Forskning og viden
Forsøg med læring i bevægelse
Projektet tog udgangspunkt i en forståelse af, at relationer, motivation og kognitive funktioner alle er parametre, der har betydning for læringsmiljø og læringsmuligheder i skole- og uddannelsesforløb.
Disse tre parametre er omdrejningspunktet for undersøgelserne beskrevet i denne rapport. Rapporten blev til på baggrund af forskningsprojektet ”Forsøg med Læring i Bevægelse”, som er initieret og finansieret af Børne- og Undervisningsministeriet.
Rapporten er inddelt i fem dele, der kan læses samlet eller målrettet en bestemt aldersgruppe eller undersøgelse. Rapporten starter med et samlet resumé af alle fem dele. Den travle læser kan således danne sig et overblik uden at læse hele rapporten.
Del 1 er en overordnet beskrivelse af ”Forsøg med Læring i Bevægelse”, hvor også de to forskningstilgange;
den kvantitative og den kvalitative beskrives.
Del 4 handler om ungdomsuddannelser og unge mellem 15 og 20 år. Her er der lavet mindre projekter (modelinterventioner) med fysiske aktivitetstiltag i henholdsvis et gymnasium, en erhvervsskole og en handelsskole (hhx). I rapporten omtales hhx-klasser som ”handelsskole”. Det skyldes, at det er den institutionsmæssige placering og ikke uddannelsestypen, der er den væsentligste i denne sammenhæng.
Der er desuden lavet kvalitative undersøgelser både på gymnasium, HF og erhvervsskoler. Endelig er der gennemført to laboratorieforsøg på aldersgruppen, hvor effekten af fysisk aktivitet på kognition er målt, dels lige efter træning og dels efter et 9 ugers træningsprogram.
Faktaoplysninger
Rapporten er udgivet af Institut for Idræt og Biomekanik, Syddansk Universitet 2015.