Nyhed

Nye værktøjer til test, evaluering og skoleudvikling

Fra skoleåret 2022/2023 er det obligatorisk at bruge værktøjerne meddelelsesbog, skoleudviklingssamtaler og Risikotest for ordblindhed på landets folkeskoler.

Evalueringskulturen i folkeskolen skal styrkes, og det kan ske med de nye obligatoriske værktøjer til test, evaluering og skoleudvikling. Skoler og kommuner skal bruge værktøjerne i deres arbejde for at skabe de bedst mulige rammer for elevernes trivsel og faglige udvikling.

 

De tre obligatoriske værktøjer

Elevplanen og kvalitetsrapporten afskaffes for at give plads til meddelelsesbogen og skoleudviklingssamtalen. Meddelelsesbogen bruges af lærere og pædagoger i dialogen mellem skole, elev og forældre, mens skoleudviklingssamtalen bruges af kommuner og de enkelte skoler til en årlig samtale om skolernes udviklings- og indsatsområder.

Begge dele er dialogværktøjer, som skal indeholde de væsentligste punkter for elevernes og skolernes udvikling. Der er kun få krav til, hvordan skoler og kommuner skal bruge de to nye værktøjer, og dermed en høj grad af frihed til at tilrettelægge arbejdet, så det passer bedst lokalt.

Ud over de to nye dialogværktøjer er det obligatorisk for skoler at tilbyde Risikotest for ordblindhed (tidligere Ordblinderisikotesten). Testen skal tilbydes elever, der udviser tegn på specifikke læsevanskeligheder, senest på 1. klassetrin. Derved kan skolerne hurtigt opdage elever, som er i risiko for at udvikle alvorlige afkodningsvanskeligheder, herunder ordblindhed. Det betyder, at eleverne kan få den nødvendige støtte tidligt i deres skoleforløb.

 

Vejledning til meddelelsesbog

Meddelelsesbogen skal bruges i dialogen mellem skole, elev og forældre. Den skal indeholde få, centrale punkter, som er væsentlige at fokusere på i elevens udvikling.

Læs mere om meddelelsesbogen:
Meddelelsesbog til dialog mellem elev, forældre og skole | Børne– og Undervisningsministeriet (PDF)

Vejledning til skoleudviklingssamtaler

Skoleudviklingssamtaler mellem kommuner og skoler skal tage udgangspunkt i den enkelte skoles udviklings- og indsatsområder og i, hvordan elevernes faglige udvikling og trivsel styrkes.

Læs mere om skoleudviklingssamtaler:
Skoleudviklingssamtaler | Børne– og Undervisningsministeriet (uvm.dk)

Hent vejledningen til skoleudviklingssamtaler her (PDF)

Risikotest for ordblindhed

Med Risikotest for ordblindhed er det muligt at teste elever for, om de er i risiko for at udvikle alvorlige afkodningsvanskeligheder, herunder ordblindhed. Risikotest for ordblindhed kan anvendes i slutningen af børnehaveklassen, i midten af 1. klasse og i slutningen af 1. klasse.

Læs mere om Risikotest for ordblindhed:
Risikotest for ordblindhed | Børne- og Undervisningsministeriet (uvm.dk)

Log ind på Risikotest for ordblindhed (uvm.dk)

 

Flere test- og evalueringsmaterialer

De tre værktøjer er en del af folkeskolens fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem, hvor en række metoder og redskaber skal styrke skolernes evalueringskultur til gavn for alle elevers faglige og alsidige udvikling.

Læs mere om de nye test- og evalueringsmaterialer her (uvm.dk).
 

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.