Professor Ole Sejer Iversen, Aarhus Universitet
    © Professor Ole Sejer Iversen, Aarhus Universitet

    Det 21. århundrede kræver teknologiforståelse

    Ny undersøgelse viser, at nordiske skoler har gode forudsætninger for at bruge it til at understøtte det 21. århundredes kompetencer hos eleverne. Men det kræver, at begge dele bliver tydeligere i nationale curricula og i skoleskemaet.
    Tema: 
    Indholdstype: 
    Andet
    tine_jespersen.jpg

    Bett er også for tysklærere?

    Det læringsmæssige fokus ligger på 21st Century Skills - ’Det 21. århundreds kompentencer’ Jeg er lige kommet hjem fra besøg på Bett – den store årlige it-konference i London med mottoet: Hvis vi ønsker at forandre uddannelse må vi lære af eksperter, systemudviklere og hinanden. Hovedet er fyldt af masser af både indtryk og ideer.
    Indholdstype: 
    Andet
    Elevpræsentationer på Nordic@bett 2016
    © Ebbe Schultze

    Nordic@Bett og DK's Læringsfestival 2016 - 21st-præsentationerne

    Præsentationer og videoer fra Nordic@Bett, der fandt sted i London under BettShow den 21. januar 2016, hvor prof. Ole Sejer Iversen var keynotetaler om 'It og 21st i Norden'. Men konferencens scoop var seje elevpræsentationer på engelsk af 10-15 årige fra Finland, Sverige, Norge og Danmark.
    Tema: 
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Indtryk fra Bett 2016
    © John Kraaer

    Indtryk fra Bett 2016

    Lærer Jonas Juul Hansen fra Rudersdal Kommune fortæller om sine indtryk fra den læringsteknologiske udstilling Bett i London - både besøg på en skole og deltagelse i arrangementet Nordic@Bett.
    Tema: 
    Indholdstype: 
    Andet
    Ole Sejer Iversen
    © Bo Helmerson, DIU, Sverige

    Det digitale skolelotteri

    De nordiske skoler har den digitale førertrøje målt på teknologisk udstyr, men der er store niveauforskelle på den didaktiske brug af it på skolerne. Ansvaret for at eleverne udvikler relevante kompetencer til det 21. århundrede hviler i sidste ende på den enkelte lærer, siger professor Ole Sejer Iversen, der står bag ny undersøgelse af de nordiske skolers brug af it.
    Tema: 
    Indholdstype: 
    Andet
    Foto fra Bett@Nordic2016
    © Ebbe Schultze

    Livsvigtig poesi - Elevoplæg fra Sverige på Nordic@Bett

    Årstaskolans 6. klasse fra Sverige har arbejdet med poesi i undervisningen.
    Indholdstype: 
    Andet
    Norske elever formidler på Nordic@Bett
    © Ebbe Schultze

    iPad 1:1, et paradigmeskift - Elevoplæg fra Norge på Nordic@Bett

    Elever fra 7. klasse i Jong skole i Norge holdt oplæg om, hvordan de bruger iTunesU i deres undervisning.
    Tema: 
    Indholdstype: 
    Andet
    Finske elever formidler på Nordic@Bett
    © Ebbe Schultze

    Humanity learning - Elevoplæg fra Finland på Nordic@Bett

    4. klasse-elever fra Veromäen Koulu i Helsinki fortalte om, hvordan de ud fra givne mål selvstændigt arbejder med de forskellige fag i skolen.
    Tema: 
    Indholdstype: 
    Andet
    Danske elever formidler på Nordic@Bett

    Digital fabrikation og designtænkning - Elevoplæg fra Danmark på Nordic@Bett

    Mikkel og Casper fra 9. klasse på Kjellerup skole i Silkeborg om digital fabrikation og designtænkning. Elever fra fire lande i Norden præsenterede ’it og 21st i skolen’ på Nordic@Bett 2016 i London.
    Tema: 
    Indholdstype: 
    Andet
    Foto fra Bett@Nordic2016
    © Ebbe Schultze

    Elevpræsentationer - fire videoer fra Nordic@Bett

    Se elever fra Finland, Sverige, Norge og Danmark fortælle om, hvordan de bruger it i undervisningen.
    Tema: 
    Indholdstype: 
    Andet
    Digitale medborgere
    © European Schoolnet

    Udvikling af digitale medborgere

    Ny udgivelse fra eTwinning: Bogen "Udvikling af digitale medborgere - Styrkelse af aktivt medborgerskab gennem eTwinning" er netop udkommet på dansk
    Indholdstype: 
    Andet
    Eolene Boyd MacMillan
    © Claus Berg

    IC Thinking - eTwinning-keynote fra Cambridge på læringsfestival

    Integrative Complexity Thinking - eller IC Thinking - fokuserer på, hvordan vi tænker, når vi støder på forskellighed og uenighed. Eolene Boyd-MacMillan fra Cambridge taler i Bella Center den 2. marts og kobler sin metode med digitalt medborgerskab og 21. århundredes kompetencer.
    Tema: 
    Indholdstype: 
    Andet
    Plastic - hvad gør vi?
    © Pernille Reenberg

    Plastic - hvad gør vi?

    Læs om et yderst spændende eTwinning-projekt mellem 4. klasse på Nyager Skole i Rødovre og 9. klasse på Hundsund Skole i Norge. Der er i høj grad fokus på udvikling af det 21. århundredes kompetencer. Projektet er et direkte resultat efter nordisk eTwinning-seminar på Danmarks Læringsfestival i marts 2017.
    Tema: 
    Indholdstype: 
    Andet
    Indtryk fra Læringsfestivalen 2018
    © Birgitte Herrmann

    Hvordan lærer eleverne 21 skills på den fede måde?

    Indtryk fra Danmarks Læringsfestival: Blogindlæg fra folkeskolen.dk v. Tine Lund, lærer, eTwinning-ambassadør og formand for Tysklærerforeningen i Grundskolen - og video lavet af lærer og eTwinning-ambassadør Birgitte Herrmann.
    Tema: 
    Indholdstype: 
    Andet
    Elev med ProCam
    © Løgstør skole

    Med tid og tålmodighed udvikler IT sig meningsfuldt hos alle på Løgstør Skole

    På Løgstør Skole har projekt Digital forandringsledelse i folkeskolen ført til flere spændende aktiviteter. Blandt andet har en SFO-pædagog skærpet elevers fokus på samarbejdsevner med en iPad og et ProCam, mens elever i fysik har anvendt LEGO Mindstorms til at problemløse, programmere og produktudvikle.
    Indholdstype: 
    Cases
    Målgruppe: 
    Ledelse
    Lærer
    Pædagogisk personale
    731652_.jpg

    21st Century Learning Skills

    Hvordan udvikler eleverne kompetencer, der matcher det 21.århundredes krav? Det kræver, at vi ved hvilke kompetencer der skal udvikles, hvordan vi underviser, og hvilken læringsteknologi der understøtter udviklingen af de enkelte kompetencer.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    craft logo

    DM i digitale skills/CRAFT

    DM i digitale skills og CRAFT (Creating Really Advanced Future Thinkers) er en elevkonkurrence, hvor elever og lærere afprøver nytænkende projekter med fokus på de tværgående temaer It og medier og Innovation og entreprenørskab. Først i lokale forløb, der præsenteres i kommuner, og til sidst i en national finale på Danmarks Læringsfestival, hvor danmarksmesteren i digitale skills bliver kåret.
    Indholdstype: 
    Andet