Forløb

Demokratiformer og lovgivningsprocessen

Dette forløb handler om lovgivningsprocessen i Danmark samt vælgernes og interesseorganisationernes indflydelse på den førte politik. 

Forløbet er henvendt til samfundsfag på niveau D og er rettet mod den pædagogiske assistentuddannelse

Anslået tidsforbrug: ca. 8 lektioner

1. Lov om dagtilbud:

Find den relevante lov og paragraf, hvor regler om pædagogiske læreplaner er beskrevet (søg i retsinformation)

Argumenter for hvorfor det er relevant at lovgive om pædagogiske læreplaner?

 

2. Lovgivning:

Beskriv lovgivningsprocessen fra idé, til vedtagelse og gennemførelse.

Giv et eksempel på lovgivningsprocessen ved et nyt lovforslag.

Beskriv processen fra idé til gennemførsel af loven.

Du skal i forløbet overveje, hvem du vil kontakt for at påvirke folketinget, hvilke interessenter er der på området, som du kan inddrage m.v.

 

3. Demokrati:

Den demokratiske socialiseringsproces er et vigtigt element i de pædagogiske læreplaner, hvorfor du skal undersøge forskellige demokratiformer:

Beskriv ud fra grundbogen de forskellige demokratiformer.

Beskriv hvordan demokratiformerne kommer i spil kommunalt, i foreninger og bestyrelser.

Beskriv på hvilken måde demokratiet kommer i spil i internationale sammenhænge fx i Europaparlamentet, i FN og Nato.

 

Tilrettelæggelse og evaluering

Tilrettelæggelse

Opgaven kan løses individuelt eller i grupper It anvendes til informationssøgning og formidling. Det er muligt at differentiere i opgaven

Kilder

Lærebog i samfundsfag

Retsinformation.dk

ft.dk

sum.dk

sm.dk

bornsvilkar.dk

boerneraadet.dk

Dokumentation

Eleven skal i den skriftlige opgave dokumentere opfyldelse af læringsmålene, herunder i hvilken grad eleven har opnået kendskab til lovgivningsprocessen, interesseorganisationernes indflydelse og de forskellige demokratiformer.

Evaluering

Fra underviser til elev/gruppe

Fra gruppe til gruppe

Fra elev/gruppe til underviser om forløbet

Til eleven: ”hvad kunne du have gjort anderledes i forløbet”

Faglige mål:

1. Diskutere samfundsmæssige problemer på et samfundsfagligt grundlag og argumentere for egne synspunkter og formidle andres holdninger og argumenter.

Læringsmål:

At eleven opnår kendskab til lovgivningsprocessen i Danmark, samt vælgernes og interesseorganisationernes indflydelse på den førte politik. At eleven opnår kendskab til de forskellige demokratiformer

Kernestof:

Politik

  • Vælgernes og interesseorganisationernes indflydelse på den førte politik.
Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.