It-understøttet inklusion

    Viden Om it-understøttet inklusion

    Digitale teknologier kan understøtte inklusion af elever med udviklings- og opmærksomhedsproblemer. Læs om viden og forskning om it-understøttet inklusion, find udviklingsredskaber og andre materialer i dette Viden Om-tema.
    Indholdstype: 
    Andet
    Skole

    Skoleledernes oplevelse af styring, handlefrihed og pædagogisk ledelse

    Interviews med skole- og afdelingsledere danner grundlag for denne kvalitative rapport om skoleledelse. Rapporten er udarbejdet af VIVE som led i følgeforskningsprogrammet til folkeskolereformen.
    Indholdstype: 
    Andet
    Video

    Video og podcast

    På denne side kan du finde inspiration om it-undersøttet inklusion via to podcast og en video.
    Indholdstype: 
    Andet
    Viden Om

    Viden Om sprog- og læsekompetencer hos tosprogede elever

    Denne Viden Om-udgivelse samler de elementer i undervisningen, som ifølge forskningen gavner tosprogede elever mest, både hvad angår tilegnelse af det danske sprog og læsning. Til dette Viden Om-tema kan du finde to vidensnotater, to udviklingsredskaber, tre plakater og tre film.
    Indholdstype: 
    Andet
    Video

    Videoer

    Her kan du finde tre korte film, som viser, hvordan tosprogede elevers sprog- og læsekompetencer kan styrkes.
    Indholdstype: 
    Andet
    Plakat

    Plakater

    Tre plakater giver inspiration og metoder til at styrke om sprog- og læsekompetencer hos tosprogede elever.
    Indholdstype: 
    Andet
    Elever

    Brug af it i den første læse- og staveundervisning

    Brug af it i den første læse- og staveundervisning har hverken positiv eller negativ effekt på elevernes læse-, stave- og sprogfærdigheder, men styrker elevernes motivation for at læse og skrive.
    Indholdstype: 
    Andet
    Unge
    © Ulrik Jantzen

    Børn og unges brug af fritids- og klubtilbud - Rapport

    Gode sociale relationer, fællesskaber, medbestemmelse i hverdagen og fritid er afgørende for børn og unges oplevelse af et godt fritids- eller klubtilbud. Det viser en rapport fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). Rapporten sætter fokus på brugen og kvaliteten af fritids – og klubtilbud med særlig opmærksomhed på, hvordan folkeskolereformen fra 2014 har påvirket tilbuddene.
    Indholdstype: 
    Andet
    Innovation

    Innovation i skolen - Didaktiske blikke på elevers deltagelsesmuligheder

    Fokus på autentiske problemstillinger og værdiskabelse fremmer danske skoleelevers motivation og deltagelse i undervisningen, viser ny forskning baseret på skoleudviklingsprojektet ’BOOST: Innovativ skole i Helsingør’.
    Indholdstype: 
    Andet
    Specialundervisning

    Undersøgelse af undervisning i specialundervisningstilbud - midtvejsnotat

    Midtvejsnotatet bidrager med en analyse af udviklingen i specialtilbud i forhold til organisering og undervisning samt arbejdet med at styrke elevernes faglige og sociale udvikling. Fokus er på at undersøge, hvordan specialtilbuddene implementerer de indholdsmæssige ændringer i en længere og mere varieret skoledag, som følge af folkeskolereformen.
    Indholdstype: 
    Andet