Forløb

["Kan du holde mange bolde i luften?" Stillingsopslaget som genre]

Udskolingen: Eleverne undersøger stillingsopslaget som genre. Forløbet kombinerer danskfaget og Uddannelse og job.

Dansk og Uddannelse og job i 7.-9. klasse
Kompetenceområde:
Tidsforbrug: 4-6 lektioner

 

Anbefalet til dig

Aktiviteten Jobinterviewet som formel kommunikationssituation, kan bruges sammen med dette forløb. Her forbereder en samtale med en arbejdsgiver eller praktikplads. 

Stillingsopslaget er en genre og kommunikationskontekst, som de fleste møder i voksen- og arbejdslivet. I dette forløb arbejder eleverne med stillingsopslag og får via interview med familie indsigt i de mange veje, der er til job og karriere.

Til forløbet er der læreroplæg og andre bilag, der alle kan tilpasses til dine elevers behov. 

 

 

Uddannelse og job

[UDKAST - kan kortes noget ned, men linjen er fint] 

Det er vigtigt at trække samtaler om uddannelse og job ind i undervisningen i fagene. Det styrker elevernes løbende overvejelser om egne muligheder, ønsker og forudsætninger. Og det hjælper eleverne med at lære, hvordan disse bringes i spil i uddannelses-, arbejds- og voksenverdenen.

Samtidig kan samtaler om elevernes fremtidsønsker – og veje til at opnå dem – være med til at gøre undervisningsforløb i fx dansk nærværende og motiverende for eleverne. Det kan nemlig hjælpe eleverne med at forstå, at der er en sammenhæng mellem undervisningen i faget og deres fremtidige uddannelses- og arbejdsliv. Derfor er det oplagt at koble fagene dansk og uddannelse og job.

 

Tre sammenhænge til uddannelse og job

1. Karrierelæring: Undervisningen giver eleverne konkret indblik i en del af uddannelses- og arbejdsverdenen gennem de job som udvælges. Elevernes viden om sammenhænge mellem uddannelser og erhvervs- og jobmuligheder øges. Gennem fælles refleksioner kan de desuden blive klogere på egne muligheder og forudsætninger.

2. Veje til job: Undervisningen lader eleverne stifte bekendtskab med stillingsopslag som genre, og øger deres viden om nogle af de vigtige skridt på vejen til job. Samtidig lærer eleverne, at der er mange forskellige veje til job.

3. Praktisk deltagelse: Undervisningen tager udgangspunkt i en case fra elevens nærmiljø og aktiverer elevens praktiske og aktive deltagelse gennem interview. Eleven får desuden en variation af viden og erfaringer med at fremsøge og afkode stillingsopslag, som eleven kan bruge i sit senere arbejdsliv.

unpublished

Værd at tænke over i din forberedelse


I forløbets fase 1 skal eleverne lave et kort interview med en voksen de kender. Husk, at forberede eleverne på opgaven i god tid.  


Overvej dine elevers behov, når du vælger, hvilke stillingsopslag der skal arbejdes med. På Jobindex.dk kan du søge finde stillingsopslag, der passer til din klasse. Lærepladsen.dk og fritidsjob.dk kan også være relevante.


Overvej hvilke ord og begreber i dit udvalg af stillingsannoncer, der kan være nye og ukendte for eleverne. Afklar for eksempel ord somstillingsbetegnelse, xx eller xxx.

[VIL KP GIVE FORSLAG HER?]


Overvej om du skal beslutte grupperne på forhånd for eksempel for at sikre, at eleverne kommer sammen på tværs af interesser og baggrund.


I forløbets fase 2 skal I undersøge stillingsopslaget som brugstekst. Det er vigtigt, at tilpasse PowerPoint-præsentationen til dine elevers behov. 


Forløbet er inddelt i to faser og afsluttes med en evaluering.

Hver fase kan gennemføres på cirka to lektioner.
© Styrelsen for Undervisning og Kvalitet

Der kan være mange veje til et job og karriere – og der findes flere jobs end de fleste lige tror. I denne fase afklares vigtige begreber, og så arbejder eleverne i mindre grupper.

Hjemmeopgave: Interview en voksen om deres vej til job

Instruér eleverne i, at interviewe en voksen i deres lokalmiljø om deres vej til job.

  1. Hvordan fik du det job, du har nu?
  2. Hvad er din stillingsbetegnelse?
  3. Kendte du nogen, der var ansat der?
  4. Hvor hørte du om det?
  5. Er det sådan et job, du uddannede dig til, da du var ung?

 

Læreroplæg og samtale om jobbetegnelser

Hold et kort oplæg og introducer eleverne for en række jobbetegnelser, som du har fundet på forhånd. I taler fælles i klassen om, hvad laver en plastmager, en journalist, en pædagog, en smed osv. 

Inddrag elevernes hjemmeopgave i samtalen. 

 

Gruppearbejde på Jobindex

Herefter besøger eleverne gruppevis Jobindex, hvor de skal finde 3-5 fem ledige stillinger og besvare følgende spørgsmål:

  1. Hvad er stillingsbetegnelsen eller jobtitlen?
  2. Hvilke arbejdsopgaver skal man løse?
  3. Hvilken uddannelse eller erfaring kræver det?

 

Fælles opsamling i klassen

Fælles i klassen fortæller grupperne om de jobs, de har fundet på Jobindex.  Her er det vigtigt, at inddrage elevernes hjemmeopgave.

Du kan fx bruge disse samtalestartere: 

  • Fortæl om en vej til arbejde fra jeres interviews?
  • Hvorfor, tror I, at nogen vælger et andet arbejde end det, de har uddannet sig til?
  • Hvilke ord på Jobindex synes I var mest interessante/mærkelige? Hvorfor?
  • Hvad overraskede jer mest i jeres interviews?

Du kan runde af med at fortælle, at ikke alle karriereveje lineære, og at der er flere jobs end de fleste lige tror. 

Eleverne sætter deres danskfaglige kompetencer i spil og undersøger jobannoncer.  Formålet er, at eleverne får kendskab til jobannoncen som brugstekst og får mulighed for at bruge deres viden fra undervisningen, hvis de for eksempel skal søge et fritidsjob eller en praktikplads. 

Nedenfor finder du et læreroplæg med eksempler på stillingsopslag og spørgsmål til drøftelse. Der er også en række læsemodeller og andre ressourcer, der kan tilpasses til dine elevers behov.  

Tre-to-en evaluering! 

I evalueringen af forløbet kan du tage udgangspunkt i den tre-to-en-evaluering, der er målrettet dette forløb. Den kan du finde under filer, hvor den kan downloades og tilpasses til dine elevers behov.

 

Find en evalueringsredskab på test og evalueringsbanken

På Test- og evalueringsbanken finder du en række redskaber til formativ evaluering. 

Find flere redskaber til evaluering

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.