Cover til inspirationsforløbet "Cultural Encounters"

    Cultural Encounters

    Undervisningsforløbet "Cultural Encounters" er et inspirationsforløb, der beskriver læringsmålstyret undervisning i faget engelsk i 8.-9. klasse.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Figuren er en relationsmodel, der viser fire indbyrdes afhængige faktorer i læringsmålstyret undervisning.

    Planlægning af undervisningsforløb

    I denne fase udvælges Fælles Mål i forhold til, hvad der er det nye, eleverne skal kunne og vide efter forløbet.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Illustration af nedbrydning af Fælles Mål til læringsmål

    Fra forenklede Fælles Mål til læringsmål i forløbet

    Kompetencemål, færdigheds- og vidensmål omsættes til læringsmål for forløbet.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Tankebobler og tegn, der illustrerer tegn på læring

    Tegn på læring

    Tegn på læring tydeliggør eleverne opnåede læring i forhold til det nye de skal lære og niveauet for elevernes målopfyldelse.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Tegning af fem hænder i forskellige farver

    Undervisningsaktiviteter

    Undervisningsaktiviteter er de planlagte aktiviteter, som skaber læringsmuligheder for alle elever, så de kan nå læringsmålene for forløbet.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Praktikant

    Lektion 1 og 2: Assumptions, Stereotypes and Self-awareness

    De første to lektioner introducerer eleverne til det dynamiske syn på kulturer og kulturmøder.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Et fotografi af den ghanesiske rapper M.anifest
    © Jason Williamson

    Lektion 3 og 4: Popular Culture from Ghana

    I 3. og 4. lektion anvender eleverne deres viden om kulturmøder i mødet med ghanesisk populærkultur – her eksemplificeret ved den - i Ghana og Vestafrika - særdeles populære rapper M.anifests tekster og musikvideoer.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    En illustration, der viser fællesskab
    © Colourbox

    Lektion 5 og 6: Global Citizenship and Cultural Encounters

    I 3. og 4. lektion anvender eleverne deres viden om kulturmøder i mødet med ghanesisk populærkultur – her eksemplificeret ved den - i Ghana og Vestafrika - særdeles populære rapper M.anifests tekster og musikvideoer.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Evaluering med smileys

    Evaluering

    Efter forløbet evalueres elevernes læringsudbytte både af eleverne selv og af læreren. Denne vurdering foretages på baggrund af læringsmål og tegn på læring.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Foto fra Danidas Verdensfilm "Otgon"
    © Frigge Volander Himmelstrup og Emil Aagaard

    Mellemtrin - faglig inspiration

    Find inspiration til din undervisning. I oversigten er der ressourcer og værktøjer, læringsmålstyrede undervisningsaktiviteter til Danidas Verdensfilm samt andre materialer, som er målrettet forskellige fag på mellemtrinnet.
    Indholdstype: 
    Andet
    Foto fra Danidas Verdensfilm "Otgon"
    © Frigge Volander Himmelstrup og Emil Aagaard

    Indskoling - faglig inspiration

    Find inspiration til din undervisning. I oversigten er der ressourcer og værktøjer, læringsmålstyrede undervisningsaktiviteter til Danidas Verdensfilm samt andre materialer, som er målrettet forskellige fag i indskolingen.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    Forside af publikation
    © UNESCO

    Undervisning i globalt medborgerskab

    UNESCO's pædagogiske vejledning til undervisning i globalt medborgerskab fra 2017.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Lærer
    Et fotografi fra SamirNepal.dk
    © SamirNepal.dk

    SamirNepal.dk

    Websitet SamirNepal.dk er et gratis undervisningsmateriale til engelsk i 1. klasse. Materialet er udarbejdet af Grethe Grønkjær og Bo Westersø.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Forsiden af lærervejledningen
    © MUNDU

    Global Undervisning - en lærervejledning

    Vejledningen indeholder en introduktion til teorier og værdier bag global undervisning samt et katalog over konkrete ideer til at inddrage det globale perspektiv i fagene.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    Penanernes børn bader i floden
    © Dorte Servé, John Bomand, Henrik Egede-Lassen og Søren Brix - Copenhagen Film & TV

    Yhonny fra La Paz i Bolivia - film

    Yhonny er 15 år og bor i Bolivias højst beliggende by. Han arbejder som skopudser 5-6 timer dagligt og går i skole. I filmen fortæller han om sin hverdag og drømme. Målgruppen er elever på 3.-9. klassetrin.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    Undervisning i globalt medborgerskab søger at danne  eleven i et globalt perspektiv

    Hvad er globalt medborgerskab?

    Globalt medborgerskab handler om aktiv og kritisk stillingtagen, forståelse mellem kulturer, stille spørgsmålstegn ved egne værdier og indgå i verden på en ansvarlig måde.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Screendump fra det interaktive rollespil "Deadline Athen"
    © Story Engine, Die Asta Experience, FUDF og Red Barnet

    Deadline Athen - et interaktivt rollespil

    Du er journalisten. Din mission er at samle materiale til en artikel, som du skal skrive, når du har talt med forskellige kilder i Athen. Interaktivt rollespil til dansk og samfundsfag i udskolingen.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    Danida,
    © Danida, Dansk AV Produktion v. Anders Dencker Christensen

    Danmark og verdens fattige - film

    Udvikling og udviklingsbistand behandlet i små lettilgængelige film. 16 små film om Danmarks deltagelse i internationalt udviklingsarbejde.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer