Artikel
Fem gode råd fra praksis: Sådan kan KUI styrke arbejdet med FGU
I et nyt inspirationskatalog stiller EVA skarpt på nogle af de udfordringer, som den kommunale ungeindsats (KUI) kan støde på, når de udarbejder målgruppevurderinger og lægger uddannelsesplaner for unge i relation til den forberedende grunduddannelse.
I materialet stiller EVA skarpt på nogle af de udfordringer, som den kommunale ungeindsats (KUI) kan støde på, når de udarbejder målgruppevurderinger og lægger uddannelsesplaner for unge i relation til den forberedende grunduddannelse.
Materialet henvender primært til KUI, men medarbejdere på FGU-institutioner kan også have glæde heraf.
Fem gode råd
Materialet er centreret om fem gode råd, som i en meget kort version lyder:
- Prioriter den interne dialog mellem medarbejderne i KUI vedrørende FGU og målgruppen for FGU.
- Skab rammer for et tæt samarbejde mellem KUI og FGU med plads til drøftelser om målgruppen og FGU som et nyt uddannelsestilbud.
- Vær skarp på støttemuligheder, der kan gøre FGU relevant for flere unge, og benyt afsøgningsforløb, når der er tvivl.
- Tal om uddannelsesplanen som værktøj til at understøtte gode FGU-forløb – både internt og med FGU.
- Etabler klare procedurer for opfølgning på uddannelsesplanen.