Artikel

Uddannelsesparathedsvurdering: ”Alle elever er parate til noget efter grundskolen”

Elever kan nu blive erklæret ’parat til andre uddannelsesaktiviteter’ fremfor ’ikke-uddannelsesparat’. Den nye erklæring har ikke medført ændringer i reglerne for vurderingsgrundlaget.

I uddannelsesparathedsvurderingen er skolen og vejlederne med til at vurdere om eleven er klar fagligt, socialt og personligt til de forskellige uddannelsesretninger og til elevens ønskede uddannelse. I daglig tale kaldes vurderingen også UPV.

Fra 1. oktober 2022 kan elever vurderes ”parat til andre uddannelsesaktiviteter m.v. end gymnasiale uddannelser og erhvervsuddannelser”, hvor de tidligere blev vurderet ’ikke-uddannelsesparate’. Denne sproglige ændring afspejler, at alle elever er parate til noget efter grundskolen, men at det er forskellige uddannelser, man er parat til.

Andre uddannelsesaktiviteter kan eksempelvis være forberedende grunduddannelse (FGU) eller 10. klasse, men også en fri fagskole, ungdomsuddannelse for unge med særlige behov (STU) eller beskæftigelse.

Lovgrundlaget for vurderingen er uændret, og elever, der ikke er vurderet uddannelsesparate til den ønskede ungdomsuddannelse, vil derfor fortsat have ret til en særlig målrettet skole- og vejledningsindsats.

 

Sådan bruger du den nye betegnelse i skriftlige meddelelser

Der er lavet et nyt bilag til vejledningen om uddannelsesparathedsvurdering for at uddybe, hvordan man kan arbejde med den skriftlige meddelelse i forbindelse med vurderingen. Bilaget sætter også fokus på, hvordan man kan italesætte det at være parat til andre uddannelsesaktiviteter.

I bilaget kan du læse:

  • Hvordan man laver en god, skriftlig meddelelse til eleven på bagkant af uddannelsesparathedsvurderingen
  • Eksempler på formuleringer, som du kan bruge i den skriftlige meddelelse, som elev og forældre skal have.

Du kan eksempelvis bruge bilaget som inspirationsmateriale i dit fag- eller årgangsteam eller et andet fagligt forum.

Find bilag 2 til vejledningen her (PDF)

Find vejledningen her

 

Uddannelsesparathedsvurdering – kort fortalt

Uddannelsesparathedsvurderingen foretages af elevens skole og vejlederen i den kommunale ungeindsats (KUI) på baggrund af den enkelte elevs forudsætninger. Skolen og vejlederen skal vurdere eleverne til både de 3-årige gymnasiale uddannelser (stx, htx og hhx), 2-årig hf, gruppen af erhvervsuddannelser (med og uden eux).

Forældre og elev skal modtage vurderingen skriftligt og med en begrundelse for vurderingen.
Første vurdering er i 8. klasse, og herefter vurderes eleven to gange årligt.

På baggrund af uddannelsesparathedsvurderingen skal eleven tilkendegive sit uddannelsesønske, så lærere og vejledere i fællesskab kan igangsætte en særlig målrettet skole- og vejledningsindsats over for de elever, der endnu ikke er vurderet uddannelsesparate til den ønskede uddannelse. Alle elever, uanset uddannelsesønske og uddannelsesparathedsvurdering, deltager i den kollektive vejledning på skolen.

Læs mere om uddannelsesparathedsvurderingen her

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.