Forløb

Kulturelle rammer og den flerkulturelle institution

Hvad dækker begrebet kultur over, og hvad betyder kultur for integration og omvendt? 

Forløbet er henvendt til samfundsdag niveau D og er rettet mod den pædagogiske assistentuddannelse 

Anslået tidsforbrug: ca. 12 lektioner

Forløbet er særligt rettet mod den pædagogiske assistentuddannelse, og eleverne får indblik i de faglige og personlige kompetencer i kulturmødet og forældresamarbejdet. 

Kultur og integration

Opgave besvares i punktform og lægges i ePortfolio.

Definer og beskriv kulturbegrebet. 

Beskriv årsagen til at en kultur forandrer sig?

Beskriv den danske kultur. 

Beskriv og forklar begrebet integration. 

Beskriv de forskellige integrationstyper. 

Beskriv hvilke krav der i de forskellige integrationstyper stilles til mennesker, der skal integreres? og hvilke krav stilles der til fagpersonerne?

 

Kulturmødet:

Beskriv på skift i gruppen normer og værdier i jeres familier.

I skal vælge en anden kultur end jeres egen og sammenligne denne kultur med den danske kultur.

Beskriv familiekulturen, madvaner, højtider, pasningsmuligheder, syn på sundhed og sygdom, pædagogiske tilgange m.v. i den valgte kultur. Lav noter i punktform, som lægges i ePortfolio.

Hvilken forforståelse havde I om kulturen og befolkning? Hvor kom denne forforståelse fra? Hvordan vil du agere som professionel i forhold til den viden, som du nu har fået om den fremmede kultur? Svaret på det sidste spørgsmål, lægges i ePortfolio.

 

Integrationsprocesser i det pædagogiske arbejde

Drøft nedenstående spørgsmål i jeres gruppe:

  • Hvorfor er det vigtigt at et barn/unge integreres i en institution?

  • Hvordan kan I se en vellykket integration i en institution?

I skal nu lade som om, I er pædagogisk assistenter i en børnehave. Diskuter i gruppen og del erfaringer om nedenstående spørgsmål:

  • Hvordan vil I formidle institutionens værdier til forældrene? (eks. legegrupper, idrætsdag, kostpolitik)

  • Hvordan vil I håndtere forældrene med andre værdier end institutionens? Tag tre værdier, som I kender fra jeres praktik (eks. alle børn skal ud på legepladsen efter frokost uanset vejret, børnene må ikke have slik med i institutionen, de små børn sover til middag ude)

  • Hvad vil I gribe samarbejdet an med en forældrer, der ikke taler dansk?

  • Hvordan vil I sikre jer, at forældrene føler sig trygge ved at aflevere deres barn i institutionen?

Tilrettelæggelse og evaluering

Tilrettelæggelse

Eleverne arbejder i grupper med opgaven

Underviseren vejleder eleverne løbende i arbejdsprocessen.

Ved afslutning på opgaven skal eleverne vælge et kreativt produkt (udtryksform) som de skal præsenteres for klassen (fx. male et billede, rollespil, digt, dans eller collage)

Vejlederen stiller uddybende spørgsmål til proces og produkt

Eleverne præsenterer produktet for klassen (5 min.)

 

Dokumentation

Gruppens dokumenterer målopfyldeles gennem arbejdet med kultur og integrationsspørgsmålene og fremvisning af det kreative produkt.

 

Kilder

Grundbog i pædagogik www.bupl.dk

 

Evaluering

Fra underviser til elev/gruppe

Fra gruppe til gruppe

Fra til elev/gruppe til underviser om forløbet

Til eleven ”hvad kunne du have gjort anderledes i forløbet”.

Faglige mål: 

4) Demonstrere grundlæggende viden om samfundsudvikling og socialiseringsmønster (D niveau)

4) Anvende grundlæggende viden om samfundsudvikling og socialiseringsmønster til at forklare og reflektere over menneskers handlingen inden for eget uddannelsesområde. (C niveau)

Læringsmål:

Eleven opnår kendskab til kulturbegrebet og integrationsbegreberne samt en forståelse for den pædagogiske assistents faglige og personlige kompetencer i kulturmødet og forældresamarbejdet.

Eleven arbejder med at møde alle uanset kulturbaggrund på en etisk og respektfuld måde.

Kernestof:

Sociologi

a)Samfundsudvikling og socialiseringsmønstre.

b) Sociale og kulturelle forklaringsmodeller med relevans for elevens uddannelse.

Kompetencemål for pædagogisk assistent:

1) Kan møde andre på en etisk og respektfuld måde.

7) kan håndtere og agere i en social og kulturel mangfoldighed.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.