Forskning og viden
Praksisrettet publikation: Viden om inklusion
Publikationene forsøger at afdække, hvilke strategier, primærforskningen har vist, der virker bedst i inklusionsmæssig henseende.
Denne publikation er et bearbejdet uddrag af publikationen 'Effekt og pædagogisk indsats ved inklusion af børn med særlige behov i grundskolen', der blev afsluttet I december 2012.
Formål
Formålet med dette uddrag er at præsentere den viden, vi nu har om hvilke strategier, der har positiv virkning for inklusion i grundskolen på en praksisorienteret, kort, præcis og læsbar måde.
Hovedpointer
Opsummeringen tager udgangspunkt i to kategorier: Inklusionstiltag rettet mod skolen og inklusionstiltag rettet mod elever. Ved at inddele studierne i disse to kategorier dannes der et overblik over den inkluderede forskning. Studierne i kategorien skole giver et indblik i, hvilken effekt forskellige organisatoriske og strukturelle inklusionstiltag har, og studierne i kategorien elever giver indblik i, hvilken effekt forskellige undervisningsmetoder og evidensbaserede undervisningsprogrammer har for inklusion af elever med særlige behov i almenskolen.
Kreditering
Publikationen er udarbejdet af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning Institut for Uddannelse og Pædagogik i 2013.