Forskning og viden
Læseindsatser for tosprogede elever
Forskningskortlægningen belyser, hvad der styrker tosprogede elevers læsefærdigheder, og hvad læreren kan gøre i undervisningen for at fremme disse elevfærdigheder – herunder hvordan sprog kan inddrages.
Om læseindsatser overfor tosprogede elever
Formål
Forskningskortlægningen har til formål at belyse, hvilken betydning undervisningssproget har for tosprogede elevers læsekompetencer, samt hvilke pædagogisk-didaktiske indsatser der styrker elevers læsefærdigheder, herunder at belyse hvilke faktorer, der påvirker effekten af indsatserne.
Hovedpointer
Samlet set kan resultaterne af denne forskningskortlægning tyde på at der i højere grad skal fokuseres på, hvilke pædagogisk-didaktiske metoder der anvendes, frem for hvilket sprog der undervises på, for så vidt at det primære formål er de bedst mulige læsekompetencer på andetsproget.
Perspektivering
De undersøgelser forskningskortlægningen er baseret på, er foretaget i USA, og stort set kun med børn med spansk som modersmål. Dette er en følge af at den videnskabelige metode er væget højere end umiddelbar sammenlignelighed med danske forhold. Et afsluttende relevant spørgsmål er derfor, i hvilken grad resultaterne overhovedet kan generaliseres til en dansk kontekst; og det kan de formentlig i vid udstrækning.
Kreditering
Rapporten er udarbejdet af Syddansk Universitet i 2013.