Artikel

Five-a-side håndbold - Håndbold med fokus på spilleglæde

Five-a-side håndbold er et nyudviklet håndboldspil med fokus på færre regler, mindre fysisk kontakt samt en blød bold. Ændringer, der er med til at gøre spillet velegnet i gymnasiet.

Five-a-side håndbold er et spil, der er udviklet ud fra det klassiske håndboldspil, hvor fokus har været på, at det skal være lettere at gå til som begynder. Regelsættet er enklere, bolden er nemmere at håndtere, og tacklingerne er pillet ud af spillet. Det giver derfor et spil med stor grad af øjeblikkelig spillelyst og stor mulighed for scoring af mål.

Håndbold er opfundet i Danmark og er i dag blandt de mest populære boldspil både blandt spillere og tilskuere. I gymnasiet har spillet dog ikke altid samme succes pga. det forholdsvis hårde fysiske aspekt i spillet, der kan virke ret grænseoverskridende for nybegyndere. 

 

Udstyr

Der er udviklet en særlig Five-a-side håndbold, som i modsætning til den klassiske læderbold, er blød, og den har et godt greb uden benyttelse af harpiks. Den har samme størrelse som en str. 2 håndbold. Det er selvfølgelig muligt at bruge en almindelig skumbold, men det er sjovest med den mindre bold, der er udviklet til spillet.

Spillet spilles i udgangspunktet på en kortbane på ca. 25 x 20 m, men det kan også spilles på baner på tværs af en normal hal med banestørrelse på ca. 13 x 20 m. Herved opnås 3 baner i en traditionel hal. De færreste haller har 6 brugbare håndboldmål, men her kan malertape på væggene udgøre et alternativ.

 

Reglerne

Regelsættet i Five-a-side håndbold tager udgangspunkt i det klassiske håndboldspil. Blandt de vigtigste regelændringer kan nævnes:

  1. Der spilles kun med mållinje, ikke med den stiplede 3 meter-linje.
  2. Hvert hold må have fem spillere på banen ad gangen
  3. Forsvarsspil må ske ved bolderobring eller ved afskærmning med kroppen eller armene. Five-a-side håndbold er et afvisningsspil, og der må ikke tackles med henblik på at stoppe eller fastgøre modstanderen.
  4. Den fungerende målmand må ikke afslutte fra eget felt.

 

Undervisning i Five-a-side håndbold

I undervisningen i Five-a-side håndbold kan man fokusere på de tekniske og taktiske elementer i spillet, men det er også muligt at at have små øvelser med fokus på træning, spilkonstruktion, teamfortåelse m.m.

Tekniske elementer

Det er en god ide i undervisningen at fokusere meget på afleveringer. I spillet er afleveringerne hurtige pga. boldens udformning, så det gælder om at kunne mestre kast og grib. Timen kan derfor oplagt startes med forskellige former for kast parvist. Det kan varieres med kast siddende på gulvet, kast bag om ryggen, korte og lange kast, kast mens spillerne løber og kast med 2 bolde på en gang.

Afleveringerne kan også øves med et forsvar, hvorved sværhedsgraden øges. Det kan eksempelvis øves i øvelser som: Smørklat, ”Hold bolden i egne rækker” og fangeleg med helle, når man har bolden.

Taktiske elementer

Ligesom i det ”rigtige” håndboldspil har de taktiske elementer i Five-a-side håndbold stor betydning. Der er derfor stor mulighed for at arbejde med forskellige taktiske aspekter i undervisningen.

Et eksempel på det er indøvelse af krydsspil, hvor spillerne lærer at koordinere krydsbevægelser og dermed spiller sig fri i angrebet. Det kan indøves ved at lade 2 angrebsspillere spille mod én forsvarsspiller. Venstre back starter med bolden og presser mod forsvaret og bevæger sig til højre. Højre back bevæger sig bag om venstre back mod venstre og får afleveringen fra venstre back. Herved har de to spillere lavet et hurtigt pladsbytte, der kan forvirre forsvaret. Øvelsen kan varieres på mange forskellige måder, hvor der i stedet arbejdes med tre angrebsspillere og to forsvarsspillere

 

Småspil

Eleverne er som regel ret vilde med småspil i undervisningen, der indeholder et element af konkurrence. Der er mange eksempler på småspil i Five-a-side håndbold. Det kunne være ”baglinjebold på badminton bane”, hvor der spilles to mod to med scoring ved at lægge bold på baglinjen. Et andet eksempel er ”afleveringsspil på volleybane”, hvor 2 hold laver afleveringer på en volleybane med et spærret felt mellem de to angrebslinjer. Hvert hold har spillere i hver ende, og det gælder så om at gennemføre et bestemt antal afleveringer på tværs af det spærrede felt.

 

Kreditering

Henrik Lindgaard Møller, Varde Gymnasium, i samarbejde med CFU

I samarbejde med:

Materialet er udarbejdet af Centre for Undervisningsmidler (CFU) - en del af af Danmarks Professionshøjskoler.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.