Den faglige anbefaling
Vær en sproglig rollemodel
Anja Bøhnke er læringskonsulent i STUK og har ordet i denne faglige anbefaling, der er særligt henvendt til dig, der arbejder med sproglig udvikling i børnehaveklassen.
Min anbefaling er, at du skal læse artiklen Udfold elevernes sprogfærdigheder i børnehaveklassen på emu.dk. Artiklen stiller skarpt på en af min kæpheste, nemlig sproglig udvikling. Her får du tre pointer:
Vær en sproglig rollemodel
Det er essentielt, at alle medarbejdere i børnehaveklassen anser sig selv for en rollemodel for sprog. Sprogtilegnelse er en proces, hvor børn i bund og grund tager det, som de hører i deres sprogmiljø, og integrerer det i deres egen kommunikation.
Det kan du understøtte ved for eksempel at fortolke, gentage og udvide det eleverne siger.
Når du fortolker, gentager og udvider, anerkender du eleven og giver dem lyst til at kommunikere. Du giver samtidig eleven sproglig feedback, som hjælper dem med at udvikle et korrekt og nuanceret sprog. Du giver eleven mulighed for at sammenligne sit eget sprog med en voksens.
Stil tænke-spørgsmål
Når du stiller tænke-spørgsmål, opfordrer du eleven til at tænke sig om og drage logiske slutninger. Så lægges der vægt på at understøtte elevens evne til at tænke kritisk og selvstændigt frem for blot at lære at gentage og lære ting udenad.
Når du fortolker, gentager og udvider, anerkender du eleven og giver dem lyst til at kommunikere.
At tænke sig om og drage logiske slutninger fører til en dybere forståelse af årsagssammenhæng. Det øger elevens evne til at løse problemer og forstå sin verden.
Indret et godt fysisk sprog- og literacy-miljø
De fysiske rammer omkring eleverne påvirker også deres mulighed for at tilegne sig sprog- og literacy-færdigheder. Det fysiske sprog- og- literacymiljø er kort sagt de materialer og indretninger, som understøtter elevernes sprogtilegnelse og udvikling af literacy-færdigheder såsom læsning, skrivning og stavning.
Det fysiske sprogmiljø kan understøtte både læringsmål og undervisning, som tænkes ind i elevernes leg. For eksempel kan man indrette et skriveværksted, hvor eleverne kan kreere diverse skriveprodukter i deres fritid og leg.
Gennem legen i et skriveværksted internaliserer eleverne mange de færdigheder, som de bliver undervist i.
gsk_den faglige anbefaling fra din læringskonsulent
Flere faglige anbefalinger
Læs alle anbefalinger fra STUKs læringskonsulenter
Har du et spørgsmål til læringskonsulenterne?
Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.