Artikel

8. Skab en kultur med løbende observation og feedback

Når jeres viden skal aktiveres, kan I skabe en kultur, hvor det at stille nysgerrige spørgsmål til de pædagogiske valg og handlinger i det daglige arbejde er en integreret del af praksis.

En kultur med forventning om løbende observation og feedback er central for udviklingen af et professionelt læringsfællesskab.

Som leder kan du rammesætte det som en klar forventning, at I arbejder med løbende at kunne stille hinanden spørgsmål til praksis og give hinanden feedback.

 

Vær rollemodel

Du kan selv være en rollemodel ved at stille spørgsmål og bruge dine observationer, når du deltager i den pædagogiske praksis og i den løbende dialog rundt om praksis.

Når du som faglig leder observerer og giver feedback til det pædagogiske personale, giver det dig mulighed for at vurdere, om praksis er i tråd med jeres fælles forståelse af høj kvalitet. Dette giver dig mulighed for at følge op på det, hvis ikke det er tilfældet.

Når I får nye medarbejdere, er det derfor også vigtigt, at du forbereder dem på, at I giver feedback på handlinger og samspil, som I ser. Her med fokus på, at feedback gives undersøgende og spørgende med plads til at fejle. 

 

Tillid og plads til fejl er forudsætningen for en kultur med observation og feedback

For at løbende observation og feedback vil opleves som hjælpsomt for personalet, er det vigtigt, at I har etableret en tillidsfuld samarbejdskultur i jeres dagtilbud.

Pædagogisk leder Lene er i sin faglige ledelse optaget af at skabe en kultur, hvor man som personale har mulighed for at lave fejl, øve sig og lære. Når feedback indgår som et redskab til at prøve forskellige handlinger af, oplever personalet et fællesskab om den pædagogiske opgave:

 

”Det at turde prøve noget af uden at være bange for at fejle, tror jeg, er enormt vigtigt for at udvikle sig. Og når man er på en øvebane, som man siger højt, skaber det et fællesskab omkring den opgave, vi har. I stedet for at man bliver privatpraktiserende, så bliver det et fælles anliggende. Jeg er meget optaget af, at det er fællesskaber, der skal bære det. Vi skal ikke være individuelle i vores praksis, vi skal være fælles om vores praksis.”

 

Skab øvebaner for det pædagogiske personale, som de kan være fælles om

At aktivere faglig viden hos det pædagogiske personale handler også om at udvikle sig professionelt og turde være på en øvebane.

Det fortæller pædagogisk leder Lene. Hun mener ligeledes, at det er vigtigt, at øvebaner er noget man er fælles om og deler med sine kollegaer:

 

"Og de som er de sejeste og mest modige siger til kollegerne: ’jeg har brug for jeres hjælp til det her’. (…) Det handler om at kvalitetssikre det, vi gør i virkeligheden. Det giver i virkeligheden en kollektiv følelse, og det går jeg rigtig skarpt efter. At vi har en kollektiv følelse omkring det, vi brænder for, og det børnene fortæller os, at vi skal. Det har været et mindset ind i det her: at få en samhørighed om, at der er noget, vi gerne vil forbedre i vores praksis. Og så bliver det en måde at tale med hinanden på, der skubber på en nysgerrighed på hinandens praksis."

 

Ligesom det er vigtigt at opmuntre personalet til støtte hinanden i at være på øvebane, er det også vigtigt for Lene, at hun selv støtter op om medarbejderne i dagligdagens samtaler, hvor hun som leder kan være tæt på:

 

"Så vi er vældig meget i dialog omkring, hvem der øver omkring hvad. Det er godt, at vi har stuemøde, p-møde, og vi kan trække os ud af praksis. Men der hvor jeg som leder i virkeligheden har brug for at lykkes allermest, er i daglig ledelse. Jeg er tæt på, jeg kan se, hvad der foregår, jeg kan have de her uformelle snakke 'nu kan jeg se, at du er i gang med at øve sådan og sådan' eller 'hvordan kan det lykkes, at vi er på denne her øvebane sammen?'

Og så har jeg fokus på alt det, der lykkes, og ikke det vi bøvler allermest med. Jeg prøver at italesætte det, der lykkes."

 

En måde at skabe disse omtalte situationer med anledning til at give det pædagogiske personale feedback på konkrete observationer er ved at afsætte faste tidsrum, hvor du prioriterer tilstedeværelse i praksis. Det kan fx være der, hvor I aktuelt har et særlig fokus: Det kan være måltider, hente-situationer eller sprogaktiviteter. 

 

Gå tur i jeres dagtilbud

En anden mere uformel måde at skabe anledninger til løbende feedback er ved at gå ikke-planlagte ture i jeres dagtilbud.

Teamleder Helle Spangsberg fra Børnecenter Vesterparken i Faaborg-Midtfyn Kommune beskriver, hvordan hun bruger løbende observation og feedback, når hun går rundt i huset. Fordi det er vigtigt for Helle at være en leder, der er tæt på, og har indblik i, hvad der foregår i huset.

 

"Jeg kommer rundt i grupperne. Det kan være tilrettelagt, men jeg kommer også spontant rundt. For eksempel kan jeg sige: 'jeg kan se, I skal have samling nu, så vil jeg rigtig gerne være med'. Så sætter jeg mig og er med, får et indblik i, hvad det er for nogle sange, de synger, hvad det lige er, de har gang i, og så snakker jeg lidt med dem om det bagefter. I det her eksempel oplevede jeg, at det var en lang samling, og sådan noget får jeg jo ikke at se, hvis jeg ikke kommer til dem. Det blev jeg meget nysgerrig på. Så stiller jeg nysgerrige spørgsmål ind til deres overvejelser."

dagtilbud_faglig ledelse

Faglig ledelse består af tre temaer

Tema 1: Fastsæt en faglig retning

Tema 2: Indhent faglig viden

Tema 3: Aktiver faglig viden

 

Læs også Om Inspiration til din faglige ledelse

 

Tre videoer om faglig ledelse

Se videoer med Helle, Lene og Rikke, der alle er pædagogiske ledere, og hør dem fortælle om deres praksis med faglig ledelse. 

 

Sådan har vi gjort

Dette materiale er udarbejdet på baggrund af følgende kilder:

Vi har taget udgangspunkt i VIVEs vidensopsamling og brugt uddrag fra interview til at illustrere pointerne fra vidensopsamlingen. Formålet er at give inspiration til den daglige ledelsespraksis med konkrete eksempler og fortællinger fra ledere om mulige måder at bedrive faglig ledelse på.

Materialet her giver eksempler på, hvordan ledere kan arbejde fokuseret med deres faglige ledelse inden for de rammer, der er hos de tre ledere, som har bidraget til materialet. Materialet beskæftiger sig derved ikke med hvilke rammer, der skal være til stede for at gøre det muligt at bedrive faglig ledelse.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.