Cover til inspirationsforløbet "Cultural Encounters"

    Cultural Encounters

    Undervisningsforløbet "Cultural Encounters" er et inspirationsforløb, der beskriver læringsmålstyret undervisning i faget engelsk i 8.-9. klasse.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Kvinde med kuvert

    Den internationale dimension

    Internationalt samarbejde er ein Muss i tyskundervisningen. Som lærer kan man vælge, om dette skal ske i form af netvenner, klasse- eller skolesamarbejde.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Evaluering med smileys

    Evaluering

    Efter forløbet evalueres elevernes læringsudbytte både af eleverne selv og af læreren. Denne vurdering foretages på baggrund af læringsmål og tegn på læring.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Illustration af nedbrydning af Fælles Mål til læringsmål

    Fra forenklede Fælles Mål til læringsmål i forløbet

    Kompetencemål, færdigheds- og vidensmål omsættes til læringsmål for forløbet.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Praktikant

    Lektion 1 og 2: Assumptions, Stereotypes and Self-awareness

    De første to lektioner introducerer eleverne til det dynamiske syn på kulturer og kulturmøder.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Et fotografi af den ghanesiske rapper M.anifest
    © Jason Williamson

    Lektion 3 og 4: Popular Culture from Ghana

    I 3. og 4. lektion anvender eleverne deres viden om kulturmøder i mødet med ghanesisk populærkultur – her eksemplificeret ved den - i Ghana og Vestafrika - særdeles populære rapper M.anifests tekster og musikvideoer.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    En illustration, der viser fællesskab
    © Colourbox

    Lektion 5 og 6: Global Citizenship and Cultural Encounters

    I 3. og 4. lektion anvender eleverne deres viden om kulturmøder i mødet med ghanesisk populærkultur – her eksemplificeret ved den - i Ghana og Vestafrika - særdeles populære rapper M.anifests tekster og musikvideoer.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Tysk flag og andre flag

    Mit Deutsch in die Welt

    Med dette undervisningsforløb forbereder du dine elever til at tage kontakt til jævnaldrende i den tysktalende verden via de digitale medier.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Flags of the World

    Mit Deutsch in die Welt - Evaluering

    Lærer og elever evaluerer forløbet.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Globus og børn

    Mit Deutsch in die Welt - Planlægning

    Planlæg forløbet med afsæt i elementerne læringsmål, undervisningsaktiviteter, tegn på læring og evaluering.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Figuren er en relationsmodel, der viser fire indbyrdes afhængige faktorer i læringsmålstyret undervisning.

    Planlægning af undervisningsforløb

    I denne fase udvælges Fælles Mål i forhold til, hvad der er det nye, eleverne skal kunne og vide efter forløbet.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Et fotografi af en bamsehund fra DR´s dokumentarserie for de yngste børn
    © Plus Pictures/DR

    Sofus

    Sofus er en serie om en besøgsbamse, der rejser ud i verden for at være sammen med et barn en hel dag. Sofus kan alle børns sprog. Målgruppen er 0.-2. klasse.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Tankebobler og tegn, der illustrerer tegn på læring

    Tegn på læring

    Tegn på læring tydeliggør eleverne opnåede læring i forhold til det nye de skal lære og niveauet for elevernes målopfyldelse.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Tegning af fem hænder i forskellige farver

    Undervisningsaktiviteter

    Undervisningsaktiviteter er de planlagte aktiviteter, som skaber læringsmuligheder for alle elever, så de kan nå læringsmålene for forløbet.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    spansk-emu-jsb-moenster-trappe.jpg
    © Jacob Stenløkke Bendtsen

    Progression i Spansk A

    Tre forløbsbeskrivelser til spanskundervisning på STX og HHX med fokus på genlæsning af samme tema hvert år, for at støtte elevernes faglige udvikling i spanskfaget i løbet af de tre år.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer