Redskab

Selvevaluering styrker det gode skolelederliv

Selvevaluering af egen praksis kan være en nyttig metode til at styrke og udvikle egen rolle som leder. Og god ledelse er afgørende for at kunne leve op til hverdagens mange krav og forventninger. Skolelederforeningen og Danmarks Evalueringsinstitut EVA tilbyder her et værktøj, der systematiserer indsatsen og støtter skolens ledelsesteam i at fastholde fokus på, hvad der gør det gode skolelederliv.

Skolelederforeningen har i samarbejde med Danmarks Evalueringsinstitut EVA udarbejdet materialet "Det gode skoleliv". Målet er at formidle redskaber og refleksionsspørgsmål til ledelsesgruppen, som kan tages direkte i anvendelse. Disse med henblik på at forbedre den enkelte ledelsesgruppes vilkår og udvikling af det personlige lederskab.

Det indebærer blandt andet spørgsmål som: hvilke tanker og overvejelser I/du gør jer om de opgaver, der skal løses, og hvordan I imødekommer de mange forventninger og krav, der også følger med titlen. Materialet indleder med en kort introduktion til de tre stadier i et selvevalueringsforløb:

- Beskrivelse af praksis som I ser den nu.

- Analyse og vurdering af praksis.

- Visioner og mål for fremtidig praksis.

Derudover hører forskellige værktøjer og skabeloner, en logbog over forløbet, samt en formel opskrift til hvordan I starter, hvor I slutter og hvordan - og hvornår - det er tid til at følge op igen.

Værktøj til selvevaluering tager udgangspunkt i folkeskolen. Der kan dog trækkes mange paralleler til ledelsesarbejdet på ungdomsuddannelserne, og værktøjet er derfor også relevant for erhvervsuddannelserne.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.