Motion og bevægelse
    © Stig Guldberg, Nationalt Center for Erhvervspædagogik (NCE) - Metropol

    Motion som morgenaktivitet

    Motion i form af morgenaktivitet, der indleder dagen, sætter gang i kroppen og skaber energi.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    billede til manchet

    Ud af klasseværelset - brug mobiltelefonen til små hurtige opgaver

    Langt de fleste elever har smartphones som de meget gerne vil bruge – de kan alle tage billeder, screenshots eller optage korte videoer. Meget enkelt kan man anvende dette til at skabe noget bevægelse i undervisningen, samtidig med at der arbejdes fagligt.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    Screendump af Horsens Kommunes hjemmeside om motion og bevægelse
    © Horsens Kommune

    Horsens inspirerer til motion og bevægelse

    En kommunal forankret hjemmeside er et godt værktøj for skolerne til deres arbejde med at integrere bevægelse i skoledagen. Hjemmesiden giver gode ideer, videndeling og værktøjer til at komme i gang med bevægelse.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    Elever fra Bellahøj Skole i bevægelse
    © Bellahøj Skole

    Bellahøj Skole: Bevægelse får alle elever med

    Fra lukningstruet skole til fordobling af elevtallet gennem satsning på bevægelsesprofil. Leg og bevægelse kan være en metode til at nå målet om at lave en god skole for alle.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Skoleledelse
    Forvaltning
    Elever fra Kornmarkskolen i bevægelse i undervisningen
    © Kornmarkskolen

    Kornmarkskolen: IT og grønne klasseværelser inspirerer til bevægelse

    Bevægelsesskabeloner, digital inspiration og fokus på at løse udfordringer i fællesskab lagde grunden for mere bevægelse i undervisningen.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Skoleledelse
    Forvaltning
    Sydskolens elever deltager i motionsløb
    © Sydskolen, Vig

    Sydskolen: Den åbne skole giver inspiration til arbejdet med bevægelse

    Skolerne kan styrke arbejdet med bevægelse ved at samarbejde med foreningslivet. Idrætsorganisationer kan fx klæde elever på som trænere og rollemodeller, der kan motivere de yngre elever.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Skoleledelse
    Forvaltning
    Elever fra Vibeskolen i bevægelse
    © Vibeskolen

    Vibeskolen: Bevægelsespolitik skal sikre fokus på bevægelse

    En bevægelsespolitik skal synliggøre og fastholde Vibeskolens gode udvikling med implementering af bevægelse.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Skoleledelse
    Forvaltning
    Boksplot.jpg
    © Troels Gannerup Christensen

    Kropsliggørelse af boksplot

    En øvelse, hvor målet er, at eleverne opnår forståelse for, hvorledes boksplot tegnes og anvendes. Kropsliggørelsen af deskriptorer, der knytter sig til boksplottet (minimum, 1. kvartil, median, 3. kvartil og maksimum) gør, at eleverne har kropsbundet erfaringsgrundlag til at kunne redegøre for boksplottet.
    Indholdstype: 
    Øvelser og opgaver
    Målgruppe: 
    Lærer
    Elever i række

    Kropsliggørelse af syntaktiske leds afgrænsning og placering i sætningen

    I øvelsen her lærer eleverne, ved hjælp af den kropslige erfaring, at afgrænse og flytte rundt på de enkelte led. Øvelsen giver dem en grundlæggende fornemmelse for syntaks, som de kan overføre til dansk, engelsk og 2. fremmedsprog.
    Indholdstype: 
    Øvelser og opgaver
    Målgruppe: 
    Lærer
    Elever danser

    At danse litterære genrer

    Øvelsen er et eksempel på, hvordan eleverne via dansen kan udtrykke de forskellige genrer. Eleverne reflekterer over, hvordan deres kropslige erfaringer kommer til udtryk i forhold til de forskellige genrer. Øvelsen opøver og skærper hermed specifik og generel genrebevidsthed / sociolingvistisk fokus.
    Indholdstype: 
    Øvelser og opgaver
    Målgruppe: 
    Lærer
    Månen Jorden Solen

    Beskrivelse af Solens, Jordens og Månens bevægelser

    Bevægelsesaktivitet der lærer eleverne, hvordan Solens, Jordens og Månens bevægelser er.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Højby Skole - Spejlingsstopdans
    © Bo Kristensen

    Bevægelse - Spejlingsstopdans

    Her er en aktivitet, som inddrager bevægelse inden for geometri og måling. Eleverne skal bevæge sig parvis på hver deres side af en spejlingsakse.
    Indholdstype: 
    Øvelser og opgaver
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Børn leger

    Bevægelse i matematikundervisningen

    Bevægelse står på skoleskemaet. Men hvorfor og hvordan? Her finder du idéer til, hvordan arbejdet med bevægelse kan foregå i matematikundervisningen.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Gæt en tid
    © Troels Gannerup Christensen

    Gæt en tid!

    Giv eleverne en fornemmelse for og forståelse af minutter og sekunder ved at lade dem anslå tider for forskellige aktiviteter.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Spil til bevægelse
    © Irene Egeskov Andersen

    Lav spil til bevægelse

    Lad eleverne selv lave spil til brug i bevægelse. Forløbet er venligst stillet til rådighed af Frederiksberg skole.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Addition og subtraktion med naturlige tal
    © Troels Gannerup Christensen

    Lektion 7-8: Addition og subtraktion med naturlige tal

    I 7.-8. lektion arbejder eleverne gennem en todelt proces. Først arbejder de med tallinjen og derefter introduceres de for et spil, der benytter sig af den tomme tallinje.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Barn og bøger

    Spurtlæsning

    En læseaktivitet hvor eleverne kombinerer læsning, løb og feedback.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Stafetløber

    Stafet med præpositionerne

    Kombinér træning af kasus og præpositioner med bevægelse i undervisningen.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Diktatord
    © Signe Bøtter-Jensen

    Stavning og bevægelse

    Arbejd med diktatord eller svære ord fra en læsetekst i en øvelse, der har fokus på bevægelse og samarbejde eleverne imellem.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Løb

    Sæt bevægelse i naturfagene

    En temaside og et inspirationshæfte om hvordan bevægelse kan inddrages i naturfagene.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale