Forskning og viden
Ledelse af forandringer i folkeskolen
Som led i et forskningsprojekt om skoleledelsernes arbejde med folkeskolereformen har SFI gennemført en række kvalitative interviews med skoleledere, afdelingsledere og enkelte lærere på seks udvalgte skoler.
Notatet viser, at skoleledelserne har lagt stor vægt på at inddrage og engagere de pædagogiske medarbejdere i udmøntningen af reformelementerne.
Formål
Notatets formål er at belyse, hvordan skolerne har arbejdet med gennemførelsen af de nye arbejdstidsregler og en række elementer i folkeskolereformen med særlig vægt på skoleledernes rolle i denne sammenhæng.
Hovedpointer
- I notatet konkluderes det blandt andet, at skoleledelserne har lagt stor vægt på at inddrage og engagere de pædagogiske medarbejdere i udmøntningen af reformelementerne.
- En af hovedkonklusionerne i notatet er, at de interviewede oplever, at det kræver tid og erfaring at udmønte reformen fuldt ud.
- Notatet konkluderer i stedet, at implementeringen på de seks skoler sker gennem løbende læreprocesser og justeringer, hvor skolelederne i samarbejde med medarbejderne prioriterer og gennemfører arbejdet med de enkelte reformelementer.
- Interviewene peger desuden på, at skolelederne oplever en betydelig autonomi i forhold til at kunne prioritere og udmønte elementerne efter egne valg.
- Notatet giver en række konkrete beskrivelser og eksempler på, hvordan ledelserne på de seks skoler blandt andet har arbejdet med tilrettelæggelsen af lærernes arbejdstid og implementeringen af folkeskolereformen.
Find rapporten
Faktaoplysninger
Notatet er udarbejdet af SFI (Det Nationale Forskningscenter for Velfærd) i 2016.
Notatets resultater er baseret på kvantitative undersøgelser og kvalitative analyser.