Skoleelever

    Styrket trivsel er et væsentligt mål med folkeskolereformen

    Et af målene med folkeskolereformen er at styrke elevernes trivsel. Med en obligatorisk, national trivselsmåling for alle elever og en national indsats for at styrke skolernes arbejde med trivsel, ro og klasseledelse kan du som forælder følge med i trivslen i dit barns klasse – og bidrage til skolens arbejde med at styrke den.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Forældre
    Teksten folkeskole skrevet med kridt

    Velkommen til folkeskolen i Danmark

    Den danske folkeskole bygger på mange års traditioner og har gennem mange årtier været til offentlig debat. Folkeskolen har udviklet sig meget gennem tiden. Her får du en kort introduktion til folkeskolen, som den ser ud i dag og dens formål.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Forældre
    Undervisningsministeriets logo

    En varieret skoledag

    I august 2014 trådte folkeskolereformen i kraft. Her får du en kort introduktion til reformens formål og den nye skoledag.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Forældre
    Elev i fagligfordybelse

    Lektiehjælp og faglig fordybelse er en del af din skoledag

    Lektiehjælp og faglig fordybelse er en fast del af din skoledag. Det blev det med folkeskolereformen.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Elever
    Ny praksis i folkeskolen
    © Kommunernes Landsforening

    Ny praksis i folkeskolen

    Børne- og kulturchefforeningen, Skolelederforeningen og KL har taget initiativ til at udarbejde et inspirationsmateriale til skoleledelser og forvaltninger.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    Ledelse
    Eksempel på nytænkt ugeskema fra Mellervangsskolen, Aalborg Kommune
    © Mellervangsskolen, Aalborg Kommune

    Nytænkt ugeskema

    Mellervangsskolen i Aalborg Kommune har ændret ugeskemaet.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    Teamspættebogen fra Mønsted/Sparkær Skole, Viborg Kommune
    © Mønsted/Sparkær Skole, Viborg Kommune

    Teamspættebogen

    Mønsted/Sparkær skole er organiseret i selvstyrende lærerteam med høj grad af ansvars- og kompetenceområder.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    Digital læringsplatform på Stolpedalsskolen
    © Stolpedalsskolen, Aalborg Kommune

    Digital læringsplatform

    Stolpedalsskolen anvender 'Elevtavlen' til at opsætte læringsmål.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    Den faseinddelte skole, Stoledalsskolen, Aalborg Kommune
    © Stoledalsskolen, Aalborg Kommune

    Den faseinddelte skole

    Stoledalsskolen har fokus på den faglige progression og røde tråd mellem faserne.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    webinar

    2015: Webinar fra gå-hjem møde 17. november

    Se eller gense webinaret fra d. 17. november 2015 om status på folkeskolereformen
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Elever
    Forvaltning
    Forældre
    Lærere og pædagogisk personale
    Skoleledelse
    Elever arbejder koncentreret

    En længere og mere varieret skoledag - 2015

    Rapporten er udarbejdet af KORA og analyserer besvarelser fra cirka 3.000 lærere/pædagoger fra foråret 2015 om den længere og mere varierede skoledag, herunder ro og orden, brug af Fælles Mål og læringsmål, undervisningsformer, undervisningsfokus, feedback til eleverne, teamsamarbejde samt pædagogisk faglig sparring.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Elever
    Forvaltning
    Forældre
    Lærere og pædagogisk personale
    Skoleledelse
    Elev
    close-up af elev

    Pædagogiske medarbejderes oplevelser og erfaringer i den nye folkeskole

    Rapporten er udarbejdet af KORA og giver dybdegående indsigt i, hvordan særligt det pædagogiske personale, men også skolelederne, oplever den nye folkeskole knap ét år efter indførelsen af reformen og de nye arbejdstidsregler.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Elever
    Forvaltning
    Forældre
    Lærere og pædagogisk personale
    Skoleledelse
    Elev
    ledelsens syn på reformen

    Skoleledelse i folkeskolereformens første år

    Denne rapport er udarbejdet af SFI og har fokus på skoleledernes implementering og oplevelse af den nye folkeskole. Rapporten er baseret på besvarelser fra foråret 2011, efteråret 2013, foråret 2014 og foråret 2015. Desuden undersøges det pædagogiske personales syn på skoleledelse i 2014 og 2015 baseret på svar fra ca. 3.000-4.000 lærere.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    Forældre
    Lærere og pædagogisk personale
    Skoleledelse
    Forside publikation: Læring i en varieret skoledag
    © KL

    Læring i en varieret skoledag

    Ny praksis i folkeskolen II er det andet hæfte i en serie om, hvordan og på hvilke måder skoler og kommuner arbejder med at implementere folkeskolereformen.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    Skoleledelse
    Viden og forskning

    En længere og mere varieret skoledag - 2016

    Denne kortlægningsrapport er udarbejdet af KORA som led i ministeriets evaluerings- og følgeforskningsprogram til folkeskolereformen. Rapporten viser, at lærerne efter reformen lægger stor vægt på trivsel og i langt højere grad inddrager motion og bevægelse i undervisningen. Derudover har pædagogerne fået flere undervisningsrelaterede opgaver.
    Indholdstype: 
    Andet
    Elever
    © Ricky John Molloy

    Fælles ledelse og holddannelse

    Kun et begrænset antal skoler har oprettet fælles ledelse mellem skoler og andre institutioner og der er stor variation i, hvor meget den enkelte skole anvender holddannelse. Det viser en rapport udarbejdet af KORA, som del i ministeriets evaluerings- og følgeforskningsprogram til folkeskolereformen.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    Elever
    © Ricky John Molloy

    Inddragelse af pædagoger i skoledagen – de økonomiske overvejelser og konsekvenser

    Pædagoger varetager en større del af undervisningen i folkeskolen efter to år med folkeskolereformen. De varetager cirka halvdelen af den understøttende undervisning. Det viser en rapport udarbejdet af KORA som del i ministeriets evaluerings- og følgeforskningsprogram til folkeskolereformen.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    Viden og forskning

    Midtvejs i folkeskolereformen

    Denne rapport er en midtvejsmåling af den kommunale styring i forbindelse med folkeskolereformen. Flere kommuner har formuleret resultatmål, og den øgede målregulering bruges i høj grad til dialog. Det viser en kortlægningsrapport udarbejdet af KORA som led i ministeriets evaluerings- og følgeforskningsprogram til folkeskolereformen.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    Viden og forskning

    Kortlægningsrapport: Skolebestyrelsens rolle i den nye skole

    Skolebestyrelsesformændene vurderer, at skolebestyrelsen har indflydelse på skolens udvikling, især med hensyn til de overordnede rammer for skolens arbejde og den retning skolen udvikler sig i. Det viser en kortlægningsrapport udarbejdet af Danmarks Evalueringsinstitut som led i evaluerings- og følgeforskningsprogrammet til folkeskolereformen.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    Viden og forskning

    Skoleledelse i folkeskolereformens andet år

    Graden af skolelederens deltagelse i pædagogiske ledelsesopgaver, er højere end i 2011 og flere skoleledere har gennemført en diplom- eller masteruddannelse. Det viser en kortlægningsrapport udarbejdet af SFI som led i evaluerings- og følgeforskningsprogrammet til folkeskolereformen.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer