Rapporten

    Gør skoleledelse en forskel?

    Ledelsesforhold tæt på skolens undervisning gør en væsentlig forskel og lærere er mest effektive til at påvirke implementeringen af folkeskolereformen i skolernes undervisning. Det viser en rapport udgivet af SFI.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    Elever
    © Ulrik Jantzen

    En længere og mere varieret skoledag - 2017

    Der er stor variation i den måde skolerne arbejder med de nye elementer i den længere og mere varierede skoledag. En rapport fra KORA viser, at der stadig er udfordringer i implementeringen, men også at elevernes læring og trivsel bliver styrket gennem mere motion og bevægelse i undervisningen.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    Skole
    © Ulrik Jantzen

    Forældreperspektiver på folkeskolen

    Langt størstedelen af forældrene synes, at deres barn har en varieret og afvekslende skoledag, hvor barnet klarer sig godt fagligt og trives. Det viser en rapport udarbejdet af EVA.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    Elever
    © Ulrik Jantzen

    Den pædagogiske praksis i indskolingen

    Skolerne opbygger skoledagen i indskolingen meget forskelligt, og der er stor variation i, hvordan lærerne og pædagogerne samarbejder om undervisningen i indskolingen. Det viser et notat , udarbejdet af Danmarks Evalueringsinstitut.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    Skole
    © Ulrik Jantzen

    Skolernes arbejde med holddannelse

    Denne rapport af EVA viser overordnet, at der ikke er en stigning i brugen af holddannelse i folkeskolen, siden reformen trådte i kraft. Derudover at det mest udbredte princip for inddeling af eleverne i hold er baseret i på deres faglige niveau, hvilket også var tendensen inden folkeskolereformen.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    Skole
    © Ulrik Jantzen

    Skolebestyrelsens rolle i den nye skole

    I en rapport om skolebestyrelsens rolle i den nye skole udarbejdet af EVA, ses en stigning i andelen af skolebestyrelsesformænd, der har oplevet at have indflydelse på den retning, som skolen udvikler sig i, og at skolebestyrelserne i høj grad stadig er i gang med at formulere og revidere skolernes principper.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    Rapporten

    Elevernes faglige deltagelse og interesse før og efter folkeskolereformen

    En rapport udgivet af SFI viser at piger, elever fra uddannelsesfremmede hjem og etniske minoritetselever har haft en særlig positiv udvikling i deres faglige deltagelse og interesse siden implementeringen af folkeskolereformen.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    Pjeceforside
    © SFI

    2017: Mellemtid for folkeskolen - hvad gør en forskel i praksis?

    SFI og KORA har udgivet et hæfte, der giver skoler og kommuner et indblik i de erfaringer, der gøres med folkeskolereformen, og hvad der gør en forskel for elevernes læring og trivsel.
    Indholdstype: 
    Andet
    Elever
    © Nationalt Videncenter for Læsning

    Modellering som skriveværktøj

    I videoen viser historielærer Rikke, hvordan hun modellerer en fælles tekst med en 6.-klasse. Denne modelleringmetode kan hjælpe eleverne til benytte nye fagord og skrive bedre tekster.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Lærere
    © Nationalt Videncenter for Læsning

    Fælles sprog, teamsamarbejde og skrivedidaktik

    Hør lærere fra Vibeholmskolen i Ishøj fortælle om betydningen af deres teamsamarbejde for implementeringen af nye undervisningsmetoder så som modellering og skriveordre.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    Billede af lærer og elev

    Læreruddannedes mobilitet på arbejdsmarkedet

    En undersøgelse fra Epinion giver ny viden om, hvorfor læreruddannede vælger at arbejde i eller uden for folkeskolen og hvilke forhold forskellige typer af lærere lægger vægt på i deres arbejdsliv.
    Indholdstype: 
    Andet
    Gymnasieelever

    Gymnasiernes arbejde med formativ feedback

    En rapport fra EVA viser, at formativ evaluering og feedback er kerneelementer i undervisningen og elevernes læreproces. Det er derudover en vigtig del af elevernes udvikling af studiekompetencer.
    Indholdstype: 
    Andet
    Lærer vejleder elev

    Dansk- og matematiklæreres undervisning med Fælles Mål

    En undersøgelse udarbejdet af DPU og VIA UC viser at lærerne bruger Fælles Mål, men de oplever også udfordringer. Nogle lærere udtrykker bekymring for, at arbejdet med Fælles Mål kan reducere opmærksomheden på elevernes trivsel.
    Indholdstype: 
    Andet
    Lærere
    © Ulrik Jantzen

    Folkeskoleledere efterlyser vejledning om forvaltningsloven

    En undersøgelse fra KORA viser, at folkeskoleledere er opmærksomme på forvaltningsloven, dog er de ofte i tvivl om, hvornår og hvordan reglerne skal anvendes.
    Indholdstype: 
    Andet
    Pige får hjælp til lektierne

    Undersøgelse af undervisning i specialundervisningstilbud

    Rapporten giver et statusbillede af specialundervisningstilbuddene i forhold til organisering, undervisning samt elevernes faglige og sociale udvikling og trivsel. Rapporten viser, at langt hovedparten af eleverne trives og møder en differentieret og varieret undervisning.
    Indholdstype: 
    Andet
    Digitale læringsplatforme

    Anvendelse af digitale læringsplatforme og læremidler

    Viden og forskning om implementering og anvendelse af digitale læringsplatforme på 15 danske folkeskoler. Projektets medarbejdere har sammen med det pædagogiske personale udviklet meningsfulde tilgange til arbejdet med læringsplatforme.
    Indholdstype: 
    Andet
    Digitale læringsplarforme

    Om projektet “Anvendelse af digitale læringsplatforme og læremidler”

    Rapporten formidler resultater og erfaringer fra forskningsprojektet “Anvendelse af digitale læringsplatforme og læremidler”
    Indholdstype: 
    Andet
    Digitale læringsplarforme

    Delrapport 1: International forskningslitteratur om anvendelsen af digitale læringsplatforme

    Review af international forskning inden for brug af digitale læringsplatforme i skoler, hvor temaerne i: Implementering, kompetenceudvikling og elevers læring er centrale. Undersøgelsen danner udgangspunkt for resten af projektet.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    Digitale læringsplarforme

    Delrapport 2: Fremtidsværksted, brugerindflydelse og ejerskab i brug af læringsplatforme

    En undersøgelse med udgangspunkt i en ‘Participatory design’ metode, hvor fremtidsværksted og designeksperimenter i videreudviklingen af læringsplatformen på en konkret skole.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    Digitale læringsplarforme

    Delrapport 3: Designviden og -eksperimenter som afsæt for brugerinddragende implementering af læringsplatforme

    Projektets erfaringer med at inddrage det pædagogiske personale i designeksperimenter, ved at gøre brug af den designviden der allerede foreligger hos det pædagogiske personale.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer