børn som deltagere og om potentialet i at bruge pædagogisk it endnu mere i institutionerne. Gratistilbuddet eTwinning gælder nemlig ikke kun skoler, men også dagtilbud.
Tema:
Indholdstype:
Andet
Gode relationer mellem børn og pædagoger giver kvalitet i dagtilbud
Børns sociale interaktion med pædagoger er afgørende for kvaliteten i dagtilbud, viser forskningsprojekt.
Tema:
Indholdstype:
Faglig inspiration
Målgruppe:
Pædagogisk personale
eTwinning - også i børnehaven
Dette er eTwinning-ambassadør Karina Tougaard Poulsens hele beskrivelse af, hvordan man kan arbejde med eTwinning i en børnehave.
Beskrivelsen kan også læses i fire mindre dele i de øvrige moduler i denne pakke - "eTwinning i børnehaven".
Tema:
Indholdstype:
Andet
eTwinning - også i børnehaven - forarbejdet
I dette første modul af fire kan du bl.a. læse om, hvordan projektet kom i gang pga. Karina Tougaard Poulsens deltagelse i et eTwinning-seminar i Norge.
Tema:
Indholdstype:
Andet
eTwinning - også i børnehaven - indledende fase
I det andet modul kan du læse om, hvordan projektet blev præsenteret for børnene.
Karina Tougaard Poulsen beskriver også, hvordan hun bevidstgør børnene om problematikker omkring det at tage billeder af andre - og dele disse med andre.
Tema:
Indholdstype:
Andet
eTwinning - også i børnehaven - projektets udvikling
I det tredje modul beskrives selve projektet.
Karina Tougaard Poulsen beskriver bl.a., hvordan børnene i løbet af projektet bliver bevidste om forskellen i kultur og sprog, både i forhold til de norske børn, men også i forhold de forskellige nationaliteter, der er i børnehaven.
Tema:
Indholdstype:
Andet
eTwinning - også i børnehaven - erfaringer og udbytte
I det fjerde og sidste modul beskriver Karina Tougaard Poulsen meget indgående, hvad hun og børnene har fået ud af at deltage i et eTwinning-projekt.
Der er mange gode overvejelser, som også lærere i grundskolens mindste klasser kan blive inspireret af.
Tema:
Indholdstype:
Andet
Brug af gadgets i dagtilbud
Dette modul fortæller om anvendelsen af forskellige gadgets i dagtilbud. I enkelte af beskrivelserne er der forslag til, hvordan de kan bruges i et eTwinning-projekt.
Hjørringpædagogerne Pernille Rasmussen og Karina Poulsen har leveret indholdet, og Laila Brobak har skrevet eTwinning-vinklen på Osmoafsnittet.
Tema:
Indholdstype:
Andet
Olympiade - eTwinning-projekt i dagtilbud
Beskrivelse af 3-ugers projekt mellem børnehavebørn i Danmark og Norge.
Tema:
Indholdstype:
Andet
Organisering af et godt læringsmiljø i dagtilbud
Gode dagtilbud med pædagogiske læringsmiljøer af høj kvalitet er afgørende for barnets udvikling, trivsel, læring og dannelse. Dette materiale er en håndsrækning til arbejdet med at skabe et godt pædagogisk læringsmiljø med fokus på de strukturer, I som ledelse og personale har indflydelse på.
Indholdstype:
Faglig inspiration
Målgruppe:
Pædagogisk personale
Vis, hvad du kan
"Vis, hvad du kan" er Undervisningsministeriets vejledende sprogscreeningsmateriale til screening af børn på 3-5 år med dansk som andetsprog.
Indholdstype:
Faglig inspiration
Målgruppe:
Lærer
Måling af sproglig udvikling
Hensigten med håndbogen "Måleredskaber i dagtilbud – Håndbog i vurdering og udvælgelse af måleredskaber" er at understøtte overvejelserne hos og guide kommuner og ledelse, når bl.a. redskaber til måling af barnets sproglige udvikling skal vurderes og udvælges.
Indholdstype:
Faglig inspiration
Målgruppe:
Pædagogisk personale
Den nødvendige omsorg i vuggestuen
I denne podcast kan I møde forsker Thomas Gitz-Johansen, vuggestuen Manegen og høre om forskningsprojektet "Følelsesmæssige relationer mellem børn og voksne i vuggestuen".
Indholdstype:
Faglig inspiration
Målgruppe:
Pædagogisk personale
Måling af generel udvikling
Hensigten med håndbogen "Måleredskaber i dagtilbud – Håndbog i vurdering og udvælgelse af måleredskaber" er at understøtte overvejelserne hos og guide kommuner og ledelse, når bl.a. redskaber til måling af barnets generelle udvikling skal vurderes og udvælges.
Indholdstype:
Faglig inspiration
Målgruppe:
Pædagogisk personale
Måling af socioemotionel udvikling
Hensigten med håndbogen "Måleredskaber i dagtilbud – Håndbog i vurdering og udvælgelse af måleredskaber" er at understøtte overvejelserne hos og guide kommuner og ledelse, når bl.a. redskaber til måling af barnets socioemotionelle udvikling skal vurderes og udvælges.
Indholdstype:
Faglig inspiration
Målgruppe:
Pædagogisk personale
Måling af sansemotorisk udvikling
Hensigten med håndbogen "Måleredskaber i dagtilbud – Håndbog i vurdering og udvælgelse af måleredskaber" er at understøtte overvejelserne hos og guide kommuner og ledelse, når bl.a. redskaber til måling af barnets sansemotoriske udvikling skal vurderes og udvælges.
Indholdstype:
Faglig inspiration
Målgruppe:
Pædagogisk personale
Måling af begyndende matematisk opmærksomhed
Hensigten med håndbogen "Måleredskaber i dagtilbud – Håndbog i vurdering og udvælgelse af måleredskaber" er at understøtte overvejelserne hos og guide kommuner og ledelse, når bl.a. redskaber til måling af barnets begyndende matematiske opmærksomhed skal vurderes og udvælges.
Indholdstype:
Faglig inspiration
Målgruppe:
Pædagogisk personale
Evalueringsredskaber i dagtilbud
Dette materiale sætter fokus på evalueringer, som understøttes af evalueringsredskaber, og tegner et billede af aktuel evalueringspraksis inden for dagtilbud.
Indholdstype:
Faglig inspiration
Målgruppe:
Pædagogisk personale
Styrkede overgange
Syv projekter i seks kommuner arbejdede i en periode fokuseret med at skabe sammenhængende og lærerige forløb for børn i overgangen fra dagtilbud til SFO og skole. I materialet kan I finde inspiration til jeres egen praksis.
Indholdstype:
Faglig inspiration
Målgruppe:
Pædagogisk personale