Forskning og viden

Udvikling af lektiehjælp og faglig fordybelse

Ledelsen opbakning er med til at sikre, at lektiehjælp og faglig fordybelse bliver anset som legitim, prioriteret og anerkendt blandt skolens aktører. På Børne- og Undervisningsministeriets vegne har Rambøll udarbejdet en række publikationer samt en forskningskortlægning med praksiseksempler, forskning og refleksionsspørgsmål til arbejdet med lektiehjælp og faglig fordybelse.

Det er vigtigt, at skolerne skaber tilbud om lektiehjælp og faglig fordybelse på skolerne, der er strukturerede, velorganiserede og har et tydeligt definerede mål. Således kan eleverne få en positiv oplevelse af tilbuddene og blive mødt af lærere med tid og interesse for eleverne.

 
Forskningen viser, at der ikke findes én mest hensigtsmæssig form for lektiehjælp eller faglige fordybelse til eleverne. Det er op til skolerne at identificere den model, der passer bedst til deres elevgruppe og skolestruktur.

Vigtigt er dog, at skolerne tænker indholdet af lektiehjælp og faglig fordybelse bredt, så der både er fokus på det faglige og sociale udbytte af tilbuddene.

Forskning viser endvidere, at det er de flerstrengede indsatser, der udover fagligheden også fokuserer på eksempelvis elevernes sociale kompetence, tiltro til egne evner og motivation til at gå i skole, som har den mest positive effekt på elevernes faglige udvikling.

Ti fokuspunkter

Rambøll har opstillet ti punkter, som skoleledelser og det pædagogiske personale skal have fokus på i forbindelse med udbuddet og udviklingen af lektiehjælp og faglig fordybelse. 

1. Kontekstafhængighed er lig med mangfoldighed i tilbud
Konteksten er afgørende for, hvilken type tilbud der er relevant og mulig at gennemføre på den enkelte skole.

2. Ledelsens opbakning er essentiel
Ledelsen opbakning er med til at sikre, at lektiehjælp og faglig fordybelse bliver anset som legitim, prioriteret og anerkendt blandt skolens aktører.

3. Faglighed og trivsel går hånd i hånd
Det bør overvejes, hvordan man sammentænker tilbuddene om lektiehjælp og faglig fordybelse sammen med elevernes trivsel og styrkelse af deres personlige og sociale færdigheder.

4. At dyrke variationen (”det andet”)
Aktiviteterne i lektiehjælp og faglig fordybelse bør være kendetegnet ved, at de adskiller sig fra, hvad der foregår i den almindelige undervisning.

5. Betydning af læringsmål
Målene for den enkelte elev bør overvejes og blive taget stilling til i tilbuddene om lektiehjælp og faglig fordybelse.

6. Udfordringer til de fagligt dygtige elever 
Praksiseksempler viser, at foruden indsatsen i sig selv, kræver indsatser målrettet fagligt dygtige elever også i nogen grad en kultur- og mentalitetsændring i form af accept af og opbakning fra skoleledelse, forældre, lærere og elever. Skolerne bør være opmærksomme på denne udfordring.

7. De betydningsfulde voksne 
Styrken ved lektiehjælp og faglig fordybelse er, at der er et begrænset antal elever pr. voksen, da det giver mulighed for, at det enkelte barn bliver set og hørt. Ressourcer bør derfor blive brugt og organiseret, således at eleverne kan møde en betydningsfuld voksen.

8. Forældrerollen
Det er vigtigt, at der sker en forventningsafstemning med forældrene, så de fortsat har en væsentlig rolle i deres barns skolegang.

9. Frivillighed vs. obligatoriske tilbud
Frem til indførelsen af obligatorisk lektiehjælp er det vigtigt kontinuerligt at arbejde med at synliggøre tilbuddene.

10. Fra de få til de mange
Det kan være en udfordring, når visse elevgrupper har behov for meget og intensiv lektiehjælp og voksenkontakt, og at alle elever på skolen samtidig skal modtage lektiehjælp og/eller faglig fordybelse.

I Rambølls forskellige materialer kan der yderligere findes en række praksiseksempler, inspiration og gode råd til, hvordan både kommunale forvaltninger, skoleledere, lærere og andre aktører på området kan være med til at sikre gode tilbud af lektiehjælp og faglig fordybelse til eleverne.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.