Skole

    Skoleledernes oplevelse af styring, handlefrihed og pædagogisk ledelse

    Interviews med skole- og afdelingsledere danner grundlag for denne kvalitative rapport om skoleledelse. Rapporten er udarbejdet af VIVE som led i følgeforskningsprogrammet til folkeskolereformen.
    Indholdstype: 
    Andet
    Viden Om

    Viden Om sprog- og læsekompetencer hos tosprogede elever

    Denne Viden Om-udgivelse samler de elementer i undervisningen, som ifølge forskningen gavner tosprogede elever mest, både hvad angår tilegnelse af det danske sprog og læsning. Til dette Viden Om-tema kan du finde to vidensnotater, to udviklingsredskaber, tre plakater og tre film.
    Indholdstype: 
    Andet
    Video

    Videoer

    Her kan du finde tre korte film, som viser, hvordan tosprogede elevers sprog- og læsekompetencer kan styrkes.
    Indholdstype: 
    Andet
    Plakat

    Plakater

    Tre plakater giver inspiration og metoder til at styrke om sprog- og læsekompetencer hos tosprogede elever.
    Indholdstype: 
    Andet
    Elever

    Brug af it i den første læse- og staveundervisning

    Brug af it i den første læse- og staveundervisning har hverken positiv eller negativ effekt på elevernes læse-, stave- og sprogfærdigheder, men styrker elevernes motivation for at læse og skrive.
    Indholdstype: 
    Andet
    Unge
    © Ulrik Jantzen

    Børn og unges brug af fritids- og klubtilbud - Rapport

    Gode sociale relationer, fællesskaber, medbestemmelse i hverdagen og fritid er afgørende for børn og unges oplevelse af et godt fritids- eller klubtilbud. Det viser en rapport fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). Rapporten sætter fokus på brugen og kvaliteten af fritids – og klubtilbud med særlig opmærksomhed på, hvordan folkeskolereformen fra 2014 har påvirket tilbuddene.
    Indholdstype: 
    Andet
    Innovation

    Innovation i skolen - Didaktiske blikke på elevers deltagelsesmuligheder

    Fokus på autentiske problemstillinger og værdiskabelse fremmer danske skoleelevers motivation og deltagelse i undervisningen, viser ny forskning baseret på skoleudviklingsprojektet ’BOOST: Innovativ skole i Helsingør’.
    Indholdstype: 
    Andet
    Specialundervisning

    Undersøgelse af undervisning i specialundervisningstilbud - midtvejsnotat

    Midtvejsnotatet bidrager med en analyse af udviklingen i specialtilbud i forhold til organisering og undervisning samt arbejdet med at styrke elevernes faglige og sociale udvikling. Fokus er på at undersøge, hvordan specialtilbuddene implementerer de indholdsmæssige ændringer i en længere og mere varieret skoledag, som følge af folkeskolereformen.
    Indholdstype: 
    Andet
    752934_.jpg

    De yngste elevers hverdag i folkeskolen

    Rapporten, udarbejdet af VIVE, viser, at et godt klassemiljø og lærernes klasseledelse er en forudsætning for et godt udbytte af den længere skoledag. Undersøgelsen viser, at indhold, organisering og styringen af skoledagens sidste timer er afgørende for elevernes oplevelse af, om en skoledag er lang eller ej.
    Indholdstype: 
    Andet
    Frivillige i lektiecafé

    Lektiehjælp og faglig fordybelse – En beskrivelse af reformelementet

    Denne undersøgelse viser, at særligt elever, som i mindre grad oplever at kunne få hjælp til lektierne af sine forældre, har gavn af lektiehjælpen. Undersøgelsen er udarbejdet af VIVE.
    Indholdstype: 
    Andet
    Skolemøde

    Fagprofessionelt samarbejde

    Det er et vigtigt element i folkeskolereformen at øge det fagprofessionelle samarbejde mellem lærere og pædagoger. Forventningen er, at et styrket samarbejde vil bidrage til en mere motiverende tilrettelæggelse og gennemførelse af den længere og mere varierede skoledag, som kan understøtte elevernes læring og trivsel. Pædagogerne har desuden fået en ny og mere fremtrædende rolle.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Skoleledelse

    Resultatbaseret styring og ledelse

    Folkeskolereformen stiller både nye og skærpede krav til ledelse og styring af folkeskolen på alle niveauer – nationalt, kommunalt og på skoleniveau. Formålet er at erstatte 'styring efter regler' med en højere grad af 'styring efter mål'.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    elever der går på gade

    Den åbne skole

    Ifølge folkeskolereformen skal skolerne i højere grad inddrage det omgivende samfund i undervisningen gennem samarbejde med det lokale idræts-, kultur- og foreningsliv, virksomheder og andre offentlige institutioner. Dette skal give eleverne et øget kendskab til lokalsamfundets muligheder og understøtte elevernes læring og trivsel gennem varieret og motiverende undervisning.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Bevægelse

    Bevægelse i folkeskolen

    Med folkeskolereformen skal bevægelse indgå i den nye skoledag svarende til 45 minutter i gennemsnit pr. dag. Målet er, at fremme den generelle sundhed blandt eleverne, samt at understøtte deres motivation, trivsel og læring. På denne side er et overblik over, hvordan det går med skolernes implementering af bevægelse i undervisningen, og hvilke effekter det har på elevernes læring og trivsel.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Elever

    Kortlægning af supplerende undervisning på erhvervsuddannelserne

    Skolerne arbejder intensivt med at omsætte reformens initiativer til praksis. Det viser rapporten fra følgeforskningen til reformen, som er udarbejdet af KORA og EVA.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    It

    Evaluering af indsatsen for it i folkeskolen

    Denne evaluering af indsatsen for at styrke it i folkeskolen viser, at over 80 procent af lærerne anvender it som en aktiv del af undervisningen. Evalueringen peger også på, at digitale ressourcer fungerer godt i kombination med analoge materialer såsom papirbøger.
    Indholdstype: 
    Andet
    It-understøttet inklusion

    Viden Om it-understøttet inklusion

    Digitale teknologier kan understøtte inklusion af elever med udviklings- og opmærksomhedsproblemer. Læs om viden og forskning om it-understøttet inklusion, find udviklingsredskaber og andre materialer i dette Viden Om-tema.
    Indholdstype: 
    Andet
    Video

    Video og lydfiler

    På denne side kan du finde inspiration om it-undersøttet inklusion via to lydfiler og en video.
    Indholdstype: 
    Andet
    Vidensnotat

    Hvad er "Viden Om"?

    Det skal være nemmere at finde og omsætte forskning og viden i egen praksis. Derfor har Undervisningsministeriet udviklet et samlet koncept for forskningsformidling, Viden Om, der er målrettet undervisere og andre praktikere i grundskolen og på ungdomsuddannelserne.
    Indholdstype: 
    Andet
    Digital Læsning
    © Nationalt Videncenter for Læsning

    Elevers digitale læsning

    Her kan du finde inspiration til, hvordan du inddrager digitale enheder i undervisningen og til arbejdet med elevernes digitale læsning i grundskolen.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Pædagogisk personale