Forskning og viden
Brug af it i den første læse- og staveundervisning
Brug af it i den første læse- og staveundervisning har hverken positiv eller negativ effekt på elevernes læse-, stave- og sprogfærdigheder. Dog styrker det elevernes motivation for at læse og skrive.
Formål
Projekt ’Brug af it i den første læse- og staveundervisning’ havde til formål at undersøge effekten af brug af it, med særligt fokus på brug af oplæsningsstøtte og ordforslagsprogram, i den første læse- og staveundervisning. Til det formål blev 522 elever fra 22 klasser i 5 kommuner fulgt med halvårlige tests fra slutningen af børnehaveklassen til slutningen af 3. klasse.
Hovedpointer
- Det kunne ikke konstateres, at brug af it i læse- og staveundervisningen havde en positiv eller negativ effekt på elevernes læse-, stave- og sprogfærdigheder. Dette gjaldt for samtlige elever og således også elever med svage sproglige forudsætninger.
- Brug af it i læse- og staveundervisningen så dog ud til at styrke elevernes motivation for at læse og skrive. Eleverne i it-gruppen var gladere for at arbejde med læsning og skrivning i alle 3 skoleår, og de oplevede sig også som bedre læsere og skrivere end kontroleleverne – uden at være det.
- Blandt eleverne i de to risikogrupper var der derimod ikke forskel på elevernes læse- og skrivelyst. På trods af, at der ikke var forskel på de to risikogruppers læsefærdigheder, vurderede risikoelever i it-gruppen deres læsefærdigheder som signifikant bedre end risikoeleverne i kontrolgruppen, hvilket kunne antyde, at brug af it bidrog til, at svage læsere fik en mere positiv opfattelse af egne færdigheder, end der reelt var basis for.
- I slutningen af 3. klasse udvalgtes tilfældigt 82 elever fra it-gruppen. Disse elever blev testet individuelt for at få indblik i deres it-kompetencer. Eleverne i it-gruppen havde lært it-programmernes mest basale funktioner, men de mestrede ikke særlige støttefunktioner, som effektiviserer brugen af it-programmerne i læse- og skrivearbejdet.
- Resultaterne peger på, at der er behov for udvikling af didaktiske anbefalinger til, hvordan dansklærere på en mere systematisk måde kan udnytte it-programmerne i læse- og staveundervisningen, så eleverne får større gavn af it-programmerne.
Faktaoplysninger
Projekt ‘Brug af it i den første læse- og staveundervisning’ er gennemført af Afdeling for Fagdidaktik, DPU, Aarhus Universitet og udgivet i 2018.
Projektet er finansieret af Aarhus Universitet og satspuljemidler (2012) rettet mod fagligt svage elever og elever med særlige behov.
Undersøgelsen er en effektundersøgelse baseret på både kvalitativ og kvantitativ forskning.