Artikel

Sådan kan du som lærer bruge de nationale test

De nationale test er et evalueringsværktøj, der kan understøtte pædagogiske indsatser på skolen.

Et evalueringsværktøj

De nationale test måler elevernes faglige niveau inden for de områder i fagene, der testes i. Testene kan bruges til at undersøge, om elever, klassen og/eller grupper har faglige styrker og svagheder inden for disse områder i fagene.

Når den enkelte elev har gennemført flere test i det samme fag, kan resultaterne fra de enkelte testforløb sammenlignes. Det bliver hermed muligt at vurdere elevens og klassens faglige progression inden for de områder, der testes i.

Resultaterne fra de nationale test kan indgå i den samlede faglige vurdering af dine elever og dine klasser sammen med din øvrige viden om eleverne og klasserne. Som lærer får du igennem et testresultat fra de nationale test ikke en detaljeret faglig viden om den enkelte elev, som kan stå alene.

De nationale test er et supplement til de øvrige evalueringsværktøjer, du anvender til faglig evaluering af dine elever og elevgrupper. Resultaterne fra de nationale test er velegnede til at give overblik over, hvilke elever og elevgrupper der særligt har brug for faglig udredning. Testene kan også bidrage til at fokusere vejlederes indsatser for særligt udfordrede eller dygtige elever og på den baggrund støtte klasser fagligt.

 

Pædagogisk brug af de nationale test i dansk som andetsprog

De frivillige nationale test i dansk som andetsprog er målrettet 5. og 7. klassetrin. Testene i dansk som andetsprog afdækker tre profilområder:

  • Sprog og sprogbrug
  • Ordforråd
  • Læseforståelse

De tre profilområder svarer til kompetenceområderne læsning og skrivning i Fælles Mål for dansk som andetsprog. En elev, der får et testresultat i de laveste resultatkategorier, vil med stor sandsynlighed være fagligt udfordret i læsning af alle fags tekster. Om elevens andetsprogsudfordringer er størst inden for sprog og sprogbrug, ordforråd eller læseforståelse kan ikke læses direkte ud af testresultatet.

For at anvende resultatet fra de nationale test didaktisk og tæt på eleven, er det derfor nødvendigt at supplere resultatet fra testen med viden fra andre evalueringsværktøjer, der kan give en faglig afdækning af elevens delfærdigheder og samlede kompetencer, som læreren kan handle på. Herefter kan læreren igangsætte målrettede indsatser, der understøtter elevens behov.

Læreren kan også ved enkelte elever supplere resultatet fra testen ved at se på, hvordan eleven har besvaret opgaverne i testen.

 

Case: Dansk som andetsprog

Herunder beskrives eksempler på, hvordan testen i dansk som andetsprog konkret kan anvendes pædagogisk på skolen, når den sættes i spil sammen med andre evalueringsværktøjer.

Inddragelse af nationale test i dansk som andetsprog i skolens årsplanlægning

En skole ønsker at inddrage de nationale test i dansk som andetsprog i 5. og 7. klasserne for at evaluere elevernes kompetencer på andetsproget dansk i forhold til at tilegne sig viden i alle skolens fag. På skolen gennemfører de tosprogede elever de nationale test i dansk som andetsprog i foråret.

Skolens vejledere har sammen med klassernes lærere aftalt, at det er dansklærerne, der i deres årsplanlægningen gør plads til, at tosprogede elever gøres fortrolige med testens opgavetyper og brugerflade, ved at de også tager en test i efteråret, før den egentlige test tages i foråret. Det er ligeledes dansklærernes opgave at tydeliggøre forskellen på den obligatoriske test i dansk, læsning og den frivillige test i dansk som andetsprog over for gruppen af tosprogede elever.

Desuden har ledelsen indkaldt klassernes faglærere og vejledere til en dansk som andetsprogskonference som opfølgning på testen. Endelig har alle faglærerne på årgangen givet plads i årsplanlægningen til, at der kan følges op på de tiltag, der besluttes på mødet i forhold til gruppen af tosprogede elever.

Gennemførelse af nationale test i dansk som andetsprog i efteråret

I efteråret tager de tosprogede elever på skolen den nationale test i dansk som andetsprog med det formål at lære testformatet at kende til forårets test i dansk som andetsprog. Eleverne løser testen og får på den måde mulighed for sammen i klassen at tale om opgavetyperne, nervøsitet, sværhedsgrad, og hvad de kan gøre, når de går i stå eller ikke kan svare. De kan også tale sammen om de erfaringer, de gjorde sig, hvis de tidligere har gennemført testen, for eksempel i 5. klasse.

Gennemførelse af nationale test i dansk som andetsprog i foråret

I foråret tager gruppen af tosprogede elever testen i dansk som andetsprog. Efter aftale med skolens øvrige faglærere vil dansklærerne efterfølgende med udgangspunkt i testresultatet for alle tosprogede elever på tværs af årgangen sammen med skolens vejledere og ledelsen undersøge, om der er noget i resultaterne, der kræver særlig opmærksomhed i forhold til lærernes øvrige evalueringer i klasserne. Det sker på dansk som andetsprogskonferencen. Lærerne vil inddrage viden fra lokalt og/eller kommunalt besluttede testprocedurer og forskellige skriftlige og mundtlige elevproduktioner- og observationer i klasserne.

Dansk som andetsprogskonferencen

På denne årgang er der i en af klasserne en høj andel af meget dygtige elever, mens der i de to andre klasser er en forholdsvis stor andel af elever, der ligger lavt i testresultaterne.

På dansk som andetsprogskonferencen besluttes det, at der i den kommende tid skal fokuseres endnu mere på de enkelte fags tekster – specielt i forhold til tilegnelse af ordforråd både i dybden og i bredden. Til det anvendes resultaterne fra de nationale test som et supplement til lærernes øvrige viden fra evalueringsværktøjer, som de har brugt til at afdække elevernes konkrete faglige udfordringer.

På basis af det samlede billede af eleverne tilpasses undervisningen i hvert fag til elevernes sprogundervisningsbehov i dansk som andetsprog.

Fokus på sprog i fagundervisningen

På skolen har faglærerne i en aftalt periode på fire uger et særligt fokus på tilegnelsen af fagord i undervisningen. Det er besluttet, at lærerne i perioden vil styrke fokus på alle elevers tilegnelse af fagord – dog med et særligt fokus på tosprogede elever ved:

  • at skelne mellem før-faglige og faglige ord og begreber.
  • sproglige aktiviteter, der kan understøtte ordforrådstilegnelse i dybden og i bredden
  • at fokusere på, hvordan lærerne kan gøre det, eksempelvis gennem konkrete før-, under- og efterlæseaktiviteter, herunder tydelig stilladsering tilpasset elevernes andetssprogskompetencer

Opfølgning 

Efter de fire uger følges op på undervisningen sammen med vejlederne, og ud fra elevernes faglige udbytte vurderes det, om der er brug for yderligere tiltag i forhold til enkelte elever.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.