Nyhedsbrev
Søg
Fagkonsulenten sender en forårshilsen med skærpet fokus på de skriftlige og mundtlige prøver i faget.
I artiklen kan du finde tre ideer til, hvordan du kan arbejde uden skærm - eller med begrænset inddragelse af skærm - i undervisningen. Ideerne kan bruges på alle niveauer og i alle ungdomsuddannelser.
På siden finder du et opdateret hæfte der indeholder en lærervejledning til arbejdet med det skriftlige prøvesæt i engelsk B på htx og teknisk eux.
På siden finder du et opdateret hæfte med en lærervejledning til arbejdet med det skriftlige prøvesæt i engelsk på htx A-niveau.
Hvad må man egentlig sige? Den slags diskussioner fylder meget - ikke mindst i USA, hvor der er heftige sammenstød mellem grupper med forskellig opfattelse af fx køn, race og klasse.
I artiklen er der bud på, hvordan afleveringer i fremmedsprogene kan tilrettelægges, så eleverne får skrevet i eget sprog uden for megen uhensigtsmæssig hjælp.
Er botten sluppet ind i klasseværelset, kan du lige så godt udnytte dens styrker. Fx kan den klare den rutinemæssige del af rettearbejdet.
I skoleåret 2023-2024 skal der fokuseres på FIP-konferencer om teknologisk dannelse, digitale hjælpemidler i et didaktisk perspektiv og den skriftlige eksamen. Læs mere om dette i nyhedsbrevet.
Find program og materialer fra årets FIP i engelsk her.
Chatbots kan bruges til at forbedre elevernes sprogkundskaber i engelsk, og det er let for engelsklæreren at skabe varierede opgaver til eleverne. Opgaverne kan tilpasses og differentieres på få sekunder.
Om FIP 2023; Sommereksamen 2023: skriftlig og mundtlig censur samt eksamens-FAQ; Fyraftensmøde om mundtlig eksamen, skriftlig eksamen, funktionel grammatik; Undervisningsbeskrivelsen - og nyt fra sektoren.
Eleverne prøver forskellige former for projektarbejde i skolen. I artiklen deler Martin Sillasen de erfaringer, eleverne har med sig i projektarbejde fra grundskolen, når de går videre til ungdomsuddannelsen.
Få opsummeret principperne bag funktionel grammatik i denne artikel, der også diskuterer fordele ved en funktionel praksis og giver konkrete eksempler på øvelser, der afspejler det funktionelle grammatiksyn.
Følg op på almen sprogforståelse (AP) i engelsk: Hvordan kan eleverne kan bruge deres viden om ledsætninger til kommatering?
Den almene sprogforståelse er netop almen, men noget er særligt relevant for engelsk. Tag udgangspunkt i elevernes viden om ledsætninger og lær eleverne at analysere og skrive med fokus på ledsætninger.
Om FIP i skoleåret 2022-2023, nye justeringer i prøvesæt samt information om en statusrapport fra følgegruppen til regeringens nationale sprogstrategi og generelt nyt fra sektoren mm.
Undervisningsbeskrivelsen indgår som baggrundsoplysning for de gymnasiale prøver og skal være udfærdiget ved afslutningen af grundforløbet, undervisningen i hvert skoleår og undervisningen i det enkelte fag
Hvordan spottes fake news? Hvor spredes de mest? Hvilke teknikker bruger de? Flerfagligt forløb til informatik og sprogfag, der træner eleverne i at spotte og analysere disinformation.
Bliv inspireret til, hvordan eleverne kan aktiveres, når Shakespeare studeres.
Træn elevernes sproglige kompetencer og øg deres verdensforståelse via analyser af diskurser, der udfordrer eleverne og eksempelvis handler om våben, køn og nationalisme.
Hvordan kan man bruge statistik til at analysere tekster på engelsk? Flerfaglig aktivitet, der introducerer eleverne til et simpelt værktøj, de kan bruge til kvantitative tekstanalyser.
Materialet præciserer, uddyber og belyser centrale dele af engelskfaget, når det indgår i flerfagligt samspil.
Her kan du finde program for FIP og henvisning til materialer fra dagene i hhv. Aarhus og København.
Om FIP 2022, eksamen 2022 inklusiv den mundtlige og skriftlige prøve samt information om censoropgaven, nyt fyraftensmøde om mundtlig eksamen og mulig ny rejsepulje og LGBTI-materialer.
"Fag og fremtid" er et brætspil om faget uden for klasserummet og efter studentereksamen. Spillereglerne læses på et minut, og man er klar til at spille, når pladen er printet og spørgsmålene klippet ud.
Dette forløb på fire moduler kan vække elevernes interesse for de politiske sager, der aktiverer jævnaldrende i kampe for frihed eller en bedre verden. Man kan arbejde sammen med historie og samfundsfag.
Hvordan tilrettelægger man en undervisning, der tilgodeser alle elever? Et af svarene er at differentiere feedback. Artiklen er til engelsk på alle trin på ungdomsuddannelser.
Læser eleverne ikke din feedback? Brug denne lille aktivitet på 1-2 moduler, hvor eleverne indtaler en videohilsen til sig selv med gode råd til det skriftlige arbejde.
