Forløb

Temaforløb: Udenlandske og danske virksomheder

Temaet tager udgangspunkt i mål fra udvalgte grundfag og erhvervsfag. I løbet af to uger skal eleverne arbejde med virksomhederne Fleggaard Holding A/S – DSV og organisationen HK. Projektet er udarbejdet af Leanmark EUX team.

Forløbet vil i løbet af de to uger skifte mellem fagundervisning – og temaprojekttimer. Projektet udarbejdes i temaprojekttimerne.

Eleverne arbejder i mindre grupper, og deres endelige projektresultat skal fremlægges med efterfølgende karaktergivning.

I temaet indgår virksomhedsbesøg hos Fleggaard i Tyskland og gæstebesøg på skolen fra DSV og HK-Horsens.

Fag:

  • Samfundsfag

  • Dansk

  • Erhvervsfag 3

  • Udd. spc. fag detail og kontor

  • Lav stillingsopslag til stillingerne butiksassistenter og butikschef i Fleggaard butik

  • Beskriv forskellen på det at have et job hos Fleggaard Holdning A/S og det at have et job hos DSV

  • Undersøg hvordan grænsehandel og dansk afgiftspolitik påvirker den danske økonomi og den danske ledighed inden for detailhandlen

  • Hvad er det, som får danskerne til at køre til grænsen for at købe ind?

  • Hvilke organisationer på arbejdsmarkedet har interesse i cabotage-lovgivningen?

  • Hvordan kan grænsehandel med dåseøl og sodavand, sammen med cabotageregler medvirke til, at danske chaufførers arbejdspladser udsættes for social dumping?

unpublished

Mål

Her kan du dykke ned i målene for både fag og aktiviteter i projektet.


3. bearbejde og diskutere enkle eksempler på den voksende internationaliserings betydning for Danmark, herunder inddrage EU-samarbejdet, den internationale arbejdsdeling samt internationaliseringens betydning for virksomheder og medarbejdere. 

5. søge viden om samfundsmæssige forhold i forskellige medier, samt bearbejde og formidle denne information på et grundlæggende niveau. 

Kernestof:

3. Arbejdsmarkedsforhold

a. Danske arbejdsmarkedsforhold i lyset af påvirkningen fra internationale markeder

b. Arbejdskraftens fri bevægelighed og outsourcing

. Arbejdsmarkedsforhold

a. Organisationer på arbejdsmarkedet, herunder hovedorganisationer, strukturen i fagforbund og arbejdsgiverforeninger

b. Overenskomstsystemet og de grundlæggende interessekonflikter imellem arbejdsmarkedets parter, samt det fagretslige system

Mål: elevtilrettet
  • Du skal lære hvilken betydning det har, at udlændinge og udenlandske virksomheder arbejder i Danmark.

  • Du skal lære om hvad der i EU gør, at det er muligt for personer at søge job i alle EU-lande.

  • Du skal lære om hvilke fordele og ulemper der er ved, at virksomheder og personer frit kan vælge hvilket EU-land de vil være i.

  • Du skal lære hvad det betyder for Danmark og for dig, når en dansk virksomhed f.eks. flytter noget af virksomheden til Kina, eller bruger udenlandske arbejdere i Danmark.

  • Du skal lære at finde oplysninger på nettet, om et bestemt emne.  

  • Du skal lære at fremlægge de fundne oplysninger på forskellige måder.


3. Eleven kan anvende it og multimodale medier hensigtsmæssigt til kommunikation, informationssøgning og formidling

Mål: Elevrettet
  • Du skal lære at kunne finde oplysninger fra bøger, aviser, hjemmesider, tv mv.

  • Du skal lære at fremlægge din viden skriftligt på papir og på hjemmesider, facebook, YouTube mv. og mundtligt ved personlig fremlæggelse, indtaling på video mv.

  • Du skal lære at fremlægge din viden med tekst, billeder, film, grafer mv.


  • Planlægge, koordinere og udføre en arbejdsproces.

  • Anvende planlægningsværktøjer- og metoder.

  • Samarbejde med andre om løsning af opgaver.  

