Vi lærer, hvordan man planter træer i Piplantri.
    © Kirstine Jacobsen og Rikke Kolind Mathiassen, Danida

    Mediefag: Pigerne med de 111 træer

    Undervisningsmateriale til film om en gruppe indiske kvinders kamp for pigers pigers rettigheder.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    Frokost spises bag farverige gardiner, for ikke at chikanere de fastende muslimer under Ramadanen.
    © Troels Rasmus Jensen, Danida

    Selv Hvis Jeg Hvisker - film

    Shammi på 21 år er en lille kvinde med store drømme. Hele sit liv har hun aktivt kæmpet imod den diskrimination, der foregår i Bangladesh. I Bangladesh bor der omkring 11 stammer i et område kaldet Chittagong Hill Tracts. De indfødte er udsat for en etnisk udryddelse, og dagligt bliver op til flere menneskerettigheder brudt af de bengalske tilflyttere.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Lærer
    Chauffør
    © Lin Alluna & Troels Rasmus Jensen, Danida
    migration til europa

    Afrikansk migration til Europa

    Materialet refererer til en samlet undervisningspakke om afrikansk migration til Europa
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    Et af kostumerne fra Lagos inthe Red
    © Lotte Løvholm, Nanna Nielsen & Karen Andersen

    Performance og politik

    Forløb til dramatik c-niveau. Lad dine elever arbejde med budskabet i deres produktioner fx ved at lade dem reflektere over, hvordan performance som kunstart kan udtrykke en holdning. Tag udgangspunkt i Danidas verdensfilm om performance i Nigeria.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    menneskerettighederne.jpg
    © Amnesty International

    Ligestilling og menneskerettigheder

    Ligestilling og menneskerettigheder Undervisningsforløbet ligestilling og menneskerettigheder tager udgangspunkt i tre af Danidas Verdensfilm. Emnet skal introducere til fagets tre kerneområder politik, sociologi og økonomi, men samtidigt gøre fagets genstandsfelt, det samfund som vi alle (elever og lærere) er en del af, levende og nærværende for eleverne. Forløbet er grundigt beskrevet og er opdelt i 7 lektioner med hver sin vinkel på emnet.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    COLOURBOX6489496 kvinde med rød orkide.jpg

    Det arabiske forår (1)

    Her finder du links til internet ressourcer, der kan give inspiration til et forløb om det arabiske forår. - Begivenhederne udvikler sig konstant og derfor er der links til aviser og andre medier så siden er på den måde løbende opdateret.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    fred

    Menneskerettigheder

    Modulet indeholder ressourcer der kan bruges i forbindelse med undervisning i samfundsfag på gymnasieniveau omkring tematikker om Menneskerettigheder
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    Mubarak
    © Jørgen Lassen

    Det arabiske forår (2)

    Institutioner af forskellig art der analyserer udviklingen i de arabiske lande.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    Dødens skørt 3

    Menneskeretigheder, modernisering og de oprindelige folk i El Salvador

    Forløbet består 5 undervisningshandlinger. Det handler om vilkårene for den indianske befolkning i El Salvador, der lever i skyggen af Matanza massakren, der fandt sted i 1932.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    menneskerettighederne.jpg
    © Amnesty International

    Global Compact og Etik

    Omhandler brugen af Human Rights Compliance Assessment (HRCA) til kontrol af overholdelse af menneskerettigheder i virksomheder.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    Folketinget er en børnehave

    AT-forløb: Demokrati og menneskerettigheder

    Hvordan kan man anvende filosofi i et forløb i Almen studieforberedelse? Her er et forslag.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    indipenge.jpg

    Demokrati: Racisme, diskrimination og menneskerettigheder

    Materiale til elever, der skal skrive tværfaglige opgaver om racisme, diskrimination eller menneskerettigheder i forbindelse med Studieretningsprojektet eller Almen Studieforberedelse.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    Menneskeret.jpg
    © Peder Wiben

    Menneskerettigheder

    Af Nick Jimenez Ruiz. Dette undervisningsforløb har til formål at give eleverne en indsigt i menneskerettighedernes historie og betydning for mennesket og samfundet. Der vil henholdsvis være et fokus på de internationale rettigheder, men også de nationale rettigheder vil blive behandlet.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    Vi får lov til at låne en motor til et lille gruppebillede for at fejre at dagens optagelse er i hus
    © Andrea Storm Henriksen og Katrine Buchhave Andersen

    The Vinyl Records - film

    Det kan være svært at være kvinde i Indien. Mange unge kvinder bliver ofre for vold og undertrykkelse. "The Vinyl Records" er det eneste punk-pigeband i Indien, og fire seje piger bruger musikken til at kæmpe for et mere retfærdigt Indien.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Lærer
    Bisonhoveder
    © Dansk AV Produktion v. Anders Dencker Christensen

    1: Verdens oprindelige folk

    1.ste modul af undervisningsforløb om oprindelige folk. Film og spørgsmål
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    Maasaier
    © Dansk AV Produktion v. Anders Dencker Christensen

    2: Kampen om jorden

    Skal de oprindelige folks territoriale rettigheder respekteres?
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    Logging
    © Dansk AV Produktion v. Anders Dencker Christensen

    3: Presset til udvikling

    Hvordan opfattes modernisering og udvikling i forskellige kulturer?
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    Talerstol
    © Dansk AV Produktion v. Anders Dencker Christensen

    Film 5: FN og de oprindelige folk?

    Verdens oprindelige folk - og FN
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    Massaidreng
    © Dansk AV Produktion v. Anders Dencker Christensen

    Film 4: Fremtiden for verdens oprindelige folk

    Hvad kan oprindelige folk bidrage med til en moderne verden og hvorfor er turismen et tveægget sværd for de oprindelige folk?
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer