Forløb

Internationaliseringens betydning for Danmark

Hvilken betydning har EU for elevernes egen hverdag og for Danmark som land? Dette forløb indebærer både individuelle og gruppeaktiviteter, der skal få eleverne til at opnå øget forståelse for EU's indflydelse på vores hverdag. 

Forløbet er henvendt til samfundsfag på niveau E. 

Anslået tidsforbrug: ca. 4-6 lektioner. 

1. EU’s indflydelse på elevens hverdag

a. Diskussion i klassen om elevernes holdninger og kendskab til EU.

Emneord:

  • Hvilket formål tjener EU?
  • Hvordan blev det oprettet?
  • Hvad var baggrunden?
  • Hvordan fungerer det?
  • Hvilke resultater har EU opnået?
  • Hvilke udfordringer står EU overfor i dag?
  • Hvilken praktisk betydning har EU for elevernes hverdag?
  • Hvorfor kan EU føles langt væk for mange borgere?

b. Individuel opgave: Hvilken indflydelse har EU på jeres hverdag? Eleverne tager udgangspunktet i deres hverdag og forholder sig til EU’s indflydelse på udvalgte områder, fx (arbejdsområder, mobiltelefoni, flyrejser, dørsalg, rent vand etc.) Eleverne bedømmer EU’s indflydelse på hvert område (skala 1-10).

Fælles opsamling: Hvilke svar har eleverne fundet? Analyser resultatet og diskuter bedømmelsen.

c: Gruppeopgave: Hvilken indflydelse har EU på jeres familier? fx i forhold til fødevarer, penge, studie, rejser, indkøb og arbejde.

2. Præsentation af EU fakta

Eleverne skal i grupper af 3-4 lave en 5-7 minutters præsentation for klassen (alternativt skriftligt materiale på 2-3 sider, som efterfølgende samles til en EU-klasserapport) ud fra f.eks. følgende overskrifter:

  • EU’s historie
  • Europaparlamentet
  • Det Europæiske Råd
  • Ministerrådet
  • Europakommissionen
  • EU’s indre marked
  • EU og det danske erhvervsliv
  • EU’s udfordringer

 

3. Debatspil

a. Del klassen op i 4 hold (2 hold er for EU og 2 hold er imod) (eleverne får ikke mulighed for at selv at vælge hold). Tag udgangspunkt i et centralt EU område og en aktuel artikel/udsendelse.

b. Eleverne får 10 minutter til at finde gode argumenter henholdsvis for og imod EU, set ud fra både en personlig, virksomhedsmæssig og national synsvinkel.

c. Hold 1-for og hold 1-imod får 5-10 minutter til diskussion med læreren som ordstyrer. Hold 2-for og hold 2 imod sender hver kun én repræsentant til diskussionen. De får 3-4 minutter. Ingen ordstyrer.

d. Derefter skal eleverne selv finde mulige EU-emner og aktuelle artikler/udsendelser med henblik på at gentage debatspillet.

Forslag til emner:

  • Klima
  • Miljøgifte
  • Danmarks forbehold
  • EU´s landbrugspolitik
  • Fælles EU flygtninge politik
  • EU’s sanktioner mod Rusland
  • En fælles EU hær Schengen

 

Tilrettelæggelse og evaluering

Tilrettelæggelse

It anvendes til informationssøgning og formidling. Det er muligt at differentiere i opgaven.

Kilder
Vidensmagasinet for Unge
Bookshop.europa.eu
EU i slides
EU i undervisningen
 

Dokumentation

Eleven dokumenterer målopfyldelse ved at indgå i plenumdiskussionen om EU. Eleven dokumenterer forståelse for EU’s indflydelse, ved at forholde sig til de fakta om EU, som eleven indhenter ved sin dataindsamling.

Evaluering

Fra underviser til elev/gruppe
Fra gruppe til gruppe
Fra elev/gruppe til underviser om forløbet
Til eleven: ”hvad kunne du have gjort anderledes i forløbet

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.