Aktivitet
Bevægelsesleg: Kommunen hjælper borgerne
Eleverne hører en historie om en familie, som har brug for hjælp og leger at de er kommunen, der skal hjælpe familien.
Aktiviteten er henvendt til indskolingen.
Anslået tidsforbrug: 1. lektion.
Formålet med aktiviteten er, at eleverne får bevæget sig og samtidig lærer om, hvordan kommunen hjælper borgerne.
Tilrettelæggelse og opbygning
Introducer legen: Vi skal nu lege en leg, der hedder ‘Kommunen hjælper borgerne’. Det er jer, der er kommunen, og legen gælder om, at I skal hjælpe en familie, der bor her i byen, og som har brug for hjælp fra kommunen. Tre af jer skal spille familien, der har brug for hjælp. Resten af jer skal spille kommunen.
Udpeg tre elever, som skal spille familien, der har brug for hjælp: Moren Gitte, hendes baby Liva og Gittes mor Lisbeth.
Del de resterende elever ind i fem grupper og giv hver gruppe følgende rolle:
- Gruppe 1: Busser
- Gruppe 2: Vuggestue
- Gruppe 3: Plejehjem
- Gruppe 4: Snerydder
- Gruppe 5: Bibliotek
Forklar reglerne: Nu spiller tre af jer familien, der bor her i byen og har brug for hjælp fra kommunen. Resten af jer spiller nogle fra kommunen. Nu læser jeg en historie op om familien, og så gælder det om at stå klar til at hjælpe familien i historien. Det gør I ved, at lige så snart I kan høre, at nu er der brug for jeres rolle, fx for en bus, så løber alle busserne derover (vælg et sted lidt væk, så eleverne får løbet) og hjælper familien. Og sådan fortsætter vi, til vi har løst familiens problemer.
Læs historien op, mens du peger på personerne i familien, der har brug for hjælp:
Her i byen bor en familie. Den består af Gitte (peg på den, der spiller Gitte), hendes baby Liva (peg på den, der spiller Liva) og Gittes mor Lisbeth (peg på den, der spiller Lisbeth), altså Livas mormor, som bor et par kilometer væk.
Gitte er ved at være færdig med at gå på barsel med Liva, som snart bliver et år gammel. Gitte glæder sig til at komme tilbage til sit arbejde. Men hun har et problem. Hvem skal passe på Liva, når Gitte skal starte på arbejde? Hun kan jo ikke have en baby med på arbejde. Kommer der ikke snart nogen og passer hendes baby? (Nu skal vuggestue-gruppen komme løbende og hente Liva).
Sikke en lettelse, nu har Gitte fået en vuggestue til at passe Liva, og nu skal hun selv på arbejde. Men hvordan i alverden skal hun komme derhen? Hendes cykel er punkteret, og der er for langt at gå. (Nu skal bus-gruppen komme løbende og hente Gitte med i bussen).
Nu kan Gitte slappe af. Hun har fået passet Liva, og hun er blevet hentet af bussen, så hun skal nok komme på arbejde i tide. Men hvad er nu det? Bussen stopper med at køre. Og Gitte ser utilfreds ud. Buschaufføren siger over højttaleren, at han ikke kan køre videre, fordi der er så meget sne, at bussen ikke kan komme frem. Åh nej, hvad skal bussen nu gøre? Og hvad skal Gitte gøre? Mon nogle kan hjælpe? (Nu skal snerydder-gruppen komme løbende og rydde sneen, så bussen kan køre videre).
Men hvad er nu det? Hendes telefon ringer. Det er hendes gamle mor Lisbeth, der er faldet og ikke længere tør bo i sin lejlighed. For hvis hun nu falder igen, er der jo ikke nogen til at hjælpe hende. Hun bor nemlig alene. Åh nej. Hvem kan mon hjælpe? Hvor kan hun mon bo henne? (Nu skal plejehjemsgruppen komme løbende og hjælpe moren på plejehjem).
Puha det var godt, at Gittes mor kom på plejehjem, tænker Gitte. Og dejligt at hun nu endelig selv er kommet frem til sit arbejde. På vejen hjem vil hun besøge sin mor på plejehjemmet. Hun har brækket benet og kommer til at kede sig, hvis hun ikke har noget at læse i, tænker Gitte. Men Gitte har ikke nogen bøger, som hendes mor vil synes er gode. Kan Gitte mon låne en bog til sin mor et sted? (Nu skal biblioteksgruppen komme løbende og give en bog til Gitte eller hendes mor).
Nu får Gittes mor noget spændende at læse i, tænker Gitte, og så glæder hun sig bare til at komme hen i vuggestuen og hente Liva, så de kan komme hjem og spise aftensmad.
Evaluering
- Var legen en hjælp til, at få eleverne til at forstå, hvordan kommunen hjælper borgerne?
- Kan erfaringer fra aktiviteten bruges i forhold til andre undervisningssituationer?
Kreditering
Materialet er udarbejdet af et konsortium bestående af Pluss, LSP, CeFU, YouGlobe og DUF i samarbejde med Børne- og Undervisningsministeriet.
Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.