Forskning og viden
Undersøgelse af undervisning i specialundervisningstilbud – afsluttende rapport
Rapporten er den sidste udgivelse i en større undersøgelse af undervisningen i specialundervisningstilbud efter indførelsen af folkeskolereformen.
Formål
Rapporten afdækker om og hvordan specialundervisningstilbuddene har lykkedes med at skabe en udvikling for eleverne i forhold til fagligt niveau, trivsel, sociale kompetencer samt overgang til ungdomsuddannelse efter indførelsen af folkeskolereformen.
Rapporten omhandler
- Elevgrundlaget
- Elevernes faglige og sociale udvikling samt overgang til ungdomsuddannelse.
- Undervisningens tilrettelæggelse og indhold
- Organiseringen af specialundervisningen
Hovedpointer
- Der er hverken en entydig positiv eller negativ forskel i elevernes faglige niveau, trivsel eller overgang til ungdomsuddannelse før og efter reformen, når der ses på tværs af alle specialundervisningstilbud.
- Eleverne opnår bedre resultater i nationale test i læsning på skoler med en høj grad af implementering af reformelementerne understøttende undervisning, differentierede og varierede læringsformer, feedback til eleverne og digitalisering.
- Der er en positiv sammenhæng mellem skolernes anvendelse af centrale reformelementer og elevers trivsel. Det gælder særligt mellem elevernes trivsel og skolernes implementering af praktiske og anvendelsesorienterede undervisningsformer.
- Casestudier viser, at den længere skoledag er en udfordring for nogle elever, hvilket medfører, at nogle specialundervisningstilbud skalerer ned på det faglige indhold i eftermiddagstimerne til fordel for fx valghold inden for idræt og udeliv.
- Vedrørende udvikling i elevgruppen finder rapporten, at der i perioden 2011/12 til 2017/18 er sket en markant stigning i andelen af elever i specialundervisningstilbud, som har en diagnose inden for autismespektret, ADHD eller psykiske lidelser.
Du kan læse mere om konklusionerne i rapporten eller i pixi-udgaven, som giver et overblik over udvalgte resultater fra rapporten.
Faktaoplysninger
Undersøgelsen er gennemført som led i Børne- og Undervisningsministeriets følgeforskningsprogram til folkeskolereformen, der har fulgt implementering og betydning af reformen siden 2014.
Rapporten bygger på et omfattende datagrundlag bestående af registerdata om elever i specialundervisningstilbud, spørgeskemabesvarelser blandt ledere og medarbejdere i alle landets specialundervisningstilbud samt casestudier blandt 20 forskellige specialundervisningstilbud.
Kreditering
Rapporten er udarbejdet i et samarbejde mellem Rambøll Management Consulting, VIA University College og Københavns Professionshøjskole i perioden 2016-2019 og publiceret i januar 2020.