Forskning og viden
Uddannelsesparathed
EVA har undersøgt de første erfaringer med, hvordan UPV-ordningen fungerer i praksis på seks folkeskoler, og hvilke indsatser skolerne vælger at tilbyde elever, der vurderes ikke-uddannelsesparate i 8. klasse.
Uddannelsesparathedsvurderingerne (UPV) har til formål at sikre bedre overgange mellem grundskole og ungdomsuddannelser – og dermed styrke arbejdet med at nå målsætningen om, at 95 % af en årgang gennemfører en ungdomsuddannelse.
Denne publikation er anden delrapport i en større undersøgelse af uddannelsesparathedsvurderingerne. Den samlede undersøgelse løber frem til 2020. Undersøgelsen er en del af EVA’s handlingsplan for 2014 og gennemføres af EVA i samarbejde med Børne- og Undervisningsministeriet (BUVM).
Formål
Undersøgelsen giver indblik i, hvordan ordningen med UPV fungerer i praksis på seks udvalgte skoler. Undersøgelsen har fokus på de indsatser, som skolerne vælger at tilbyde de elever, der vurderes ikke-uddannelsesparate i 8. klasse, med henblik på at gøre dem uddannelsesparate.
Hovedpointer
De indsatser som præsenteres i undersøgelsen, har meget forskellig karakter og adresserer vidt forskellige udfordringer hos eleverne. En række opmærksomhedspunkter går imidlertid igen på tværs af skoler og UU-centre – hvad angår både processen for vurderingen og de særlige indsatser, som eleverne efterfølgende tilbydes.
Find rapporten
Kreditering
Undersøgelsen er udarbejdet af EVA (Danmarks Evalueringsinstitut og udgivet i 2016.