Artikel

Den sammenhængende plan i Hvidovre: ”En stor fordel at inddrage uddannelsesvejlederne i arbejdet med planen”

Tæt samarbejde med uddannelsesvejledere og et årshjul over alle aktiviteter har styrket Hvidovre kommunes arbejde med den sammenhængende plan for vejledning i udskolingen, fortæller faglig konsulent Karina Andersen.

Det var arbejdsgruppernes tværgående arbejde, som blev grundlaget for den sammenhængende plan i Hvidovre kommune.

Karina Andersen er faglig konsulent i uddannelsesvejledning i Hvidovre kommune og har et tæt samarbejde med kommunens uddannelsesvejledere.
© Privatfoto

Det fortæller Karina Andersen, der er faglig konsulent for uddannelsesvejledningen i kommunen.

Hun forklarer, hvordan kommunen samlede deres uddannelsesvejledere i arbejdsgrupper, hvis opgave blev at skabe overblik over alle vejledningsaktiviteter og udarbejde selve planen.

”For os har det været en stor fordel at have haft uddannelsesvejlederne med i arbejdet, for de har den professionelle vinkel på aktiviteterne og ved, hvordan vi bedst afvikler dem. Det samarbejde har kun styrket vores udarbejdelse af planen,” siger Karina Andersen.

 

”Brugbart at genbesøge indsatsernes formål”

Udarbejdelsen af planen har givet anledning til at se nærmere på kommunens udviklingspotentialer på området, fortæller Karina Andersen: ”Det har været brugbart at genbesøge de enkelte formål med vores indsatser og på den måde se, hvordan vi eventuelt kan bygge oven på det, vi allerede gør.”

I Hvidovre er det uddannelsesvejlederne, der underviser i emnet Uddannelse og job, der er obligatorisk i folkeskolen.

Ifølge Karina Andersen er det også en af grundene til, at det var helt oplagt for kommunen at inddrage dem i arbejdet med at lave den sammenhængende plan.

”Uddannelsesvejledernes faglighed og kendskab til eleverne er vigtigt for at vi kan udvikle vores aktiviteter bedst muligt. Hvordan kan vi for eksempel integrere vejledning i fagene ud over undervisningen i Uddannelse og job på en måde, som er meningsfuld for alle parter? Det kan arbejdet med den sammenhængende plan være med til at understøtte,” siger Karina Andersen.

 

Alle aktiviteter samlet i et årshjul

Karina Andersen forklarer, at kommunen prioriterede at skabe et overblik over alle vejledningsaktiviteter og -forløb på den mest overskuelige måde i den sammenhængende plan.

Derfor går planen ikke ned i alle detaljer, men er i stedet særligt koncentreret i et helt bestemt format.

”Meget af vores plan er præsenteret i et årshjul, der kortlægger hvornår vi gør hvad i løbet af året. Dertil kommer mere uddybende beskrivelser af aktiviteternes formål og kobling til de enkelte fag og til Uddannelse og job. Årshjulet er et værktøj, som vi i forvejen havde gode erfaringer med at bruge.”

Det er også årshjulet, der rent praktisk bliver anvendt mest, og som er udgangspunktet for drøftelser om aktiviteter i de forskellige fag på skolerne, fortæller Karina Andersen.

”Årshjulet er den praktiske grundsten for vejlederne ude på skolerne, som så kan justeres alt efter den enkelte skoles aktiviteter og muligheder. Det giver også en mere overskuelig indgang til de enkelte dele af vores sammenhængende plan.”

Adspurgt om råd til andre kommuners arbejde med den sammenhængende plan er Karina Andersens budskab klart:

 

”Mit bedste råd er, at man skal passe på med at slå et for stort brød op i selve udarbejdelsen af planen. Det er i virkeligheden alle de bagvedliggende aktiviteter, der tæller.”

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.