Forløb

Bygningskonstruktioner og detaljetegninger

Formålet med dette korte forløb er at give eleverne en forståelse for bygningskonstruktioners opbygning samt en viden om, hvordan detaljetegninger skal præsenteres i et teknikfagsprojekt.

Der er i forløbet fokus på nøgletemaerne Projektering og Konstruktion.

 

Planlægning og overvejelser

Når et nyt teknikfagshold starter efter sommerferien, vil sidste års teknikfagsholds eksamensprodukter fortsat stå i værkstedet. Disse produkter skal nedrives (tidligst 2 måneder efter afholdt eksamen), og dette udnyttes til at give de nye teknikfagselever en forståelse for bygningskonstruktioners opbygning. Derudover bliver eleverne præsenteret for værkstedet, introduceret til forskellige byggematerialer samt til sortering af byggeaffald.

Inden forløbets start har eleverne haft et tegnekursus i et CAD-program samt gennemført det første teknikfagsprojekt med fokus på sommerhuse. I sommerhusprojektet skulle eleverne selv designe og tegne et sommerhus ud fra nogle opsatte kriterier, men opbygningen af ydervægskonstruktionen var givet på forhånd, så eleverne kun skulle forholde sig til valg af træbeklædningen på facaden. Dermed ved eleverne inden dette forløbs opstart:

  • Lidt om konstruktionsopbygninger
  • Hvordan man tegner i et CAD-tegneprogram
     

Efter forløbet skal eleverne have en viden om:

  • Sortering af byggeaffald
  • Bygningskonstruktioners enkelte lag, deres materialer og disses funktioner i konstruktionen
  • Hvor man finder tekniske informationer om byggematerialer og deres montering
  • Hvordan detaljetegninger præsenteres i et teknikfagsprojekt

Hele konstruktionsopbygningsforløbet er estimeret til 8 klokketimer.

 

Forløbets opbygning

Del 1: optegning og nedrivning (3 moduler)

Eleverne inddeles i grupper, og hver gruppe bliver tildelt et eksamensprodukt, som de skal opmåle, optegne i hånden og efterfølgende rive ned.

Hver enkelt gruppe begynder at fotografere, opmåle og skitsere de enkelte konstruktionsdele af deres tildelte produkt. Alle materialer i terrændækket, fundamentet, ydervæggen og taget opmåles og navngives inden det pilles ned. Vejlederen går rundt og svarer på spørgsmål fra de enkelte grupper.

Under nedrivningen sorteres materialerne, så der er mulighed for genanvendelse af materialer i videst muligt omfang. Eleverne lærer om sortering af byggeaffald undervejs.

Når eleverne har optegnet og navngivet alle dele i konstruktionen samt nedrevet konstruktionerne, sorteret materialerne og ryddet op, går de tilbage i klasselokalet.

 

Del 2: detaljetegninger og forklaring (5 moduler)

Eleverne skal nu tegne det skitserede produkt i deres CAD-program i 3D. Ved at tegne konstruktionerne i 3D i stedet for blot i en 2D-detaljetegning, får eleverne en bedre fornemmelse af hvordan materialerne og konstruktionerne rent faktisk hænger sammen. Eleverne tegner dermed en én til én model af et tidligere eksamensprodukt i deres CAD-program.

Tegningerne skal bruges til en mindre skriftlig opgave, hvor eleverne også skal forklare konstruktionsopbygningerne. Eleverne bruger hjemmesider som membranerfa.dk, mur-tag.dk, bolius.dk samt forskellige byggeprodukters hjemmesider, hvor de kan finde tekniske informationer om materialerne samt montering.

Vejlederen har møder med de enkelte grupper undervejs i denne anden del og hjælper med opklarende spørgsmål løbende.

 

Evaluering

Aflevering

Eleverne afleverer en skriftlig opgave, hvor de med tegninger viser de enkelte konstruktionsdele. Tegningerne præsenteres både i 3D samt i det klassiske 2D-format for detaljetegninger.

Opgaven skal være opdelt i fire afsnit; terrændæk, fundament, ydervæg og tag. I hvert afsnit præsenteres de enkelte konstruktionsdele med CAD-tegninger samt en beskrivelse af opbygningen af konstriktionens lag. Eleverne skal redegøre for hvad de forskellige lag hedder, hvilket materiale er de lavet af og hvilken funktion de har i konstruktionen.

Billede af eksamensproduktet fra værkstedet samt deres håndtegnede skitser placeres i opgavens bilag.

 

Feedback og feed forward

Efter aflevering retter læreren opgaverne og gennemgår justeringer med de enkelte grupper. Der fokuseres på hvad eleverne skal være opmærksomme på, når de i de fremtidige projekter skal præsentere deres konstruktioner med detaljetegninger.

 

Fremadrettet

Forløbet har givet eleverne en introduktion til og en forståelse af hvad der forventes, når de skal præsentere deres konstruktionsopbygninger i de efterfølgende projekter.

© Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.