Forside af publikation
    © UNESCO

    Undervisning i globalt medborgerskab

    UNESCO's pædagogiske vejledning til undervisning i globalt medborgerskab fra 2017.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Lærer
    Cover til inspirationsforløbet "Cultural Encounters"

    Cultural Encounters

    Undervisningsforløbet "Cultural Encounters" er et inspirationsforløb, der beskriver læringsmålstyret undervisning i faget engelsk i 8.-9. klasse.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Evaluering med smileys

    Evaluering

    Efter forløbet evalueres elevernes læringsudbytte både af eleverne selv og af læreren. Denne vurdering foretages på baggrund af læringsmål og tegn på læring.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Illustration af nedbrydning af Fælles Mål til læringsmål

    Fra forenklede Fælles Mål til læringsmål i forløbet

    Kompetencemål, færdigheds- og vidensmål omsættes til læringsmål for forløbet.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Undervisning i globalt medborgerskab søger at danne  eleven i et globalt perspektiv

    Hvad er globalt medborgerskab?

    Globalt medborgerskab handler om aktiv og kritisk stillingtagen, forståelse mellem kulturer, stille spørgsmålstegn ved egne værdier og indgå i verden på en ansvarlig måde.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Det globale perspektiv i fagene

    Indskoling

    Find inspiration til din undervisning. I oversigten er der ressourcer og værktøjer, læringsmålstyrede undervisningsaktiviteter til Danidas Verdensfilm samt andre materialer, som er målrettet forskellige fag i indskolingen.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Praktikant

    Lektion 1 og 2: Assumptions, Stereotypes and Self-awareness

    De første to lektioner introducerer eleverne til det dynamiske syn på kulturer og kulturmøder.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Et fotografi af den ghanesiske rapper M.anifest
    © Jason Williamson

    Lektion 3 og 4: Popular Culture from Ghana

    I 3. og 4. lektion anvender eleverne deres viden om kulturmøder i mødet med ghanesisk populærkultur – her eksemplificeret ved den - i Ghana og Vestafrika - særdeles populære rapper M.anifests tekster og musikvideoer.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    En illustration, der viser fællesskab
    © Colourbox

    Lektion 5 og 6: Global Citizenship and Cultural Encounters

    I 3. og 4. lektion anvender eleverne deres viden om kulturmøder i mødet med ghanesisk populærkultur – her eksemplificeret ved den - i Ghana og Vestafrika - særdeles populære rapper M.anifests tekster og musikvideoer.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Figuren er en relationsmodel, der viser fire indbyrdes afhængige faktorer i læringsmålstyret undervisning.

    Planlægning af undervisningsforløb

    I denne fase udvælges Fælles Mål i forhold til, hvad der er det nye, eleverne skal kunne og vide efter forløbet.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Et fotografi fra SamirNepal.dk
    © SamirNepal.dk

    SamirNepal.dk

    Websitet SamirNepal.dk er et gratis undervisningsmateriale til engelsk i 1. klasse. Materialet er udarbejdet af Grethe Grønkjær og Bo Westersø.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Tankebobler og tegn, der illustrerer tegn på læring

    Tegn på læring

    Tegn på læring tydeliggør eleverne opnåede læring i forhold til det nye de skal lære og niveauet for elevernes målopfyldelse.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Tegning af fem hænder i forskellige farver

    Undervisningsaktiviteter

    Undervisningsaktiviteter er de planlagte aktiviteter, som skaber læringsmuligheder for alle elever, så de kan nå læringsmålene for forløbet.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale