EU_lande_kort_COLOURBOX4903650.jpg

    EU - Det forjættede land

    I dette forslag til undervisning om EU arbejdes ud fra filmen "Transit Tanger", som er en del af Danidas Verdensbilledlegatfilm. I Marokko stirrer folk ud over Middelhavet for at få et glimt af det forjættede land i EU, nemlig Spanien. Hvad får folk til at sætte livet på spil, selv i små både, for at krydse havet og snige sig i land på den spanske kyst? Dette forløb sætter fokus på EU og landene omkring.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Evaluering
    © Amnesty

    Evaluering - Tortur

    Under og efter forløbet evalueres elevernes læringsudbytte, både af eleverne selv og af læreren. Denne vurdering foretages på baggrund af læringsmål og tegn på læring.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Ytringsfrihed og informationsfrihed evaluering
    © Amnesty

    Evaluering - Ytringsfrihed og informationsfrihed

    Under og efter forløbet evalueres elevernes læringsudbytte, både af eleverne selv og af læreren. Denne vurdering foretages på baggrund af læringsmål og tegn på læring.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    FN flag malet på mur

    FN - "den store mægler"

    Igennem dette undervisningsforløb kommer eleverne til at lære om FN's arbejde, arbejde med FN´s opgave som konfliktmægler, samt gå i dybden med eksempler på internationale konflikter.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    menneskerettighederne.jpg
    © Amnesty International

    FNs Verdenserklæring om Menneskerettigheder - en del af historiekanonen

    Med menneskerettighedserklæringen fra 1948 som omdrejningspunk kan der undervises i menneskenes basale behov for frihed og retfærdighed, i samfundsudvikling, i FN og internationalt samarbejde.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Auschwitz

    Folkedrab – ”de huskede og de glemte”

    Igennem dette undervisningsforløb kommer eleverne til at lære om begrebet folkedrab, arbejde med FN´s Verdenserklæring om Menneskerettigheder, samt gå i dybden med historiske eksempler på folkedrab.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Filmstribe
    © Styrelsen for It og Læring / Sonja Salminen

    Forbrydelse og straf - og filmen "Iwawa"

    I dette undervisningsforløb arbejdes der med begrebet forbrydelse og straf ud fra filmen "Iwawa", som er en af Danidas Verdensfilm. Udgangspunktet er Jean De Dieu og Nsengiyaremye Gilbert, der begge har overtrådt loven. De er blevet sendt til en lille ø i Rwanda for at blive genopdraget. Undervisningsforløbet består af 4 dele. Der er både film, klasseundervisning og individuelt arbejde med web 2.0. Scroll nedad for at se forløbet. Forløbet er udarbejdet for Danida.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Gennemførelse - Tortur
    © Amnesty

    Gennemførelse - Tortur

    Gennemførelsen af forløbet er beskrevet med afsæt i en lektionsplan.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Ytringsfrihed og informationsfrihed gennemførelse
    © Amnesty

    Gennemførelse - Ytringsfrihed og informationsfrihed

    Gennemførelsen af forløbet er beskrevet med afsæt i en lektionsplan.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    En gade i Dhaka set oppefra. Trafikken i Bagladesh’s hovedstad er kaotisk og fyldt med biler og Rickshaws ­ cykeltaxa’er.
    © Troels Rasmus Jensen, Danida

    Geografi: Affolkning og overbefolkning

    Dokumentarfilmen "Selv Hvis Jeg Hvisker" danner i denne aktivitet udgangspunkt for at beskæftige sig med kompetenceområdet Perspektivering/Demografi og erhverv i Geografi i 7.-9. klasse.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Katrine blev sat til at hjælpe pigerne med at optage en lille reklame for en online-live-koncert, de skulle spille
    © Andrea Storm Henriksen og Katrine Buchhave Andersen

    Jeg protesterer mod... (Musik - valgfag)

    Musik er en direkte vej til følelser. I denne læringsaktivitet skal eleverne i 7.-9. klasse komponere en protestsang med inspiration fra det indiske punkband i "The Vinyl Records". Bandet består af fire piger.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    dommer hammer COLOURBOX1755208(1).jpg

    Kriminalitet og retsvæsen

    Mange vælger at berøre emnet kriminalitet og retsvæsen i undervisningen. På denne side finder du gode links, konkrete forslag til at gøre undervisningen sjovere og henvisninger til materialer til emnet.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Screendump fra Gapminders "Wealth & Health of Nations"
    © Gapminder.org

    Kvinders udvikling i tal (Matematik)

    Lighed og ulighed mellem kønnene kan opgøres ved hjælp af forskellige indikatorer og statistikker. I denne læringsaktivitet skal eleverne i 7.-9. klasse undersøge, hvordan ulighed bliver målt og præsenteret via Gapminder, Human Development Index og Gender Development Index.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Fra en lille families hytte, kan man se ud over det tågede landskab i Chittagong Hill Tracts.
    © Troels Rasmus Jensen, Danida

    Matematik: Tal på undertrykkelse

    Dokumentarfilmen "Selv Hvis Jeg Hvisker" danner i denne aktivitet udgangspunkt for at beskæftige sig med kompetenceområdet Matematiske kompetencer/Modellering i Matematik i 7.-9. klasse.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    menneskerettighederne.jpg
    © Amnesty International

    Menneskerettigheder - film og undervisningsmateriale

    Hvad er diskrimination? Hvorfor beskytter menneskerettighederne dit privatliv? Hvad betyder retfærdig rettergang? Spørgsmålene omkring menneskerettighederne er mange. Tre videoer fra Institut for menneskerettigheder forklarer kort historien om og meningen med menneskerettighederne.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    flygtninge og skrøbelige stater evaluering
    © Rambøll

    Menneskerettigheder i et globalt perspektiv - evaluering

    Under og efter forløbet evalueres elevernes læringsudbytte, både af eleverne selv og af læreren. Denne vurdering foretages på baggrund af læringsmål og tegn på læring.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    flygtninge og skrøbelige stater gennemførelse
    © Rambøll

    Menneskerettigheder i et globalt perspektiv - gennemførelse

    Gennemførelsen af forløbet er beskrevet med afsæt i en lektionsplan.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    flygtninge og skrøbelige stater planlægning
    © Rambøll

    Menneskerettigheder i et globalt perspektiv - planlægning

    Planlæg forløbet med afsæt i elementerne læringsmål, undervisningsaktiviteter, tegn på læring og evaluering.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Globalt perspektiv logo rambøll
    © Rambøll

    Menneskerettigheder i et globalt perspektiv - undervisningsforløb med globalt fokus

    Dette undervisningsforløb i historie har fokus på de globale perspektiver i forhold til FN’s Verdenserklæring om Menneskerettigheder og er særligt rettet mod, hvordan der arbejdes med overholdelse af menneskerettighederne i udviklingslande med fokus på uddannelse.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Danske soldater i Irak
    © forsvaret.dk

    Om krigens dilemmaer - Talk Krig

    Talk Krig fortæller gennem ord og billeder om krig, krigens regler, børn i krig og ikke mindst Danmarks rolle i fx Afghanistan.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale