Forskning og viden
Kortlægning af skoledagens længde 2020
Andelen af skoler med lange skoledage i 2020 er nogenlunde den samme som i 2019, hvor skoledagen generelt blev kortere. Det viser en ny kortlægning af skoledagens længde.
Formål
Formålet med rapporten er at kortlægge:
- Skoledagens længde.
- Skolernes anvendelse af folkeskolelovens § 16 b og § 16 d, som giver mulighed for at afkorte den understøttende undervisning.
- Skolernes implementering af reformelementer.
- Skolebestyrelsens involvering i udformningen af skoleskemaerne.
- Skolernes udmøntning og prioritering af midler til kvalitetsløft af den understøttende undervisning.
Hovedresultater
Kortlægningen viser blandt andet, at andelen af skoler med lange skoledage i uge 43 i 2020 er nogenlunde stabil sammenlignet med uge 35 i 2019 – dog med mindre udsving:
- På 11-14 procent af skolerne er der klasser i indskolingen (1.-3. klasse), der har undervisning efter kl. 14.00 mindst én dag om ugen. I 2019 var det 12-14 procent.
- På 68-75 procent af skolerne er der klasser på mellemtrinnet (4.-6. klasse), der har undervisning efter kl. 14.30 mindst én dag om ugen. I 2019 var det 72-79 procent.
- På 45-47 procent af skolerne er der klasser i udskolingen (7.-9. klasse), der har undervisning efter kl. 15.00 mindst én dag om ugen. I 2019 var det 42-45 procent.
Kortlægningen viser desuden, at der – særligt i udskolingen – er sket en stigning i skolernes brug af muligheden i folkeskoleloven (§ 16 d) om at afkorte den understøttende undervisning på 4.-9. klassetrin for i stedet at tilrettelægge andre aktiviteter, der udløser et tilsvarende personaleforbrug i undervisningen.
Perspektivering
Rapporten giver viden om udviklingen i skoledagens længde mv. efter, at der i januar 2019 blev indgået en politisk aftale om justering af folkeskoleloven. Aftalen, som indeholder i alt 13 initiativer, har blandt andet til formål at forkorte skoledagen for elever i indskolingen, at øge skolernes frihed til at tilrettelægge skoledagene samt at tilføre skolerne midler til at løfte kvaliteten af den understøttende undervisning.
Faktaoplysninger
- Resultaterne er baseret på oplysninger fra i alt 814 folkeskoler, svarende til 70 procent af alle landets folkeskoler.
- Undersøgelsen er geografisk repræsentativ, og der indgår besvarelser fra alle landets kommuner.
- Det er sjette år i træk, at kortlægningen gennemføres. Dataindsamlingen i 2020 er gennemført i uge 43. I de tidligere år er dataindsamlingen gennemført i uge 35.
- Kortlægningen er gennemført af Børne- og Undervisningsministeriet. Rapporten er publiceret i februar 2021.