Mål: Elevrettet
  • Du skal lære at planlægge et projektarbejde således, at du når en deadline 

  • Du skal lærer hvordan man kan opdele en stor opgave i små delopgaver 

  • Du skal lære hvordan man kan bruge f.eks. gantt-kort til at planlægge en stor opgave 

  • Du skal lære at kunne medvirke ved fordeling af en arbejdsopgave med andre i en gruppe


Detailkompetence nr.: 3 Performance 
  1. Udarbejdelse af en præsentation.

  2. Gennemførelse af en forberedt præsentation.

  3. Forklaring af hvordan forskellige virkemidler, kropssprog, stemmeføringer og andet påvirker tilhørernes opfattelse af ideen, produktet eller konceptet.

  4. Kropssprogets anvendelse til at øge tilhørernes interesse i ideen, produktet eller konceptet.

  5. Anvendelse af stemmeføring aktivt ved præsentation

Kontorkompetencer nr.: 1
  1. Virksomhedens anvendelse af forskellige kommunikationskanaler og -platforme.
    Sprogrigtighed, grammatik og retstavning i typiske erhvervsmæssige tekster.

  1. Målgrupper for kommunikation og betydningen af sprogpolitik, herunder særligt i forhold til breve og mails.

Mål: elevrettet
  • Du skal lære at kunne lave en præsentation / fremlæggelse hvor du kan bruge dit kropssprog og dit talte sprog, så det spændende for dem som skal opleve din præsentation

  • Du skal lære om hvilke kommunikationskanaler en virksomhed kan bruge

  • Du skal lære at kunne skrive en stillingsannonce for er virksomhed


At eleverne får viden om følgende:

  • Hvad er DSV for en virksomhed og hvordan er den opbygget

  • Hvilken betydning har DSV for Danmark som en international virksomhed

  • Hvilke job / karriere muligheder er der i en virksomhed som DSV

  • Hvilke krav stiller DSV til en medarbejder / elev 

Mål: elevrettet

Ved besøg hos / fra DSV vil du lære følgende:

  • Hvad er en speditionsvirksomhed

  • Hvordan er en stor international virksomhed opbygget

  • Hvad en virksomhed som DSV betyder for Danmark

  • Hvorfor at det er vigtigt at der i Danmark er store internationale virksomheder

  • Job og fremtidsmuligheder i en virksomhed som DSV

  • Hvordan er det at være ansat hos en virksomhed som DSV, hvilke krav stiller de til dig 


At eleverne får viden om følgende:

  • Hvad er Fleggaard Holding A/S – hvorfor vælger en virksomhed at have mange forskellige forretningsområder

  • Hvilken betydning har danske afgifts regler på afsætningen hos Fleggaards grænsesupermarkeder

  • Hvordan Fleggaard Holding A/S vælger at anvende forskellige kommunikationskanaler og platforme

  • Job/karriere muligheder i en Dansk virksomhed – med adresse i udlandet

  • Hvilke krav stiller Fleggaard Holdning til en medarbejder / elev

Mål: Elevrettet

Ved besøg hos Fleggaard Holdning A/S vil du lære følgende:

  • Fordele og ulemper ved at en virksomhed vælger at arbejde med mange forskellige ting.

  • Hvordan afgifter- moms mv.  påvirker salg af varer, og hvilken betydning afgifter-moms har for en virksomhed.

  • Hvordan en virksomhed kan udnytte og anvende Facebook, hjemmesider, pressemeddelelser, tilbudsaviser mv.

  • Job og fremtidsmuligheder i en dansk virksomhed i udlandet.

  • Hvordan er det at være ansat hos en virksomhed som Fleggaard Holdning A/S, hvilke krav stiller de til dig.


At eleven får viden om følgende:

  • Organisationer på arbejdsmarkedet, herunder hovedorganisationer, strukturen i fagforbund og arbejdsgiverforeninger

  • Arbejdsmarkedsforhold

  • Internationalisering i forhold til socialdumping 

Mål: elevrettet

Ved besøg fra HK vil du lære om følgende:

  • Hvordan det danske arbejdsmarked er opbygget

  • Hvilken betydning det kan få for din fremtid, at virksomheder og medarbejdere fra andre lande frit kan komme til Danmark


Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.