Aktivitet
Fællesskab og foreningsdemokrati
I denne aktivitet skal eleverne have besøg af en forening. De får et indblik i, hvad foreningskultur betyder for fællesskaber og demokratiet i Danmark, samt hvor vigtig foreningsfrihed er.
Aktiviteten er henvendt til mellemtrinnet.
Anslået tidsforbrug: 2-3 lektioner.
Aktivitetens formål er, at synliggøre for eleverne hvad foreningsfrihed betyder i praksis, og at give eleverne lyst og kendskab til at deltage i foreningsfællesskaber. Derudover at introducere eleverne til et forpligtende fællesskab, hvor alle tager ansvar for hinanden og udvikler sig sammen.
Tilrettelæggelse og opbygning
1. del: Gennemføres inden foreningen kommer på besøg (varighed ca. 30 minutter)
- Forklar eleverne, at de nu skal på opdagelse i hinandens foreningsbaggrund.
- De skal hver især lave et underskriftsskema, hvor de finder på en masse forskellige spørgsmål (se eksempel herunder)
- Forklar, at de nu har 10 min til at få så mange underskrifter som muligt. Man får en underskrift ved at finde en klassekammerat, som er med i en forening.
- Opsamling på underskriftsskemaet i klassen.
- Snak med eleverne om de foreninger, som de er med i, og hvad det betyder for dem at kunne gå til en aktivitet i en forening.
-
Eksempel på underskriftskema
Beskrivelse/spørgsmål Underskrift fra elev Jeg har været medlem af en fodboldklub Jeg har været medlem af en gymnastikforening
2. del: Gennemføres sammen med foreningsrepræsentanter (varighed ca. 60-120 minutter) efter aftale med en repræsentant fra en lokalforening
I besøget kan foreningsrepræsentaten for eksempel sætte fokus på:
- Den personlige fortælling:
- Hvorfor er du med i din forening? Hvad motiverer dig?) - Fortælling om gæst(erne)s forening:
- Hvorfor er I en forening?
- Hvad er jeres formål?
- Hvad mødes I om? (Hvad er ’det fælles tredje’?) - Fortælling om foreningsdemokratiet i foreningen
- Foreningsgæst(erne) viser, hvad foreningen kan. Her kan gæsten lave en øvelse med eleverne - Hvis muligt skal det være en øvelse, der berører temaer som ansvar, medborgskab, demokrati og fællesskab
Refleksion og opsamling
Snak med eleverne om følgenede spørgsmål:
- Var det en forening, som I har lyst til at være med I? Hvorfor? Hvorfor ikke?
- Var der noget, som overraskede jer ved foreningen?
- Hvad vil det betyde for jer, hvis vi ikke havde foreningsfrihed?
Evaluering
- Gav foreningsbesøget eleverne en større bevidsthed om, at de foreninger de er med i, også er et forpligtende fællesskab?
- Kan erfaringer fra aktiviteten bruges i forhold til andre undervisningssituationer?
Kreditering
Materialet er udarbejdet af et konsortium bestående af Pluss, LSP, CeFU, YouGlobe og DUF i samarbejde med Børne- og Undervisningsministeriet.