Forløb
Udvælgelse af repræsentativ stikprøve
Forløbet er et samspil mellem fagene afsætning og matematik. Forløbet kan afvikles allerede i 1.g. og data herfra kan efterfølgende anvendes løbende når der er behov herfor. Eleverne arbejder procesorienteret igennem forløbet. De kompetencer der særligt er i spil er argumentation, databehandling i IT-værktøj, nysgerrighed og kreativitet, præsentation og ikke mindst metode.
Begreberne stikprøve, population, repræsentativitet, målgruppe, validitet er i fokus.
Eleverne skal introduceres til forskellige metoder hvorpå man kan udtage stikprøver (f.eks. tilfældig udvælgelse og stratificeret udvælgelse).
Eleverne skal med udgangspunkt i datasættet ”kundedata” selv konstruere stikprøver. Dette kan gøres ud fra de forskellige metoder der er gennemgået/læst herom.
Tidsforbrug: 2-8 lektioner (afhængigt af hvor meget man vælger at gøre ud af det)
Kreditering: Anne Pradsgaard Nielsen, underviser, hhx