Konkurrencestat

    Mundtlig kommunikation (For gymnasieelever og kursister)

    Talesprog, dialekter, svære ord plus gode råd om mundtlige præsentationer finder du på disse sider.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Bieber

    Gather Gambits with Justin Bieber

    Gambitter er ord og faste vendinger, som vi bruger til at regulere turskift i en samtale.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    hænder, hovede, tandhjul

    1. Planlægning

    I denne fase udvælges Fælles Mål i forhold til, hvad der er det nye, eleverne skal kunne og vide efter forløbet.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Elever arbejder sammen

    2. Undervisningsaktiviteter

    Der sættes i forløbet fokus på elevernes tilegnelse af viden om Tysklands geografi med fokus på Bundesländer og hovedbyer primært ud fra fælles aktiviteter og siden formidlingsopgaver i forlængelse deraf.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Tankebobler og tegn, der illustrerer tegn på læring

    3. Tegn på læring

    Tegn på læring tydeliggør elevernes opnåede læring i forhold til det nye, de skal lære, og niveauet for elevernes målopfyldelse.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Udråbstegn

    4. Vurdering af elevforudsætninger

    Det forudsættes, at læringsmiljøet indgyder eleverne mod til at mobilisere eventuel viden om Tysklands geografi og anvende det i deres fortsatte læring.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Viden symboliseret

    Baggrundsviden

    Eleverne vil efter forløbet have et afsæt for senere at dykke dybere ned i de kulturelle karakteristika, de forskelle og varianter, der er i Tyskland og i andre tysktalende lande.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    purple light

    Bøj udsagnsord med CitiBois

    I dette forløb tages der udgangspunkt i en kendt popsang, nemlig CityBois Purple Light, som eleverne måske kender. Sangen afspilles, og eleverne skal finde regelmæssigt bøjede udsagnsord i sangteksten, og disse skal senere i forløbet bl.a. bruges til at skrive sms beskeder.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    elever

    Bøj udsagnsord med CitiBois - Undervisningsaktiviteter

    Her finder du overvejelser om rammesætning, arbejdsproces og undervisningsdifferentiering.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    SMS_på_gulvet.jpg

    Bøj udsagnsord med CitiBois - Elevforudsætninger

    Hvad dine elever bør kunne og vide, inden I går i gang med forløbet.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    elever

    Bøj udsagnsord med CitiBois - Gennemførelse

    Samlet beskrivelse af gennemførelsesdelen med afsæt i en lektionsplan (redigerbart dokument).
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    verb

    Bøj udsagnsord med CitiBois - Læringsmål

    Fra Fælles Mål til læringsmål for forløbet
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Tankebobler og tegn, der illustrerer tegn på læring

    Bøj udsagnsord med CitiBois - Tegn på læring

    Her finder du en oversigt over tegn på læring for forløbets læringsmål.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Evaluering

    Bøj udsagnsord med CitiBois- Evaluering

    Her beskrives de forskellige stadier af evalueringsfasen.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Tommel op og ned

    Bøjning af udsagnsord med CitiBois - Evaluering i planlægningsfasen

    Her kan du finde vejledning i, hvordan du løbende kan følge op på elevernes læreproces.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Frauenkirche München

    Deutsche Städte besuchen

    Lad dine elever træne lytning og samtale, mens de besøger tyske storbyer på video. Forløbet er primært tiltænkt 8. klassetrin.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Domkirken i Köln

    Deutsche Städte besuchen - Evaluering

    Lærer og elever evaluerer forløbet.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Dresden

    Deutsche Städte besuchen - Gennemførelse

    Gennemførelsen af forløbet er beskrevet med afsæt i en lektionsplan.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Hamburg By Flag

    Deutsche Städte besuchen - Planlægning

    Planlæg forløbet med afsæt i elementerne læringsmål, undervisningsaktiviteter, tegn på læring og evaluering.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Kop med kaffe og ske.

    Digt: Déjeuner du matin

    Her kan du finde inspiration og færdige forløb til arbejdet med digtet "Déjeuner du matin" af Jacques Prévert.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale