Forskning og viden
Inddragelse af pædagoger i skoledagen – de økonomiske overvejelser og konsekvenser
Pædagoger varetager cirka halvdelen af den understøttende undervisning. Det viser en rapport udarbejdet af KORA som del i ministeriets evaluerings- og følgeforskningsprogram til folkeskolereformen.
Formål
Rapporten belyser, hvordan de ændrede krav til uddannelseskvalifikationer påvirker personalesammensætningen på skolerne og derigennem, hvilke økonomiske konsekvenser det har.
Hovedpointer
- Pædagogerne inddrages i særdeleshed i den understøttende undervisning og har derved fået en anden rolle, hvor de kan stå med ansvaret for en undervisning. Tidligere blev pædagoger oftest brugt i forbindelse med 'to-lærer' dækning af fag og aktiviteter.
- Pædagoger varetager mellem 45-55 pct. af den understøttende undervisning, men der er forskel i brugen af pædagoger mellem de forskellige årgange. Pædagoger inddrages i størst omfang i indskolingen og mindst i udskolingen.
- Hovedparten af kommunerne har indregnet brugen af pædagoger i budgetgrundlaget og bruger derved inddragelse af pædagoger i skolen som et økonomisk håndtag. Det sker ved, at der indregnes en bestemt andel pædagoger i budgetgrundlaget.
- Der er en tendens til, at flere pædagoger inddrages i skoledagen, men der er samtidig sket en reduktionen i antallet af pædagoger i SFO’erne. Den konkrete udmøntning af pædagogernes inddragelse i skoledagen er i høj grad lagt i hænderne på skolelederne.
Find rapporten
Faktaoplysninger
Rapporten er udarbejdet af KORA som del af evaluering- og følgeforskningen af folkeskolereformen og er udgivet i 2016.
Rapporten beskriver de økonomiske konsekvenser ved inddragelsen af pædagogisk personale med andre uddannelseskvalifikationer end den uddannede lærer i folkeskolen.