Artiklen refererer til konklusioner fra en behovsundersøgelse af engelskfaget på tværs af uddannelsessystemet fra foråret 2020 og lægger op til diskussion af engelskfagets kerneværdier og indhold.
På FIP-kurset præsenterede fagkonsulenten nyt fra faget og der blev holdt oplæg om den nye skriftlige eksamen samt om overgangsproblematikker i engelskfaget fra grundskole til ungdomsuddannelse
I denne artikel gives der bud på, hvordan engelsk og psykologi kan indgå i konstruktive samspil i SRP. Artiklen indeholder både eksempler med fiktion og non-fiktion.
Her kan du hente forslag til en systematisk indsats for at forbedre elevernes udtale på engelsk.
I en klasse kan der være 5-10 elever, der meget gerne vil tale og høres, mens andre er mere stille, og indimellem er der elever, der helst slet ikke vil sige noget i plenum.
Ved at arbejde med elevernes kendskab til og brug af faglige metoder, styrker du deres evne til analyse og reflektion. Dette er vigtigt i både mundtlig og skriftlig engelsk og i større, selvstændige opgaver.
Hvilke forskelle er der egentligt på de to varianter af engelsk, hvis vi holder os til ordforrådet? Øvelsen er en sjov og kreativ aktivitet, der sætter gang i fantasi og blik for sproglige forskelle.
I et længere virtuelt undervisningsforløb kan man udnytte den virtuelle form og tilrettelægge læsning af en roman, så eleverne får det optimale udbytte af arbejdsformen.
Virtuel undervisning stiller andre krav til tilrettelæggelse fordi eleverne arbejder foran computeren derhjemme.
Here you can find suggestions as to how students can make the best use of their preparation time.
You can view formal debate as a sport that we practice to hone in on certain skills. Like with other sports or games it’s more fun with rules. That way we avoid situations where some students do all the talking, and other students hardly speak at all.
In debate tournaments debates are judged on content, style and strategy. Here you can find inspiration on how to evaluate and provide feedback for formal debates.
Formal debate is a great activity in the classroom, but it also offers excellent opportunities for talented students who would like to sharpen their analytical tools and meet bright young minds from around the globe.
Check out three exercises that will help students warm up before doing actual debates.
Here you can find information about the components and the structure of a debate speech.
Welcome to the EMU site on how to use formal debate in the classroom. Here, students and teachers can find instruction, exercises and videos on how to get started with formal debate.
Elever, der har brug for ekstra støtte til at gennemføre deres ungdomsuddannelse kan få specialpædagogisk støtte (SPS).
I denne artikel følger nogle eksempler på, hvordan man kan arbejde med innovation i hhv. en faglig og didaktisk kontekst i gymnasiet i faget engelsk.
Få dækket to læreplansmål med dette forløb, som handler om engelsktalende lande i Afrika med særlig fokus på socialhistorisk/postkolonial læsning.
Læs denne artikel om det analytiske essay på både stx A, stx B og hf, der i kort form præciserer, hvad eleverne bør kunne, inden de går til eksamen.
Her kan du finde svar på spørgsmål vedrørende prøver og eksamen i engelsk på hhx/htx og eux.
Her finder du inspiration til planlægning af undervisning og digitale ressourcer.
Videooplæg om Den Videnskabelige Basismodel og fagligt samspil ved Esben Nedenskov Petersen og Jens Ditlev Hansen. Materialet er udarbejdet i forbindelse med FIP 2018.
Ny Viden Om-udgivelse præsenterer et overblik over, hvordan skolens ledelse og det pædagogiske personale kan arbejde målrettet med at mindske forstyrrelser fra digitale teknologier i skoledagen.
Digitale enheder giver mulighed for at differentiere og tilrettelægge varieret og motiverende undervisning. Samtidig følger dog en risiko for, at teknologierne udgør en distraktion – at der opstår digital støj.
FIP 2020 har i år haft fokus på formel mundtlighed og debat i engelskfaget, reformtemaerne innovation og karrierelæring samt studieområdeprojektet (SOP) og dialogmøde om det vejledende opgavesæt for hhx.
Hent inspiration til et forløb med kreativ ideudvikling og værditilskrivning. I eksemplet her er metoderne anvendt i et heldagsprojekt til engelsk A, men de kan også anvendes i enkeltlektioner og på tværs af fag.
Styrelsen for It og Læring lancerer et nyt og forbedret Unilogin den 18. februar 2020.
Den amerikanske drøm lever i Hollywood. Forløbet handler om bydelen, om statuetterne, om filmene og stjernerne - og om alt det, der foregår uden for rampelyset.
Drejebogen viser med konkrete øvelser og eksempler, hvordan læreren kan tilrettelægge et innovativt forløb fra planlægningsfasen til evaluering og feedback på elevernes innovative løsningsforslag.
Konflikter skal forebygges, håndteres og efterbehandles. På emu.dk kan du finde nye materialer til grundskoler og ungdomsuddannelser, der understøtter arbejdet med at sikre et godt undervisningsmiljø for alle elever.
