Forskning og viden
Styrkede læringsmiljøer i fagundervisningen i idræt i 7. klasse - inspirationsmateriale
Få konkrete idéer til, hvordan I kan arbejde med at skabe inkluderende læringsmiljøer i idræt i 7. klasse. Materialet giver forslag til konkrete forløb og opgaver.
Formål
Formålet med materialet er at give indspark til, hvordan I som fagprofessionelle i idræt, 7. klasse i folkeskolen i praksis kan bidrage til at udvikle inkluderende læringsmiljøer.
Styrkede læringsmiljøer, fællesskabende didaktik og inklusion i idrætsundervisningen. Intentionen med dette materiale er at give idrætslærere, pædagoger, skoleledere og andre interesserede inspiration til at styrke fællesskab og læring i idrætsundervisningen – her eksemplificeret på syvende klassetrin.
Materialet sparker dørene op til en idrætssal og ser, hvordan det kan se ud, når det lykkes for en idrætslærer at skabe fællesskab og læring i idrætsundervisningen. Efterfølgende analyseres casen med teoretiske og forskningsbaserede begreber, som samles i vejledende principper, der benyttes i udvalgte og eksemplariske områder i idrætsfaget. Her udpeges centrale udfordringer og muligheder, der beskrives i cases, som det kan se ud i syvende klasses idrætsundervisning.
Om materialet
'Styrkede læringsmiljøer i fagundervisningen i idræt i 7. klasse' er ét af seks inspirationsmaterialer, der har til formål at inspirere lærere i arbejdet med at styrke læringsmiljøet i deres fagundervisning.
Inspirationsmaterialerne er udarbejdet til udvalgte fag og klassetrin og indeholder konkrete idéer til undervisningsforløb samt refleksioner over didaktik i de specifikke fag og på de relevante klassetrin.
De seks publikationer indeholder forslag til konkrete indsatser, metoder og redskaber i fem udvalgte fag.
Faktaoplysninger
Projektet er gennemført af Deloitte og inspirationsmaterialerne er udviklet og skrevet af Deloitte i samarbejde med forfattere fra professionshøjskoler og læringskonsulenter fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet.
Materialet er udarbejdet på baggrund af spørgeskemaundersøgelser og casestudier
Som led i projektet er der i perioden 2015-2018 udarbejdet seks praksisrettede inspirationsmaterialer, der omsætter forskning samt surveys og casestudier gennemført blandt landets skoler.