Forskning og viden
Inklusion af elever med diagnoser i almenskolen
Det undersøges, hvilke udfordringer der er, når inklusionen skal lykkes, når det handler om elever med diagnoser, samt hvad der pædagogisk skal til for at lykkes med dette.
Inklusion af elever med diagnoser i almenskolen
Formål
De undervisningstilbud, som elever med særlige behov tilbydes i grundskolen, er under forandring. Fokus i denne publikation er, at etablere det bedst mulige vidensgrundlag for disse ændringer.
Her er fokus på en særlig elevgruppe: Elever med diagnoser. Imidlertid har elever som bekendt forskellige forudsætninger, og dette danner udgangspunkt for enhver god pædagogisk indsats. Ved at sætte fokus på sådanne særlige forudsætninger udvides inklusionsbegrebet til også i inklusionen i almenklassen at omfatte det, der førhen var specialpædagogiske indsatser anvendt udenfor almenklassen.
Viden fra forskning på dette område må formodes at have stor betydning for undervisningspraksis på feltet.
Hovedpointer
Det fremgår tydeligt af resultaterne, at en vellykket inklusion af elever med specifikke diagnoser afhænger af, at eleverne imødekommes både fagligt og socialt. Det er ikke nok blot at arbejde målrettet med enten sociale eller faglige kompetencer – det skal følges ad.
Succeskriteriet for denne systematiske forskningskortlægning er, at praktikere, forskere og politikere får mulighed for at omsætte den til handling i form af ændret praksis eller ny forskning.
Kreditering
Rapporten er udarbejdet af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning i 2013.