Ny Viden Om-udgivelse til både grundskolen og gymnasiet samler og formidler forskningsbaseret viden om klasseledelse.
Denne Viden Om-udgivelse formidler forskningsbaseret viden om klasseledelse, der er betegnelsen for de handlinger, en lærer løbende foretager sig for at udvikle eleverne både fagligt og socialt.
Her finder du tidligere nyheder fra fagkonsulenten.
Artiklen giver konkrete praksiseksempler på inddragelse af forskellige typer feedback: Elevernes selvevaluering, lærer til elev, elev til elev (peer feedback) på opgaveniveau, procesniveau og selvreguleringsniveau.
Af Jennifer Burke-Hansen om det funktionelle sprogsyn. Artiklen giver eksempler på konkrete tekstforståelsesopgaver og opgaver med fokus på den funktionelle grammatik.
Kort orientering om intentioner bag det første af to vejledende opgavesæt til nyt skriftligt eksamensformat til Engelsk A.
Artikel af Pia Ballegaard Hansen om ordforrådsundervisning. Eksempler på forskellige ordforrådsøvelser med udgangspunkt i en artikel fra The Washington Post.
Gymnasielyd er emus nye podcast-serie, hvor du kan lytte til de udviklingsdiskussioner, der foregår blandt forskere, ledelser og lærere i den danske gymnasieskole.
Grundlæggende supplerende materiale til vejledningen i engelsk med specifikt fokus på innovation i værklæsning
Hvordan får man en tekst til at give mening for eleverne, når den står på engelsk, er fyldt med fagbegreber og er skrevet i en genre, man ikke umiddelbart er fortrolig med?
Gymnasielyd er en podcast-serie, hvor du kan lytte til de udviklingsdiskussioner, der foregår blandt forskere, ledelser og lærere i den danske gymnasieskole.
Med denne tilgang får dine elever stor autonomi i deres værklæsning - og i den forbindelse er der chance for, at øge deres motivation.
EU’s persondataforordning (GDPR) begrænser firmaers rettigheder til data om os, men hvordan forholder vi os selv til deling af vores data?
Her er et overblik over skoleårets nyheder.
Oplæg og materialer fra FIP i engelsk hhx og htx, fra Aarhus og København.
Vodcasts og andet materiale til understøttelse af arbejdet med forskellige digitale kompetencer og digital dannelse.
Starwars-bølgen skyller igen ind over os. Denne sjove øvelse lader eleverne prøve kræfter med jedimesteren Yodas snirklede syntaks og samtidig reflektere over sætningsskemaet.
Øvelser med fokus på fælles grammatikterminologi for dansk og engelsk - og dernæst grammatiske øvelser i forbindelse med læsning af en novelle. Placering: grundforløbet – eller lige efter grundforløbet. Omfang: ca. 10 klokketimer.
Det funktionelle sprogsyn nævnes eksplicit i 2017 læreplanerne for engelsk som grundlaget for “arbejdet med de sproglige aspekter” i undervisningen.
Arbejdet med tekster står helt centralt i alle fagets 2017 læreplaner. I definitionen af det udvidede tekstbegreb betragtes alt som tekst og kræver tydelig genreforståelse. Som noget nyt er indført krav om læsning af skrevet værk.
Engelskfaget tager udgangspunkt i et udvidet tekstbegreb, hvilket betyder, at der arbejdes med alle teksttyper, trykte og multimodale.
Forløbet lærer eleverne, at forskellige fagområder har deres egne terminologier, og træner dem i, at udvikle deres ordforråd tilstrækkeligt til, at de kan begå sig inden for en faglig terminologi.
Dansk og engelsk har både fagligt, metodisk og didaktisk mange lighedspunkter. En stor del af fagenes identitet er at analysere og fortolke tekster. Litteratur og fiktion optager en stor plads i undervisningen
"Lav et spil med fokus på den viden, I har tilegnet jer i de forskellige fag indtil nu". Sådan lyder opgaven til eleverne. Resultatet kan fx bruges til Åbent Hus eller orienteringsaftener.
Hvordan økonomiserer du din tid, når du vejleder elever? Der er mange måder at få vejledning til at være en frugtbar proces. Nedenfor præsenteres en række konkrete gode råd om vejlederrollen i fagligt samspil.
Eleverne går rundt og stiller hinanden spørgsmål til dagens tekst eller tema – alle er aktive, og alle får talt engelsk.
Denne øvelse er god, fordi den kan bruges til engelsk på alle niveauer i ungdomsuddannelserne. Den træner eleverne i at perspektivere overordnet til andre allerede gennemgåede forløbs læringsmål og vigtigste pointer.
Kravene til elevernes evne til informationssøgning og kildekritik øges løbende. Her præsenteres en konkret øvelse til træning af begge dele for at styrke elevernes digitale kompetencer.
Forløbet lærer eleverne, at forskellige fagområder har deres egne terminologier, og træner dem i, at udvikle deres ordforråd tilstrækkeligt til, at de kan begå sig inden for en faglig terminologi. Lærer dem desuden at benytte kompensationsstrategier.
Modtag emus nyhedsbrev og følg med på sociale medier