Forskning og viden
Inklusion og specialpædagogisk tilbud i almenskolen
Det undersøges, om der for inkluderede elever i almenskolen kan opnås positive resultater ved, at de i en kortere eller længere periode modtager særskilt støtte uden for almenklassen.
Inklusion med et samtidigt specialpædagogisk tilbud i almenskolen
Formål
De undervisningstilbud, som elever med særlige behov tilbydes i grundskolen, er under forandring. Fokus i denne publikation er, at etablere det bedst mulige vidensgrundlag for disse ændringer.
Der ses nærmere på et grænsefelt, hvor elever, der er ved at blive inkluderet, i en del af undervisningstiden modtager særskilt støtte i et ressourcecenter på almenskolen. Det vil sige hensigten er stadig fuld inklusion, men vejen dertil udelukker ikke nødvendigvis særskilt støtte i ressourcecenter.
Viden fra forskning herom må formodes at have stor betydning for undervisningspraksis på feltet.
Hovedpointer
I indledningen til denne rapport stilles spørgsmålet, om der for inkluderede elever i almenskolen kan opnås positive resultater ved, at de i en kortere eller længere periode modtager særskilt støtte i et ressourcecenter på almenskolen, hvor det langsigtede mål er fuld inklusion. Resultaterne i denne kortlægning kan ikke give et entydigt svar. Det fremgår dog tydeligt af resultaterne hvilke indsatser, der giver en positiv effekt i forhold til at inkludere elever med særlige behov i almenskolen. Succeskriteriet for denne systematiske forskningskortlægning er, at praktikere, forskere og politikere får mulighed for at omsætte dem til handling i form af ændret praksis eller ny forskning.
Kreditering
Rapporten er udarbejdet af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning i 2013.